바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

지식경영 관점에서 본 기록관리와 지식경영의 연관 관계- 지식의 정의와 지식관리 프로세스를 중심으로 -

A Study on the Relation between Record and Information Management and Knowledge Management from the Perspective of Knowledge Management: Focused on the Definition and Management Process

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2005, v.39 no.4, pp.5-24
노정란 (서울여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

지식경영(Knowledge Management), 지적 자산, 디지털 지식자산관리 등 지식에 관한 개념은 오늘날 많은 조직에서 중요한 화두가 되고 있다. 특히 우리나라의 경우만 보더라도 ‘지식정보화 강국'을 표방하면서 지식경영과 기록관리를 주요시책으로 채택하고 있어 문헌정보학의 관점에서 이에 대한 이론적 기반과 Best Practice에 관한 연구가 시급하다. 그러나 지식경영을 비롯 지식에 관한 종래의 많은 연구는 경영학 분야에서 주되게 연구되었거나 문헌정보학 내에서도 지식에 관한 통합적 연구 기반은 매우 부족한 형편이어서 정보통신발달(ICTs)에 따른 지식 및 관련 시스템 간의 관련성, 협업 가능성에 관한 논의도 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 특히 지식경영과 기록관리를 중심으로 지식의 범주, 관리방법 등을 비교 연구함으로써 지식에 관한 통합관리의 발전적 대안을 제시하고자 한다. 본 연구는 특히 향후 지식경영 및 기록관리체제를 도입하고자 하는 공공기관에 이론적 논거가 될 것으로 판단한다.

keywords
Knowledge Management(KMS), Record and Information Management(RMS), Archives Public Sector, System Integration, 지식경영(시스템), 기록관리(시스템), 지식관리(시스템), 공공기관, 시스템 통합

Abstract

The various concepts of knowledge such as Knowledge Management(KM), Intellectual assets and digital knowledge asset management are currently important issues among many organizations. To the country like Korea that has professed itself for a great power of knowledge information and adopted KM and Record and Information Management(RIM) as the country's main policy, the study on the theoretical basis and best practices of KM and RIM from the perspective of Library & Information science is very urgent. However, many studies on knowledge including KM were mainly done at the business administrative field, and the consolidated study basis on knowledge even in the Library & Information Sciences was quite in deficiency, furthermore any discussion on knowledge, correlation among related systems and the possibilities of cooperation as the development of Information communication has not been done. Therefore, this study is to present the alternative plan of the consolidated management on knowledge through comparative analysis on the definition, main function and trend of KM & RIM. Especially, this study would be the theoretical basis to the public organizations that plan to introduce KM & RIM.

keywords
Knowledge Management(KMS), Record and Information Management(RMS), Archives Public Sector, System Integration, 지식경영(시스템), 기록관리(시스템), 지식관리(시스템), 공공기관, 시스템 통합

참고문헌

1.

(2001.) 지식관리시스템 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 사례 연구.,

2.

(1999.) 지식경영과 정보인프라 정보전문가의 관계.,

3.

(2002.) 국내 공기업의 지식경영시스템 구축사례 연구-한국자산관리공사의 K-Wings를 중심으로 -.,

4.

(2003.) 전문도서관 기반의 지식경영 방법론 연구 - 특히 참고 봉사를 중심으로 -.,

5.

(2004.) 지식의 공통적 정의와 발전적 연관 관계에 관한 연구 - 일반적 정보시스템과 지식경영 EIS를 중심으로 -.,

6.

(2002.) 지식순환과정과 지식스키마를 고려한 지식경영시스템 성과 및 수용에 관한 연구.,

7.

(2001.) 지식관리 유형 도출과 기업성과에의 영향 분석.,

8.

Emerging Views and Practices from the Field Proceedings of the 32nd Hawaii International Conference on System Sciences,

9.

(2003) An integrated approach to records management,

10.

Bulletin of the American Society for Infor- mation Science and Technology,

11.

Generic Knowledge Strategies in the U.S. Pharmaceutical Industry,

12.

(2003) IT doesn't matter,

13.

(1998) Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. , Harvard Business School Press.

14.

(2002) Managing the market learning process,

15.

(1997) The Role of Records Mana- gement in Business Information Ser- vices,

16.

(.2000) Improving Corporate Performance Through re- cords audits,

17.

(2005) Managing Business Records and Archives at the Getty Center,

18.

(1999) What's Your Strategy for Managing Knowledge?,

19.

(2003) Emerging Themes in Finnish Archival Science and Record Mana- gement Education,

20.

(1997) Assessing your Company's Knowledge Management Style, Assessing your Company's Knowledge Management Style

21.

(2002) Emerging trends in business analytics Commu- nications of the ACM,

22.

(2004) Competitive Intelligence Bridging Organizational Boundaries ,

23.

(1995.) The Knowledge Creating Company, . Oxford University Press.

24.

Building a Foundation for Knowledge Creation,

25.

(ibmglobalservice.) L. 1997. Knowledge Management The Ultimate Competitive Weapon,

26.

(r.1998) The State of the Notion Knowledge Management In Practice,

27.

(m.2000) Limits of IT-driven Knowledge Mana- gement for Interactive Innovation Processes Proceedings of 33rd HICSS.,

28.

(1) Knowledge Management and Academic Libraries,

29.

Modelling the Con- tinuum as Paradigm Shift in Record- keeping and Archiving Processes and Beyond A personal Reflection,

30.

Dealing Intelligently with Knowledge, CRC Press.

31.

(3) Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management,

32.

(1999) Developing a Knowledge Strategy,

한국문헌정보학회지