바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서방식이 아동의 창의력과 자기주도적 학습능력 성향에 미치는 영향 비교 연구

A Comparative Study on the Effect of Reading Methods on the Tendency of Creative Ability and the Self-Directed Learning Ability of Children

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.33-54
조미아 (중랑구립면목정보도서관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 음독과 묵독, 다독과 정독, 발췌독과 통독의 각 상대적 개념의 독서방식이 창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 비교하여 어떤 차이가 있는지 파악하기 위한 것이다. 창의력과 자기주도적 학습능력을 검증하기 위해 초등학교 6학년 2개 반 어린이 62명을 대상으로 창의력과 자기주도적 학습 특성 검사지 결과와 질문지로 조사한 독서방식을 사용하여 비교 분석하였다. 연구 결과 창의력과 자기주도적 학습능력 성향에 영향을 주는 독서방식은 묵독보다 음독이 영향을 미치는 요인이며 다독보다는 정독이 더 많은 영향을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 한편 발췌독과 통독은 영향을 미치지 못하거나 부정적인 영향을 미치는 요인인 것으로 나타났다.

keywords
Reading Method, Oral Reading, Silent Reading, Intensive Reading, Extensive Reading, Thorough Reading, Selective Reading, 독서방식, 음독, 묵독, 정독, 다독, 통독, 발췌독, Reading Method, Oral Reading, Silent Reading, Intensive Reading, Extensive Reading, Thorough Reading, Selective Reading

Abstract

The purpose of this study is to investigate how the different types of reading method of contrary concept : between “oral reading” and “silent reading”, between “intensive reading” and “extensive reading”, between “thorough reading”, “selective reading”, influence on the tendency of the creative ability and the self-directed learning ability. This study was collected using 2 classes of 6th-grade 62 children of an elementary school. The influences according to reading methods on creative ability and the self-directed learning ability analysis were as follows : “Oral reading” more than “silent reading”, “intensive reading” more than “extensive reading” had a significant influence on the creative ability and the self-directed learning ability. Out of reading methods, “selective reading” and “thorough reading” had no significant influence, or had negative factors on the creative ability and the self-directed learning ability.

keywords
Reading Method, Oral Reading, Silent Reading, Intensive Reading, Extensive Reading, Thorough Reading, Selective Reading, 독서방식, 음독, 묵독, 정독, 다독, 통독, 발췌독, Reading Method, Oral Reading, Silent Reading, Intensive Reading, Extensive Reading, Thorough Reading, Selective Reading

참고문헌

1.

(2000) 독서의 역사, 서울 : 세종서적.

2.

(2004) 인지전략 자기주도학습과 메타인지전략 자기주도 학습 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습 능력 향상에 미치는 영향,

3.

(1969) 음독과 묵독이 읽기능력에 미치는 영향에 관한 비교 연구,

4.

(2003) 독서의 발달과 음독에서 묵독으로의 이행,

5.

(1982) 일반독서교육과 속독교육의 비교연구,

6.

(1981185-196) 읽기 지도의 개선방안 음독과 묵독문제,

7.

(2001) 독서의 근대 ,근대의 독서 ,

8.

(2006) 창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 독서교육의 영향에 관한 연구,

9.

(2004) 초등학교 다독학생들의 독서요인에 관한 연구 교육학과 사서교육 전공,

10.

(2002) 한국 근대 소설 독자와 소설 수용 양상에 대한 연구,

11.

(1990) 속독훈련이 독서능력 및 학습태도에 미치는 영향 교육학과 상담심리 전공, 고려대학교 교육대학원

12.

(2004) 창의력 검사:창의력 계발을 위한 창의력검사의 이해와 활용, 서울: 가이던스

13.

(2002) 수준별 독서 활동이 자기주도적 학습에 미치는 효과,

14.

(2003) 초등고학년의 독서부진아에 대한 독서치료 사례연구,

15.

(2004) 독서력 향상을 위한 속독교육 교육학과 국어교육 전공,

16.

(1987) 독서속도 개발에 대한 실험연구 교육학과 교육방법 전공, 고려대학교 교육대학원

17.

(1978) Journal of Reading Behavior,

18.

Differences in text comprehension amongst 7-8- year-old children,

19.

(1977) Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale the University of Georgia,

20.

(2004) Silent versus oral reading Comprehension,

21.

(1916) Journal of Edu- cational Psychology,

22.

(1991) A Micro- Experimental Analysis of Silent Read- ing in Small Group Guided Reading Lessons University of Illinois at Urbana-Champaign,

23.

(2004) Are Silent Reading Behaviors of First Graders Really Silent?,

한국문헌정보학회지