바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

자아실현을 위한 발달적 독서치료의 사례연구

Case Study on the Developmental Bibliotherapy for Self-Actualization

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2005, v.39 no.2, pp.321-346
남태우 (중앙대학교)
이원지 (초지초등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 초등학교 5학년 학생을 대상으로, 발달적 독서치료를 실시하여 자아실현에 미치는 영향을 실험한 사례 연구이다. 실험의 대상은 경기도의 C초등학교 5학년 학생 20명(실험집단 10명, 통제집단 10명)이며, 총 12회기를 6주 동안 실시하였다. 그 결과 실험집단은 통제집단에 비하여 사후 검사에서 내부지향성, 자아실현성, 감수성, 자발성, 자기긍정성, 자기수용성척도에서 유의미한 효과가 나타났다. 그리고 3주후의 지속성 검사에 있어서도 그 효과는 지속되고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 발달적 독서치료는 초등학생의 자아에 긍정적인 영향을 주어서 앞으로의 삶에 있어서 바람직한 인간상을 형성하는데 일조할 수 있다고 판단된다.

keywords
독서치료, 독서요법, 독서상담, 문학치료, 자아실현, Bibliotherapy, Bibliocounseling, Literatherapy, Self-actualization, Bibliotherapy, Bibliocounseling, Literatherapy, Self-actualization

Abstract

This research is a case study with the subject of 5th grade elementary students, practice a developmental bibliotherapy, and check the influence on the self-actualization. The subjects of this research is 20 students of 5th grade C elementary school in Gyeonggi province, (including experimental group:10 students, control group:10 students) and we practiced 12 times for 6 weeks. The result of the experimental group represents meaningful effects in the scales of inner-directed, self-actualization value, feeling reactivity, spontaneity, self-regard, self-acceptance. Then, we found in the lasting scale that the effect was lasting after 3 weeks. Therefore, we conclude that a developmental bibliotherapy can gives elementary students a positive influence, and help them form their proper notion as human being.

keywords
독서치료, 독서요법, 독서상담, 문학치료, 자아실현, Bibliotherapy, Bibliocounseling, Literatherapy, Self-actualization, Bibliotherapy, Bibliocounseling, Literatherapy, Self-actualization

참고문헌

1.

1981. 자아실현 소집단 훈련 프로그램. 학생지도연구,

2.

(1995.서울) 심성계발 프로그램. ,

3.

(1998.) 주의력 결함 과잉장애아동의 증후에 따른 치료효과 비교연구. . , 동아대학교 대학원.

4.

(2003.) 독서요법이 초등학생의 주의력 결핍 과잉행동 감소에 미치는 영향. , 동아대학교 대학원.

5.

(2001.) 집단적 독서요법을 통한 고등학교 학생의 자아 개념 향상에 관한 연구. , 가톨릭대학교 교육대학원.

6.

설기문 역. 1988. 자아실현검사의 이해와 활용. 서울,

7.

(1998.) Maslow의 정상경험과 유식사상 프로그램이 고등학생의 자아실현에 미치는 효과. , 한국교원대학교.

8.

(2002.) 저소득층 가정 아동의 자아존중감 증진을 위한 독서치료 효과. , 숙명여자대학교 대학원.

9.

(2003.) 중학생의 자아정체성 신장을 위한 독서요법 연구. , 청주대학교 대학원.

10.

(1997.) 아동의 자아개념과 인간관계 증진을 위한 독서요법의 효과. , 경북대학교 대학원.

11.

(.2003.) 초등고학년의 독서부진아에 대한 독서치료 사례연구,

12.

(2003.) 에니어그램 교육프로그램이 청소년의 자아정체감과 자아실현에 미치는 효과. , 고려대학교 교육대학원.

13.

(2004.) 독서치료가 초등학생의 자아개념에 미치는 효과. , 대구교육대학교 교육대학원.

14.

권장도서.,

15.

(m.1994) North Star Press of St. Cloud.,

16.

(1997) Bibliotherapy with young people, Inc.

17.

Charles J. 1978. Piaget's theory of intelligence. N.J., Prentice Hall Inc.

18.

D. C. 1994. The effects of three bibliotherapy techniques on fourth grader's self-esteem reading achieve- ment and attitudes toward reading. Unpublished doctoral dissertation. North Carolina State University.,

19.

(pub.) E. S. 1963. Personal Orientation Inventory. San Diego, Calif Edits

20.

(1998.) Using books in clinical social work practice a guide to bibliotherapy. , Haworth Press.

21.

Bibliotherapy for fidgeted children B. 1997. Bibliotherapy with young people,

22.

(oryxpress.) A Biblio- therapeutic model for library service,

한국문헌정보학회지