바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

고객관계관리(CRM)의 도서관 도입

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2002, v.36 no.2, pp.25-38
유길호 (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관은 지속적인 고객 관련 정보수집과 그 결과를 도서관의 활동, 정책 및 절차와 연관시킬 수 있는 방법을 모색할 시점이다. 고객이탈을 방지하고 새로운 고객을 획득하기 위해서는 고객과의 접촉, 고객의 요구 및 만족 등 고객과 관련된 모든 서비스를 효과적으로 제공하기 위한 프로세스가 필요하다. 이것이 고객관계관리(CRM)이다. 연구의 목적은 도서관에서 고객가치를 우선시 하는 새로운 마케팅 전략의 필요성을 강조하고 CRM의 개념, 구성요소, CRM의 도입과 활용에 관련된 이론을 소개하고, 도서관 적용의 가능성을 탐색하기 위함에 있다.

keywords
도서관, 고객관계관리, CRM, 마케팅

Abstract

Libraries today have to investigate the methods connecting the results from continuously collected customer information with their activities, policies, and procedures. In other to prevent customer secession and to obtain new customers, it is necessary to effectively offer the processes for every customer related service, that is, the contact, the reguest, satisfaction, etc. This is Customer Relationship Management(CRM). This study aims to introduce the concept, the constitution elements, and theories for importation and application of CRM, and to investigate the possibility for library application. Also, it is emphasized the necessity for new marketing strategy putting the customer value preferentially in libraries.

keywords
도서관, 고객관계관리, CRM, 마케팅

한국문헌정보학회지