바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

한국문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구

A Study on the Curricular Model Development for Information User Instruction in Korean Library and Information Science Education

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.2, pp.387-412
김태경 (한국도서관협회)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

최근 도서관 이용자들을 위한 정보활용교육에 대해 깊은 관심을 보이고 있는 것이 국내외의 현실이다. 그러나 도서관에서 근무할 사서를 길러내는 우리나라의 문헌정보학 교육과정을 살펴보면 정보활용교육을 할 수 있는 역량을 키우도록 개설된 교과는 많지 않다. 이 상황은 실제 사서들로 하여금 도서관 현장에서 정보활용교육 준비에 어려움, 교육에의 부담감, 타 업무와의 조율 등의 문제를 야기 시켜 왔다. 이 연구는 이러한 문제를 해결하기 위하여 국내 문헌정보학 학부과정에 “정보이용자교육론”을 독립된 교과목으로 개설할 것을 제안하며, 실제적으로 본보기로 삼을 수 있도록 교과과정 모형을 개발하고 이것을 실제 적용할 경우 수업에서 사용할 수 있도록 교수요목의 예를 제시하였다.

keywords
Information User Instruction, Information Literacy, Instruction Librarian, Information Literacy Instruction, Curriculum of Library and Information Science, 정보이용자교육, 정보이용능력, 사서의 교육적 역할, 이용자교육 사서, 정보이용교육, 문헌정보학 교육과정, Information User Instruction, Information Literacy, Instruction Librarian, Information Literacy Instruction, Curriculum of Library and Information Science

Abstract

Recently, countries have recognized the significant to instruct the information literacy to library users so that they can positively and actively use the information. However, among the courses of library and information science in the colleges of South Korea which educate the potential librarians, few courses have the objectives to make the students obtain the abilities to teach the information literacy in the future. Since this lack of appropriate educations is reflected on the fields of library, the librarians have many difficulties in preparing for and performing user instructions. As an alternative solution for this problem, this study suggests opening a course, information user instructions, in the curriculum of library and information science of the colleges in South Korea and concretely demonstrated the curricular model. Also the course syllabus displays when this course would open.

keywords
Information User Instruction, Information Literacy, Instruction Librarian, Information Literacy Instruction, Curriculum of Library and Information Science, 정보이용자교육, 정보이용능력, 사서의 교육적 역할, 이용자교육 사서, 정보이용교육, 문헌정보학 교육과정, Information User Instruction, Information Literacy, Instruction Librarian, Information Literacy Instruction, Curriculum of Library and Information Science

참고문헌

1.

(2000) 2000. 정보기술의 발전과 대학도서관의 대응.,

2.

(2002) 정보이용능력 교육 프로그래의 비교연구,

3.

(2006) 디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심정보문해 능력 분석에 관한 연구,

4.

(2003.) 정보이용교육 활성화 전략: 주제별 운영 대학도서관을 중심으로,

5.

1986. 정보서어비스의 새로운 추세와 적용문제에 관한 고찰. ꡔ,

6.

(2005.) ꡔ정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구: 정규과목으로서의 정보활용교육 수강생을 중심으로ꡕ. ,

7.

(2004.) 학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형ꡕ,

8.

(1996.ꡔ) 대학도서관 이용을 위한 서지교육에 관한 연구ꡕ,

9.

(2006.ꡔ) 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석ꡕ,

10.

(2003) 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구,

11.

(2004) 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육항목개발 연구,

12.

(1995) 미국과 한국의 참고봉사 교육의 비교분석. ꡔ,

13.

(2005.ꡔ) e-learning 대학도서관 이용자교육 프로그램의 설계기준에 관한 연구ꡕ, 숙

14.

1988. 미국대학도서관에서의 서지교육의 동향에 관한 고찰. ꡔ,

15.

1990년도 도서관 학과 평가종합보고서ꡕ, 한국대학교육협의회. 1990. ꡔ 대학교육협의회.

16.

(May24,2006.) What is the Association of College & Research Libraries?,

17.

(May2006) Li- brary Instruction Courses Offered by Accredited Master's Programs in Li- brary and Information Studies,

18.

(2006) ACRL Instruction Section Proficiencies for Instruction Librarians Task Force,

19.

American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy. 1989. Final Report. Chicago,

20.

(2004) De- veloping teaching competencies for ins- tructors in the academic library: a case study,

21.

(1995) Preparing to teach in cyberspace: user education in real and virtual libraries,

22.

Esther. 1978. “Formal library science courses on library instruction.” Journal of Education for Librarianship,

23.

Jose-Marie and Donald W. King. 1986. New directions in library and information science education. Westport, Greenwood Press Inc.

24.

Traingin and education of library instruction librarians.” Li- brary Trends,

25.

(1998) Teaching librarians to teach: recommendations on what we need to know,

26.

(2001) Educating instruction librarians: a model for library and information science education,

27.

Ellen. 1987. “Education for bibliographic instruction.” Journal of Education for Library and Information Science,

28.

(1980) Maureen and Karen Seibert. 1980. “Update on the status of bibliographic instruction in library school programs.” Journal of Education for Library and Information Science,

29.

(2001) Teaching skills for teaching librarians: postcards from the edge of the educational paradigm,

30.

(2006) Course Design; A Guide to Curri- culum Development for Teacher. 7thed, New York: Longman Inc

31.

(/199303) acquiring the proficiencies critical to their work.” College and Research Libraries,

32.

(/198205199-207.) Barbara J. 1982. “Background charac- teristics and education needs of a group of instruction librarians in Pen- nsylvania.” College and Research Li- braries,

33.

(1999) Passing the halfway mark: LIS curricula incorporating user education courses,

34.

Lizabeth A. 1987. “Education for bibliographic instruction combinig prac- tice and theory.” Journal of Education for Library and Information Science,

35.

Babara. 1990. “Proficiencies for BI librarians,

36.

National Commission on Libraries and Infor- mation Science.,

한국문헌정보학회지