바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국내 어린이도서관의 한국십진분류법 적용 현황 및 이용자 요구에 관한 연구

A Study on the Analysis of the Korean Decimal Classification(KDC) and Users' Needs in Libraries for Children in Korea

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.1, pp.5-26
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.1.005
정연경 (이화여자대학교)
최윤경 (이화여자대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 KDC 4판을 중심으로 국내 어린이도서관의 어린이 자료 분류의 개선 방안을 제안하였다. 이를 위해 문헌 연구, 국내 51개 어린이도서관의 KDC 적용 현황 조사와 부모 및 어린이 이용자의 요구 분석을 실시하였다. 국내 현황과 이용자 요구 분석 결과를 토대로 KDC 개선 방안을 분류체계 부문과 배가 부문으로 나누어 제시하였다. 우선, 분류체계 부문에서는 특정 기호에 집중되는 주제를 분산시키고, 어린이 자료의 다양한 유형과 특성, 다양한 어린이 문학 장르를 KDC 상에 반영해야 한다. 또한 학제적 주제에 대하여 상세한 주기 및 분류지침을 제공해야 한다. 배가 부문에서는 첫째, 이용자 친화적인 청구기호 구성과 배열 방법을 도입하고, 둘째, 이용자의 다양한 관심 분야를 반영한 컬렉션 구성과 어린이와 부모를 대상으로 이용교육을 실시하도록 제언하였다.

keywords
Children's Library, Classification, Korean Decimal Classification, Children's Materials, User Study, Children's Library, Classification, Korean Decimal Classification, Children's Materials, User Study, 어린이도서관, 분류, 한국십진분류법, 어린이 자료, 이용자 연구, 배가

Abstract

The purpose of this study is to improve the classification focused on KDC 4th edition for children's materials. For the study, literature study, KDC application and user survey in 51 libraries for children were performed. Based on the results, classification for children's materials is proposed to improve in two ways: classification system itself and arrangement in the shelf. First of all, it is required to scatter the subjects that are centered on specific numbers and to allow various types, characteristics and literature genre of children's materials to be classified in KDC. KDC also should provide specific notes and classification guidelines for interdisciplinary subjects. In the shelf arrangement, it is proposed to consider the introduction of user-friendly call number and arrangement principles by ages or titles. In the end, it is necessary to compose various collections that represent users' needs, and the user education program is needed.

keywords
Children's Library, Classification, Korean Decimal Classification, Children's Materials, User Study, Children's Library, Classification, Korean Decimal Classification, Children's Materials, User Study, 어린이도서관, 분류, 한국십진분류법, 어린이 자료, 이용자 연구, 배가

참고문헌

1.

堀川照代. 2007. 兒童サ―ビス論 . 고향옥 옮김. 파주: 알마.

2.

김정현, 문지현. 2007. 국내 어린이도서관의 분류표 현황 분석에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지 , 38(2): 315-335.

3.

김천숙. 2005. 공공도서관의 그림책 분류에 관한 연구 . 석사학위논문, 이화여자대학교대학원, 문헌정보학전공.

4.

김효정 외. 1997. 독서교육의 이론과 실제 . 서울: 한국도서관협회.

5.

문지현. 2008. 어린이도서 분류법 개발 연구 . 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학전공.

6.

민경록, 성승경. 2005. 어린이 자료 분류를 위한 KDC의 수정 및 보완: 문학류(800)를 중심으로. 전국도서관대회 주제발표논문집 , 43: 62-89.

7.

박경숙. 2005. 어린이도서관 분류표 현황과 과제. 어린이와 도서관 , 1: 124-141.

8.

장지숙. 2006. 뉴베리수상작 주제 분석을 통한 어린이 독서자료 선정 효율화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 17(1): 63-79.

9.

한국도서관협회. 2008. 2007 한국도서관연감.

10.

한국도서관협회 한국십진분류법해설편찬위원회. 1997. 개정 제4판 한국십진분류법 해설 . 서울: 한국도서관협회.

11.

한국도서관협회 분류위원회. 2008. 한국십진분류법(KDC) 제 5판 발간에 관한 공청회. 제45회 전국도서관대회 , 2008년 10월 8일-10일. [광주: 김대중컨벤션센터].

12.

Boyce, J. I., and Boyce, J. I. 2002. “A Reexamination of Shelf Organization for Children's Books [At West Baton Rouge Parish Library].” Public Libraries, 41 (5): 280-283.

13.

Dumas, E. P. 2005. “Give ‘em What They Want! Reorganizing Your Fiction Collection by Genre.” Library Media Connection, 24(2): 20-22.

14.

Fountain, J. F. 2006. Guidelines for standardized cataloging for children In Cataloging Correctly for kids, 4th edition, Chicago: American Library Association (ALA).

15.

Intner, Sheila S., et. al. 2006. Cataloging correctly for kids: an introduction to the tools. IL : American Library Association(ALA).

16.

Smith, R. V. 1999. “Dewey decimal classification of folklore for children: searching for effective, user-friendly arrangements [at the Minuteman Library Network].” Technicalities, 19(8): 4-6.

한국문헌정보학회지