바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

온라인 정보문해 과목의 교육 효과 및 만족도 평가에 관한 연구

A Study on the Evaluation of Effectiveness of Online Information Literacy Course for Undergraduate Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2006, v.40 no.4, pp.33-61
김순희 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 성균관대학교에서 교양과목으로 실시하고 있는 온라인 정보문해 2학점 과목의 교육 효과 및 만족도를 평가하고자 하였다. 이를 위해 쌍방향 온라인 튜토리얼 방식으로 정보문해 교수 학습안을 구안하였으며, 2006년 1학기 정보문해 과목의 수강생 284명 중 9개 계열 251명의 정보문해 교육 사전 사후 테스트 결과와 246명의 학기말 강의 평가결과를 분석하였다. 연구결과 5개의 일반적인 정보문해 능력이 모두 향상됨으로써 온라인 정보문해 과목의 교육 효과가 높은 것으로 나타났으나 계열에 따라 교육 효과에 차이가 있었다. 그리고 온라인 정보문해 과목의 교육 내용과 구성에 대해 비교적 높은 만족도를 나타내었다. 따라서 정규 교양과목으로서 온라인 정보문해 교육은 대학생에게 일반적인 정보문해를 가르치기 위한 매우 효과적인 방법임이 밝혀졌다.

keywords
Information Literacy, Instruction, Online Course, Tutorial, Credit, Under-graduate Student, Competencies, Effectiveness, Evaluation, Web-based, Department, 정보문해, 정보활용능력, 교육, 온라인 과목, 튜토리얼, 학점, 대학생, 교수학습안, 효과, 평가, 웹기반, 계열별

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of online information literacy instruction as liberal arts course offered at Sungkyunkwan university. For this purpose, Curriculum was designed in the way of interactive online tutorials. And the results of pre-and post-tests and the term-end student course evaluation data were analyzed. The results were as follows. Five basic information literacy competencies were improved through Online course. And the effect of Online instruction did show the statistical significance, but had a difference by department. Also, There appeared to be a relatively high level of Students' satisfaction with the curriculum. Therefore, this study revealed that online information literacy instruction as liberal arts course is a highly effective method for teaching information literacy to undergraduate students.

keywords
Information Literacy, Instruction, Online Course, Tutorial, Credit, Under-graduate Student, Competencies, Effectiveness, Evaluation, Web-based, Department, 정보문해, 정보활용능력, 교육, 온라인 과목, 튜토리얼, 학점, 대학생, 교수학습안, 효과, 평가, 웹기반, 계열별

참고문헌

1.

(2004.) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형개발 연구.,

2.

(2004.) 대학에서의 웹기반 정보소양교육의 효율성에 관한 연구., 성균관대학교 대학원

3.

(2005.) 학문분야주제별 정보소양 교육을 위한 국가 정보소양 기준과 프로그램의 비교분석에 관한 연구.,

4.

(2005.) 디자인분야 정보문해 교육 모형 개발과 적용에 관한 연구., 성균관대학교 대학원

5.

(2006.) 대학생을 위한 웹기반 정보활용 교육프로그램 개발 및 효과분석.,

6.

American Library Association. 1989. Presi- dential Committee on Information Li- teracy. Final Report. Chicago,

7.

(2002) Can an Online Tutorial Pass the Test for Library Instruction?,

8.

(2001) A Comparison of an Electronic vs. Print Workbook for Information Literacy Instruction,

9.

(2006) e-Library@Iowa State University[cited 2006.09.26]. <http://www.lib.iastate.edu>.,

10.

(2005) Iowa State Uni- versity Instruction Commons [cited 2006.9.25]. <http://www.lib.iastate.edu/commons/>.,

11.

OSU ibraries Online Credit Courses"[cited 2006. 09. 20]. <http://liblearn.osu.edu/courses/>.,

12.

Pilot : Your Information Navigator" [cited 2006.09.20]. <http://pilot.library.qut.edu.au/>.,

13.

(2006) IFN001: Advanced Information Ret- rieval Skills(AIRS)[cited 2006.09.20]. <http://programs.library.qut.edu.au/programs/programdescriptions.jsp?session=as>.,

14.

(2003) Online and Face to Face: Evaluating Methods for Teaching Information Literacy Skills to Undergraduate Arts Students,

15.

<http://conferences.alia.org.au/online2003/ papers/salisbury.html>.,

한국문헌정보학회지