바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서자료 분석제공이 독서활동에 미치는 영향 -독서캠프 프로그램의 독서후 독서활동을 중심으로-

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2003, v.37 no.4, pp.89-112
김승환 (강남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

독서후의 독서활동을 활성화하기 위하여 초등학교 5학년부터 중학교 2학년까지 4개 학년을 대상으로 과제도서를 각 학년별로 한 권씩 선정하여 읽히면서 독서활동을 전개하였다. 독서활동은 4박 5일 동안 독서캠프 활동을 할 때 과제도서에 대한 분석식 독서자료를 작성 제공하여 활용하는 독서활동 프로그램을 적용하였다. 독서감상문 쓰기, 독서발표, 독서토론, 독서감상 만화 그리기 4분야 영역의 결과는 독서감상문 쓰기가 가장 도움이 컸다는 결과가 나타났으며, 다음으로 독서토론 활동 분야가 높았다. 그리고 독서발표 분야에서 좋은 반응을 얻었으나, 독서감상 만화 그리기 분야는 크게 도움이 되지 않는 것으로 나타났다.

keywords
독서활동, 분석식 독서자료, 독서캠프, 독후감상화, 독서토론Reading Activity, Analytical Reading Material, Reading Camp, After Reading Picture, Reading Discussion, 독서활동, 분석식 독서자료, 독서캠프, 독후감상화, 독서토론Reading Activity, Analytical Reading Material, Reading Camp, After Reading Picture, Reading Discussion

Abstract

Reading activities and after-reading-programs were applied to students of 4 school years from 2 to 5 school year who read subject books separately, in order to activate reading activities after reading. After-reading-programs make, supply and utilize analytical reading materials of subject books for 5 days of reading camp and that consist of composition of impressions of the book, presentation of that, reading discussion and a picture of impressions of the book. The results show that ,most of all, composition describing their impressions of the book contributes to activation of reading activities after reading very much among four types of after-readings. The next, reading discussion is effective and presentation is also good. But a picture of their impressions of the book does not yet promote activation of after reading activities.

keywords
독서활동, 분석식 독서자료, 독서캠프, 독후감상화, 독서토론Reading Activity, Analytical Reading Material, Reading Camp, After Reading Picture, Reading Discussion, 독서활동, 분석식 독서자료, 독서캠프, 독후감상화, 독서토론Reading Activity, Analytical Reading Material, Reading Camp, After Reading Picture, Reading Discussion

한국문헌정보학회지