바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

우리나라 대학생의 정보 리터러시 수준에 대한 실태조사

A Survey Research on Information Literacy Level in Korean University Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.85-103
이수상 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

정보 리터러시는 다양한 유형의 리터러시들과 관련되며, 디지털 기반의 정보사회에서 개인이 갖추어야 하는 필수적인 역량으로 정의된다. 이 실태조사는 대학생들의 정보 리터러시 수준을 평가하는 것을 목적으로 하는 기초연구이다. 평가를 위하여, 5가지 수행과정 영역과 12가지 수행능력 영역으로 구성되는 적절한 정보 리터러시 모형을 개발하였다. 조사결과는 다음과 같다: 1) 학생들은 ‘결과평가’ 수행과정 요소는 다른 수행과정 요소보다 높은 수준의 역량을 나타내었다. 2) 5가지 수행과정 요소들과 12가지 수행능력 요소들 대부분은 높은 상관관계를 나타내었다. 3) 학년, 정보검색 첫 경험시기, 관련된 교육 경험에 따라 개인의 정보 리터러시 수준의 차이를 나타내 보였다.

keywords
Information Literacy, Information Literate Person, Information Literacy Model, Research Process Model, Performance Ability Model, Performance Model, 정보 리터러시, 정보 리터러시 소유자, 정보 리터러시 모형, 연구과정 모형, 수행능력 모형, 수행모형, Information Literacy, Information Literate Person, Information Literacy Model, Research Process Model, Performance Ability Model, Performance Model

Abstract

Information literacy which is related various forms of literacy can be defined as a vital competency of individuals in digital based knowledge information society. This basic survey research is aimed to assess information literacy level of the undergraduate students. For this study, a proper model of information literacy is used which based 5 performance processes and 12 performance abilities. The result of this survey is as follows: 1) Among the 5 performance process elements, ‘result evaluation’ element showed high level competency than other elements. 2) There were high correlations within performance process elements and performance ability elements. 3) Those items such as academic grade, first experience of information retrieval, and experience of information literacy instruction affect the difference in the level of information literacy.

keywords
Information Literacy, Information Literate Person, Information Literacy Model, Research Process Model, Performance Ability Model, Performance Model, 정보 리터러시, 정보 리터러시 소유자, 정보 리터러시 모형, 연구과정 모형, 수행능력 모형, 수행모형, Information Literacy, Information Literate Person, Information Literacy Model, Research Process Model, Performance Ability Model, Performance Model

참고문헌

1.

강혜영, (2002) 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구,

2.

고영만, (2004) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구,

3.

곽병희, (2004) 대학도서관 이용자의 정보이용형태에 관한 연구,

4.

(2006) 국립디지털도서관 운영전략 기본계획: 최종보고서, 국립중앙도서관

5.

(2002) 사회과 교육에서의 미디어 리터러시 교육,

6.

(2006) 디자인분야 정보문해 교육을 위한 핵심 정보문해 능력 분석에 관한 연구,

7.

(2005) 정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구,

8.

(2006) 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석,

9.

(2005) 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석,

10.

(2004) 정보이용 능력 기준과 정보처리 학습모형에 관한 연구,

11.

(2005) 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구,

12.

(2005) 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구,

13.

(2006) 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구,

14.

(2004) 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구,

15.

(2005) 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구,

16.

(2005) 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구,

17.

(2001) 영상 정보화 시대에 대처하는 미술교육에서의 비주얼 리터러시(Visual Literacy)교육,

18.

(2006,7월27일) 대학생 70% 리포트 돈주고 샀다, 세계일보

19.

(2000) Information Literacy Competency Standards for Higher Education, Chi- cago: ALA

20.

(1989[cited2007) Presidential Committee on Information Literacy,

21.

(2006) Towards a Theory of Digital Literacy Three Scenarios for the next Steps, EURODL

22.

(1997) Seven Faces of infor- mation Literacy, Auslib Press

23.

(2003) Opportunity and accoun- tability: information literacy and li- braries in higher education, Univ

24.

(2004) Australian and New Zealand Information Literacy Frame- work: principles, standards and prac- tice, 2nd ed.,

25.

(2004) Defining Information Literacy in the 21st Century,

26.

(1994) Developing lifelong learners through undergraduate education,

27.

(19921998) Final Report to Na- tional Forum on Information Literacy University of Calgary,

28.

(2000) Pathways to Knowledge,

29.

(1999) Accommodating the User's Information Search process: Challenges for Information Retrieval System Designers,

30.

(2006) A Big6?Skills Overview,

31.

(2000) Beyond Technology: Questioning, Research and the Infor- mation Literate School, FNO Press

32.

(2007) Online Dictionary for Library and Information Science,

33.

(2005) Debating defini- tions of information literacy: enough is enough!,

34.

(1988) Teaching Library Research As a Thinking Pro- cess,

한국문헌정보학회지