바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

이용조사를 통한 공공도서관의 수서정책에 관한 연구 - H도서관 이용자의 2007년 대출기록을 중심으로 -

An Acquisition Policy Study by the Use Survey of a Public Library: Focused on the Analysis of Circulation Records of the H-public Library Users in 2007

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.2, pp.371-392
유경종 (교육과학기술부)
박일종 (계명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 논문에서는 H공공도서관의 도서관 온라인 열람목록(OPAC) 시스템에 구축되어 있는 장서와 대출기록 및 이용자 데이터를 수집하여 이를 분석하고 그 결과를 공공도서관 운영에 적용할 수 있는 방안을 제시하였다. 수집된 자료는 H도서관에서 소장하고 있는 대출이 가능한 단행본 총 57,927권의서지데이타와11,871명의 이용자 데이터, 대출기록 27,145건이었다. 대출기록 분석 데이터에서 관계변수로 장서유형, 대출빈도, 대출권수와 대출횟수, 출판년도, 이용요인을 추출하여 상관계수와 비모수검증법 등의 다양한 통계적 기법으로 분석하였다.

keywords
Public Library, Acquisition Policy, Circulation Record, Circulation Frequency, Use Factor, Number of Publication Lapse Year, Use Survey, Collection Development, 공공도서관, 수서정책, 대출기록, 대출빈도, 이용요인, 출판경과년수, 이용조사, 장서관리

Abstract

The books and circulation-related data in the Online Public Access Catalog System of the H-public library were collected and analyzed in this paper. The methods which may be applied to the Customer Relationship Management in a public library based on the results were also suggested here. Collected data were 57,927 bibliographic data of books, 11,871 patron data, and 27,145 circulation records. The type of collections, circulation frequencies, total number of circulated books, publication year, and use factor as relation factor from the analyzed data of circulation records were extracted. They were also analyzed, and verified by various statistical methods such as correlation coefficient, non- parametric method, etc.

keywords
Public Library, Acquisition Policy, Circulation Record, Circulation Frequency, Use Factor, Number of Publication Lapse Year, Use Survey, Collection Development, 공공도서관, 수서정책, 대출기록, 대출빈도, 이용요인, 출판경과년수, 이용조사, 장서관리

참고문헌

1.

김미향, (1996) 연구 중심 대학도서관의 장서 개발을 위한 대출통계 분석 연구,

2.

김연형, (2006) 고객관계관리와 데이터마이닝:사례 연구 중심으로, 교우사

3.

노정순, (2006) 추론통계를 사용한 문헌정보학 연구에서 데이터 수집과 분석에 관한 비평적 고찰, 한국문헌정보학회지

4.

신은자, (2003) CRM을 응용한 도서관의 서비스 향상에 관한 연구, 제9회 한국정보관리학회 학술대회

5.

오동근, (2005) 공공도서관 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향, 정보관리학회지

6.

유경종 ; 박일종, (2007) 대학도서관 이용조사를 통한 경영개선 연구, 정보관리학회지

7.

표순희, (2006) 공공도서관 경제적 가치 측정에 관한 연구:대출서비스를 중심으로, 한국문헌정보학회지

8.

한국도서관협회, (2007) 한국도서관연감,

9.

Bonn, George S., (1974) Evaluation of the Collection, Library Trends

10.

Bertland,Linda H., (1991) Circulation Analsis as a Tool for Collection Development, School Library Media Quarterly

11.

Christiansen, Dorothy E., (1983) Guide to Col- lection Evaluation through Use and User Studies, Library Resources & Technical services

12.

Hamaker, Chuck, (1995) Time Series Circula- tion Data for Collection Development of: You can't Intuit That, Library Acquisition: Practice&Theory

13.

Hernon, Perter, (2001) 도서관 서비스 품질 관리론, 한국도서관협회

14.

Jenks,George M., (1976) Circulation and Its Relationship to the Book Collection and Academic Departments, College & Research Libraries

15.

Kerlinger,Fred N., (1986) Foundations of be- havioral research. Orlando, FL: Holt, Rinehart and Winston, Inc,

16.

Wyllys,Ronald,E., (1978) Teaching descrip- tive and Inferencial stutistics in Li- brary Schools, Journal of Education for Librarianship

한국문헌정보학회지