바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서치료를 통한 여대생의 부정적 정서 회복과정에 대한 근거이론적 연구

The Grounded Theoretical Study on Negative Emotion Recovery Process of Female College Students Through Bibliotherapy

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.3, pp.103-131
김길자 (서울여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

오늘날 정신건강 관련 문제는 개인 및 사회전반에 걸쳐 매우 광범위하고 깊게 영향을 끼치고 있다. 이에 본 연구는 근거이론적 접근을 사용하여 부정적 정서를 지닌 여대생의 회복과정을 확인하고 그에 대한 실체이론을 개발함으로써 단계와 유형에 따른 독서치료 중재 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에 참여자들은 현재 대학에 재학 중인 21세에서 23세 사이의 정서적, 심리적 어려움을 겪고 있는 여대생 4명이며, 이들을 대상으로 독서치료활동에서의 심층면담과 참여관찰 및 참여자의 독후 활동 기록물을 통해 자료를 수집하였다. 부정적 정서를 지닌 여대생의 회복과정은 ‘잠재적 상처를 인식함’, ‘자신에 대한 열등감’, ‘관계형성의 어려움’이라는 인과적 조건과 ‘이해하려는 태도’라는 맥락적 조건에 영향을 받아 ‘건강한 자아상을 추구함’이라는 중심현상이 나타났다. 이러한 중심현상은 ‘친밀한 분위기’, ‘지원체제의 유형’의 중재적 조건의 영향을 받으면서 ‘자기통찰’과 ‘대처방안의 적용’의 전략을 사용하는 ‘밝고 긍정적인 삶의 태도 찾아가기’의 과정인 것으로 나타났다. 그리고 시간의 흐름에 따라 회복과정은 문제인식단계, 정서적 반응단계, 문제해결단계, 자기적용단계의 4단계로 나타났다.

keywords
Bibliotherapy, Female College Students, Negative Emotion, Recovery Process, Grounded Theory, Qualitative Research, Substantive Theory, Bibliotherapy, Female College Students, Negative Emotion, Recovery Process, Grounded Theory, Qualitative Research, Substantive Theory, 독서치료, 여대생, 부정적 정서, 회복과정, 근거이론, 질적 연구, 실체이론

Abstract

Today, the mental health has a great deal of impact on individuals and the society surrounding. Therefore, this research is to propose a way of bibliotherapical intercession by stages and patterns as to examine the recovery process of students with negative emotion by using the grounded theoretical method. This research collected materials through focus-interview, participant observation and book reports of 4 experiments involving female college students aged from 21 to 23, all having emotional and psychological difficulties. The recovery process of female students with negative emotion involved causal factors such as “recognition of hidden wound”, “Sense of inferiority”, and “difficulty in forming relationships”, as well as contextual factors like “sympathetic attitude”, which altogether brought about the core phenomenon, “pursuit for healthy ego”. This core phenomenon induced to recovering the bright and positive attitude through using the strategies of ‘self insight’ and application of ‘management plan’, influence by such incoherent conditions as ‘intimate surroundings’ and \ ‘support system patterns’. And as time passed, the recovery process appeared tin four stages; ‘issues recognition’, ‘emotional responses’, ‘issue solution’ and ‘self application’.

keywords
Bibliotherapy, Female College Students, Negative Emotion, Recovery Process, Grounded Theory, Qualitative Research, Substantive Theory, Bibliotherapy, Female College Students, Negative Emotion, Recovery Process, Grounded Theory, Qualitative Research, Substantive Theory, 독서치료, 여대생, 부정적 정서, 회복과정, 근거이론, 질적 연구, 실체이론

참고문헌

1.

권석만, (1996) 우울과 불안의 관계: 유발사건과 인지내용에 있어서의 공통점과 차이점, 심리과학

2.

김갑선, (2006) 임신부의 정보추구 경험에 관한 연구:근거이론적 접근,

3.

김소선, (2003) 근거이론 연구방법의 이론과 실제, 간호학탐구

4.

김순화, (2005) 공공도서관의 독서치료 프로그램 운영에 관한 연구; 울산남부도서관을 중심으로,

5.

김은엽, (2005) 20대 여성의 상처와 독서를 통한 치유에 관한 연구: K의 이야기를 중심으로,

6.

김정근, (2002) 우리 문헌정보학의 길 어떻게 걸어 갈 것인가, 태일사

7.

김지영, (2003) 정신분열병 환자의 회복경험:‘삶의 재구성’ 과정,

8.

