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대학도서관 편목 업무 외주의 동향과 논쟁

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2004, v.38 no.2, pp.119-136
윤정옥 (청주대학교)
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초록

이 연구의 목적은 구십 년대 중반 이후 편목 업무의 부분적 혹은 전면적 외주를 수행하였던 국내외 대학도서관들의 사례를 분석하여, 대학도서관의 편목 업무 외주의 현황과 그에 관련된 문제점을 살펴보는 것이다. 비용 절감과 업무 효율 증대라는 외주에 대한 기대는 목록 레코드의 품질 저하 및 그에 따른 레코드의 수정 위한 추가 비용과 업무 부담이라는 결과를 초래하여, 외주의 실질적 효과에 대한 논쟁의 원인이 되고 있다. 특히 국내 대학도서관에서의 편목 업무의 외주는 참조할 우수한 서지 유틸리티나 공동목록의 부재, 외주 서비스 제공자의 전문성 결여, 실질적 비용 효과 분석 데이터의 결핍 등의 문제로 인해 타당성이 제한적인 것으로 나타나고 있다.

keywords
Cataloging, Outsourcing, Academic Libraries, 편목, 외주, 대학도서관

Abstract

The purpose of this study is to analyze cases of several academic libraries, both in Korea and other countries, which have outsourced part or all of cataloging operations and examine current trends and controversy over outsourcing. Contrary to expectations of reduced expenses and increased efficiency in cataloging, outsourcing often results in bibliographic records of low quality which require additional costs to correct errors and maintain consistency and accuracy of records, and therefore, fails to reach the goal. Due to the absence of high quality bibliographic utilities, union catalogs, and authority databases, and lack of expertise in cataloging among outsourcing service providers, it seems that outsourcing is not currently an appropriate tactic for cataloging in academic libraries in Korea.

keywords
Cataloging, Outsourcing, Academic Libraries, 편목, 외주, 대학도서관

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