바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

‘정보와 도서관’ 교육과정과 사서교사 역할에 관한 연구

A Study on the ‘Information and the Library’ Curriculum and the Roles of Teacher-Librarians

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.3, pp.169-188
함명식 (서울맹학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본고는 초·중등학교 ‘정보와 도서관’ 교육과정과 사서교사의 역할을 논의하고 그 영향 및 과제를 다룬다. 학교도서관진흥법과 연계하여, 사서교사가 학교도서관에서 정보와 도서관 교육과정을 실시하는 것이 어떠한 영향이 있는지, 또한 어떠한 기본 체제를 갖추고 실천해야 하는지 등 향후 과제와 방안을 제시한다. 주요 내용은 사서교사의 업무 범위와 교육과정, 정보와 도서관 교육과정의 영향, 정보와 도서관 교육과정의 향후 과제를 다룬다. 사서교사가 사서직원과 차별화되는 업무로서 학교도서관을 운영하기 위해서는, 학교 교육과정 속에서 사서교사의 고유한 시간(수)을 확보할 수 있는 기반인 정보와 도서관 교육과정을 통해 교육 활동을 실천해야 한다는 것이다.

keywords
‘Information and the Library’ Curriculum, Viewpoint Approach(VA), Information Literacy, Teacher-Librarian, School Libraries, The School Library Promotion Law, ‘Information and the Library’ Curriculum, Viewpoint Approach(VA), Information Literacy, Teacher-Librarian, School Libraries, The School Library Promotion Law, 정보와 도서관 교육과정, 관점접근법, 학교도서관진흥법, 사서교사, 학교도서관

Abstract

This thesis presents the ‘Information and the Library’ curriculum and the roles of teacher- librarians. Related to ‘The School Library Promotion Law’, this thesis presents the effects teacher-librarians instruct ‘Information and the Library’ curriculum to the school libraries, and the challenges related to this curriculum. This thesis contains the role and work of three kinds of staff in the school library, implementation of primary and secondary ‘Information and the Library’ curriculum for information literacy instruction in the school libraries, the effects by ‘Information and the Library’ curriculum, and challenges of ‘Information and the Library’ curriculum. Conclusively, teacher-librarians should accomplish their own instructional activities with ‘Information and the Library’ curriculum in the school curricula as differentiated work from librarians.

keywords
‘Information and the Library’ Curriculum, Viewpoint Approach(VA), Information Literacy, Teacher-Librarian, School Libraries, The School Library Promotion Law, ‘Information and the Library’ Curriculum, Viewpoint Approach(VA), Information Literacy, Teacher-Librarian, School Libraries, The School Library Promotion Law, 정보와 도서관 교육과정, 관점접근법, 학교도서관진흥법, 사서교사, 학교도서관

참고문헌

1.

고창고등학교, (2001) 일반계 고등학교의 학교 교육과정 편성?운영 모형 개발·적용 . 교육과정 연구 학교 운영 보고서,

2.

교육부, (1999) 중학교 교육과정 해설(Ⅴ), 대한교과서주식회사

3.

교육부, (2000) 특별 활동·재량 활동 교육과정의 편성과 운영,

4.

교육인적자원부, (1997) 제7차 교육과정,

5.

교육인적자원부, (1999) 집필상의 유의점-고등학교 (제7차 교육과정에 따른 2종 교과용 도서),

6.

교육인적자원부, (2000) 초·중등학교 정보통신기술교육 운영 지침 문서번호: 교과81160- 559(2000.8.1.),

7.

교육인적자원부, (2000) 초·중등학교 정보통신기술교육 운영 지침 문서번호: 교과81160- 559(2000.8.1.),

8.

교육인적자원부, (2001) 초·중등학교 정보와 도서관 교육과정 . 문서번호 교과81160- 1007(2001.11.16).,

9.

교육인적자원부, (2002) 선택중심 교육과정 편성·운영의 실제-고등학교 교육과정 편성?운영 자료(Ⅳ),

10.

교육인적자원부, (2003) 정보와 도서관 교과목의 정보소양인증 교과목 추가 지정 . 문서번호: 평가 81320-79, 2003.3.6,

11.

교육인적자원부, (2007) 교원업무처리요령,

12.

국회, (2007) 학교도서관진흥법,

13.

노옥순, (1996) 참고봉사와 참고정보원, 이화여대출판부

14.

서울특별시교육청, (1995) 정보와 매체 교육과정 편성,

15.

서울특별시교육청, (2002) 고등학교 창의적 재량 활동 지도 자료, 동 교육청

16.

연수고등학교, (2001) 선택 중심 교육과정의 효율적인 편성·운영 방안 . 교육인적자원부 위탁 연구 과제,

17.

한국교육학술정보원, 정보 생활(중급),

18.

한국학교도서관협의회, (2008) 학교도서관진흥법시행령안,

19.

함명식 , (1995) 정보와 매체 (교과서), (주)대한 교과서

20.

함명식 , (2001) 정보와 도서관 (교과서), (주)대한 교과서

21.

AASL & AECT, (1988) Information power: School library media programs, ALA

22.

AASL & AECT, (1998a) Information power: Building partnerships for learning, ALA

23.

AASL & AECT, (1998b) Information literacy standards for student learning, ALA

24.

Bopp, Richard E., (1995) Reference and Information Services: An Introduction. 2nd Ed. , Libraries Unlimited

25.

Eisenberg,M.B., (1990) Information problem solving: The big six skills approach to library & information skills instruction, Ablex Publishing Corpo- ration

26.

Eisenberg,M.B., (1996) Helping with Home- work, Syracuse University

27.

Iowa Department of Education, (1986) Rules for Teacher Education and Certification,

28.

Maryland State Department of Education, (1992) School Library Media Skills Ins-truction,

29.

Myungshik Hahm, (1998) Media Skills of School Librarians to Teach the New Subject ‘Information and Media’ in Schools and the Implications to All Librarians- Instruction as a Positive Reference Service, Paper presented in Contributed paper session(the 64th IFLA)

30.

Washington State Department of Education, Essential Skills for Information Literacy,

한국문헌정보학회지