바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

전자매체를 통한 정보공유와 공동학습

Information Sharing and Group Learning Using Electronic Communication Media

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2005, v.39 no.3, pp.105-119
이지연 (연세대학교)
백우진 (건국대학교)
소매실 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

최근 들어 인터넷 기반 교육, 사이버 교육 등 다양한 교육프로그램 및 방식이 교육현장에 도입됨에 따라 기존의 전통적인 교육과 달리 전자매체에 의존하는 교육내용전달에 대한 관심과 요구가 증가하고 있다. 본 연구의 준비단계로 실시한 사전연구에서 공동학습을 위해 형성되었던 온라인 학습집단의 약 절반정도가 가상공간에서의 공동학습을 효율적인 것으로 답한 반면, 나머지 절반정도는 학습집단의 형성과 학습의 진행에 어려움을 경험했다. 이 연구는 대학 학부생들로 구성된 온라인 학습집단들로 하여금 전자우편과 토론게시판의 두 가지 전자매체를 통해서 주어진 토론과제를 수행하도록 하고, 각 전자매체의 특성과 온라인 공동학습집단의 정보공유 패턴 및 학습의 효율성과의 연관성을 조사하였다. 연구의 결과 전자우편의 경우는 학습자 간의 상호작용에 있어서 좀 더 개별적이고 친숙한 느낌으로 정보를 전달하는 장점을 지닌 반면, 비효율적이고 일방적인 정보전달로 인한 의견교류의 어려움을 나타냈다. 토론게시판을 이용한 경우는 여러 학습자와의 자료 공유 및 전체공지가 용이하며 조원 간의 적극적인 참여가 가능하다는 긍정적인 답변과 더불어 정확한 의사전달의 어려움, 게시물의 중복 등이 문제점으로 제기되었다. 따라서 매체별 특성에 따라 학습자 간의 이용의도 및 경험에 차이가 나타남을 알 수 있었다.

keywords
전자매체, 정보공유, 공동학습, SElectronic Communication Media, Information Sharing, Group Learning, SElectronic Communication Media, Information Sharing, Group Learning

Abstract

With the introduction of Internet-based education such as online learning and virtual campuses, there are increased interests and demands for electronically delivering educational contents in comparison to the traditional educational methods. Our preliminary study showed that approximately 50% of virtual groups formed online for the scope of collaborative learning encountered barriers that prevented them from forming an effective learning team and making satisfactory progress toward reaching the learning objectives. In this study, we asked the undergraduate students, who were the members of the online learning team, to work on the given discussion topics through the use of emails and threaded discussion boards. Then, we investigated the roles played by two electronic communication medium during the virtual discussion with respect to the learning outcome. We also studied how information was shared amongst the virtual learning team members. The results of our study showed that the email based online learning had the advantage of individualized and friendly information transfer. However, it also caused certain difficulty in exchanging ideas due to the one-sided nature of the email-based communication. On the other hand, the threaded discussion board provided easier information sharing and broadcasting, which enabled active participation by the virtual team members. However, it also had the disadvantage of difficulty in accurate information conveyance and duplication of the posted information. In summary, our study results showed that there was a high correlation between the characteristics of the electronic communication medium and the decision that the online learners made regarding which medium to use. There was a high correlation between the type of the electronic communication medium and the online learners’ experiences in using these media.

keywords
전자매체, 정보공유, 공동학습, SElectronic Communication Media, Information Sharing, Group Learning, SElectronic Communication Media, Information Sharing, Group Learning

참고문헌

1.

김기수 ; 한영춘 ; 이상헌, (2003) 웹기반 원격교육시스템의 학습효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 경영연구

2.

유병민. , (2001) 웹기반 원격교육을 위한 성인이용자 특성분석 ,

3.

한상완. , (2001.) 지식정보사회와 지식정보의 활용, 구미무역 출판부.

4.

Cummings, (2002) The quality of online social relationships,

5.

Jetton, (2004) Using computer- mediated discussion to facilitate pre- service teachers' understanding of literacy assessment and instruction,

6.

Peterson, (2004) Online compared to face-to- face teacher preparation for learning standards-based planning skills,

7.

Scheetz, (1) Online versus traditional class- room delivery of a course in manual communication,

한국문헌정보학회지