바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

디지털 스토리텔링을 이용한 독서지도 방안 연구

A Study on Facilitating Reading Education through Digital Storytelling

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.307-321
강숙희 (가톨릭대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 초등학생들을 대상으로 하여 일차적으로는 디지털 스토리텔링이 그들의 독서태도 향상에 효과가 있는지를, 이차적으로는 독서태도에 대한 디지털 스토리텔링의 효과가 협력학습과 개별학습 집단 간에 차이가 있는지를 살펴보았다. 서울에 있는 한 초등학교의 4학년 29명이 본 연구 대상으로 참여하였다. 연구 결과, 디지털 스토리텔링의 적용이 초등학생들의 독서태도를 향상시키는 데 매우 효과적이라는 사실을 확인하였다. 그러나, 태도에 대한 디지털 스토리텔링의 효과는 협력학습과 개별학습 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 디지털 스토리텔링이 협력, 개별학습에 관계없이 초등학생들의 독서태도를 향상시키는 데 매우 효과적인 방법임을 입증해주고 있다.

keywords
Digital Storytelling, Storytelling, Cooperative Learning, Reading Education, Reading Attitudes, 디지털 스토리텔링, 스토리텔링, 독서교육, 협력학습, 독서태도, Digital Storytelling, Storytelling, Cooperative Learning, Reading Education, Reading Attitudes

Abstract

This study is conducted in order to find out 1) if a digital storytelling activity can enhance children's attitudes on reading and writing, and 2) if there is any difference between cooperative and individual digital storytelling groups in their attitudes. For this purpose, 29 4th graders in an elementary school in Seoul participated as subjects. The findings of this study showed that digital storytelling improved their reading and writing attitudes. However, there was no significant difference in attitudes between the cooperative and individual digital storytelling groups. This study has demonstrated that digital storytelling is a good way of enhancing children‘s reading and writing attitudes. This study represents a preliminary effort to empirically examine the effectiveness of digital storytelling on reading education.

keywords
Digital Storytelling, Storytelling, Cooperative Learning, Reading Education, Reading Attitudes, 디지털 스토리텔링, 스토리텔링, 독서교육, 협력학습, 독서태도, Digital Storytelling, Storytelling, Cooperative Learning, Reading Education, Reading Attitudes

참고문헌

1.

민덕기, (2002) 디지털 스토리텔링을 통한초등영어수업 방안: - 서사경험의 극대화를 중심으로,

2.

변우열, (2003) 지식정보화 사회에 있어서 독서교육 활성화 방안,

3.

이연옥, (2006) 학교 독서교육 정책에 대한 비판적 고찰,

4.

이인화, (2003) 디지털 스토리텔링, 서울: 황금가지

5.

서영창, (1999) 10대를 이해하는 작은 이야기들, 서울: 하나의학사.

6.

서정혁, (2006) 대학의 교양교육과 글쓰기 교육 독서연구,

7.

성숙자, (2003) 문제중심학습을 이용한 논증적 글쓰기 지도,

8.

신용주 ; 김혜수, (2002) 디지털 시대의 사이버 페어런팅(Cyber-Parenting) 적극적 부모역할훈련 프로그램(APT)에 기초한 효율적 부모교육 모형의 모색,

9.

(2005) 인터넷 활용 아동문학 창작교육,

10.

(2001) 웹 기반 작문교육 프로그램의 효과 연구 교육공학연구,

11.

(2003) 디지털 내러티브에 관한 연구 :상호작용성과 서사성의 충돌과 타협,

12.

(2003) 디지털 스토리텔링,

13.

(2005) 대학 글쓰기 교육의 효과적 지도 방안 ,

14.

(2000) Enriching high school English through story- telling,

15.

(2002) By Word of Mouth: A Storytelling Guide for the Classroom,

16.

(2002) Case-based reasoning and instructional design: Using stories to support problem-solving,

17.

(2003) Making history come alive,

18.

(2001) The power of storytelling: How oral narrative influences chil- drens' relationships in classroom,

19.

(1999) Digital Storytelling: Ef- fective learning through the Internet,

20.

(2004) Accessibility meets usability: Designing for multimedia using digital storytelling,

21.

(2004) Narrative Across Media The Language of Storytelling, NE: University Nebraska Press

22.

(1990) A New Look at Real and Artificial Memory,

23.

(1998) Growing Up Digital: Net Generation, Singapore: McGraw-Hill Co., Inc.

한국문헌정보학회지