김희정, (2002) 정신보건전문가들이 지각하는 정신장애로부터의 회복상태, 정신간호학회지

9.

박두균, (1999) 여대생의 정신건강에 관한 연구, 한국스포츠리서치

10.

박인선, (2005) 학급경영에 적용한 독서치료 사례 연구,

11.

신수진, (2006) 심근경색환자의 회복과정에 관한 근거이론연구,

12.

안경숙, (2001) 초등학생의 친한 친구 사귀기 과정; 근거이론 접근방법으로,

13.

이경민, (2005) 강남대 신입생의 성격특성과 정신건강에 관한 연구, 학생생활연구

14.

이은숙, (2005) 글쓰기를 통한 자기개방이 신체화 및 심리적 안녕감에 미치는 효과:정서인식,정서표현,정서표현 모호성을 중재변인으로,

15.

이태연, (1999) 1999학년도 신입생의 정신건강, 학생생활연구

16.

이희자, (2006) 공공도서관 독서치료 프로그램 참여자의 치유효과에 관한 연구,

17.

이희정, (2001) 독서요법이 대학생의 자아정체감 정립에 미치는 효과 연구,

18.

정숙희, (2004) 지역사회정신보건 프로그램을 이용하는 정신장애인의 회복 및 사회적응에 영향을 미치는 요인,

19.

한국도서관협회, (2004) 독서치료를 위한 상황별 독서목록:성인편, 한국도서관협회

20.

한복희, (2002) 독서지도의 방법으로서 독서치료 연구, 문헌정보학논집

21.

한윤옥, (2003) 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구:상황설정 및 분류체계와 관련하여, 한국문헌정보학회지

22.

한윤옥, (2004) 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구 II:사례분석을 통한 상황설정 및 분류체계 예시, 한국문헌정보학회지

23.

Adams,Susan J., (2000) Who uses bibliotherapy and why, Canadian Journal of Psy- chiatry

24.

Anthony,W.A., (1993) Recovery from mental illness: The Guiding vision of the mental health service system in the 1990s, Psycho-social Rehabilitation Journal

25.

Barker,Robert L., (1996) 사회사업사전 . 중앙사회복지연구원, 이론과 실천

26.

Breier,A., (1984) The Role of social relationships in the recovery from psychotic disorder, American Journal of Psychiatry

27.

Blumer,H., (1969) Symbolic intervention, pers- pective and method, Prentice-Hall

28.

Cohen,Laura J., (1992) Bibliotherapy: The Ex- perience of therapeutic reading from the perspective of the adult reader,

29.

Deegan, P. E., (1988) Recovery: The Lived experience of rehabilitation, Psychosocial Rehabilitation Journal

30.

Deegan,P.E., (2003) Discovering recovery, Psychiatric Rehabilitation Journal

31.

Doll, Beth, (1997) Bibliotherapy with Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together, Lib- raries Unlimited

32.

Glaser,B., (1967) The Discovery of grounded theory, Aldine. of Southern Mississippi

33.

Harrison,V., (1984) A Biologists view of pain, suffering, and marginal life, in: The Depraved, the disabled, and the full- ness of life, Michael Glazier, Delaware

34.

Heath, H., (2004) Developing grounded theory approach: A compar- ison of Glaser and Strauss, Interna- tional Journal of Nursing Studies

35.

Holman,Warren Dana, (1994) Mainland Puerto Rican male identity: A Grounded theory derived from poetry, City University of New York

36.

Hynes, A. M., (1986) Biblio/ Poetry therapy: The Interactive process: A Handbook, Westview Press

37.

Mansourian,Yazdan, (2006) Adoption of grounded theory in LIS research, New Library World

38.

Pardeck,John T., (1995) Bibliotherapy: An Innovative approach for helping children, Early Child Development and Care

39.

Pardeck,John T., (1998) Using books in clinical social work practice: A Guide to bibliotherapy, The Haworth Press

40.

Shrodes,Caroline, (1950) Bibliotherapy: A The- oretical and clinical-experimental study,

41.

Starker,S., (1988) Psychologists and self-help books: attitudes and prescriptive prac- tices of clinicians, American Journal of Psychotherapy

42.

Strauss,A., (1998) Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, Sage Publication

43.

Sullivan,W.P., (1994) A Long and winding road: The Process of recovery from severe mental illness, Innovations & Research: In Clinical Services Com- munity Support and Rehabilitation

한국문헌정보학회지