바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학생들의 반복독서 경험에 관한 연구

Repeated Reading Experience of University Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.2, pp.161-180
이승채 (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 사람들이 반복적으로 읽은 책들이 무엇이고 남녀간에 어떤 차이가 있는지, 그 책들이 가장 기억에 남는 책들과 얼마나 일치하는지, 그리고 반복독서와 기타의 독서습관과 어떤 관계가 있는지 등을 밝히는 것이다. 대학생들을 대상으로 설문지를 배포하여 그들의 반복독서 경험에 관하여 조사하고 해당 데이터를 통계 처리하여 분석한 결과 밝혀진 중요한 사실들은 다음과 같다. 1) 대부분의 학생들이 2회 이상의 반복독서 경험을 가지고 있다. 2) 도서를 반복하여 읽는 경우에 반복 횟수는 2회가 가장 많고 그 다음으로 3회가 많았으며 반복독서 횟수별 비율이 남녀간에 비슷한 경향을 보이고 있다. 3) 가장 기억에 남는 도서를 반복하여 다독한 학생들의 비율은 전체에서 절반 가량이다. 4) 2회 이상 다독한 독자들이 가장 많이 읽은 도서는 <삼국지>와 <어린왕자>이고 이어서 <다빈치코드>, <연금술사>, <가시고기> 및 <나의 라임오렌지나무>, <해리포터> 등의 순이다. 5) 다독자수 및 반복독서 횟수를 감안하여 선호도를 평가한 결과 가장 선호하는 도서는 <삼국지>였고 이어서 <어린왕자>, <다빈치코드>, <나의 라임오렌지 나무>, <모리와 함께한 화요일>, <해리포터>, <그리스 로마 신화> 등의 순으로 나타났다. 6) 남학생들이 반복적으로 독서하는 남성취향도서는 대부분 투사들의 이야기를 다룬 내용들인데 반하여 여학생들이 반복적으로 독서하는 여성취향도서는 대개 잔잔한 감동과 교훈을 주는 책들이다. 7) 남학생들의 반복독서 대상도서는 반복독서량의 절반 이상이 <삼국지>에 집중되어 있는데 반하여 여학생들의 반복독서 대상은 상대적으로 많은 도서에 분산되어 있다.

keywords
Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-read Books, 반복독서, 다독도서, 선호도서

Abstract

The goal of this study is to examine what sort of books people read repeatedly, what are the different preferences between men and women, how much the repeatedly-read books are related to the most memorable books and how the repeatedly-read books are connected to reading habits. A questionnaire was provided to college students and their repeated reading experiences were searched. The results of the statistical analysis are summarized: 1) Most college students have experienced repeated reading more than twice. 2) The number of college students who have experienced repeated reading twice is the highest and next, those who have read repeatedly 3 times. Also, the number of times of repeated reading tends to be similar between male and female students. 3) The books which many students read repeatedly more than twice are : a) Romance of 3 Kingdoms b) Little Prince c) Da Vinci Code d) Alchemist e) Chinese nine spine stickle back f) Meu Pe de Larania Lima g) Harry Potter. 4) About half of the students have read the most memorable books many times. 5) The importance of books was evaluated on the basis of the number of repeated readers and the number of readings. The order of the important books is Three Romans of 3 kingdoms, Little Prince, Da Vinci Code, Meu Pe de Larania Lima, Tuesdays with Morrie, Harry Potter, and The Myth of Greece and Rome. 6) The preferred books by male college students are mostly the stories of fighters while female likes books that contain deep emotion and morality. More than half of the males' repeated reading was Romance of 3 Kingdoms while the preferred books of females are distributed widely.

keywords
Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-read Books, 반복독서, 다독도서, 선호도서

참고문헌

1.

국립국어원, (1997) 표준국어대사전, 국립국어원

2.

한국출판연구소, (2002) 국민독서실태조사, 서울: 문화관광부

3.

Justice, L. M, (2005) Language Speech and Hearing Ser- vices in Schools,

4.

Kardash, Carol Anne M, Effects of Preexisting Beliefs and Repeated Readings on Belief Change, Comprehension, and Recall of Persu- asive Text,

5.

Samuels, The method of repeated readings,

6.

Staubitz, J. E, (2005) Repeated Reading for Students with Emotional or Behavioral Disorders: Peer-and Trainer-Mediated Instruction,

7.

Strong, A. C, (2004) The Impact of a Struc- tured Reading Curriculum and Repeated Reading on the Performance of Junior High Students with Emotional and Behavioral Disorders,

8.

Therrien W. J, (2004) Fluency and Compre- hension Gains as a Result of Repeated Reading -A Meta-Alalysis,

한국문헌정보학회지