바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서자격제도 개선 방안 도출 및 적용에 관한 연구

A Study on the Improvement of the Librarian Certification System in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.2, pp.193-213
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.2.193
곽동철 (청주대학교)
심경 (아이리스닷넷)
윤정옥 (청주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

21세기 지식정보사회에서 도서관 및 정보환경의 급격한 변화를 수용하고, 이용자의 정보요구와 행태 변화를 적절히 반영한 도서관 전문 인력의 전문성 강화 및 소양 계발이 절실한 상황이다. 이 연구의 목적은 이러한 사회적 흐름과 인식을 기반으로 사서자격 제도의 개선 방향을 제안하려는 것이다. 이를 위해 현행 우리나라 사서자격제도 관련 설문조사 및 분석을 통해 그 쟁점과 문제점을 살펴보고, 향후 바람직한 사서자격 제도의 개선 방안을 도출하여 중․장기 적용 가능성을 제시하였다.

keywords
Librarian Certification System, Librarians, Information Professionals, Librarian Certification System, Librarians, Information Professionals, 사서자격제도, 사서, 정보전문가, 문헌정보학

Abstract

During the 21st century, the rapid changes in libraries and the information environment require the reassessment of the education and certification of library and information professionals in order to enhance their competencies. The purpose of this study is to elicit and propose preliminary models in order to improve the librarian certification system in Korea. In doing so, the perceptions among librarians and users were surveyed through an online questionnaire methodology. Based on the results of the survey and analyses, a mid- and a long-term plans for improving the overall library certification system have been proposed.

keywords
Librarian Certification System, Librarians, Information Professionals, Librarian Certification System, Librarians, Information Professionals, 사서자격제도, 사서, 정보전문가, 문헌정보학

참고문헌

1.

곽동철. 2009. 사서자격 제도의 변화 추이 및 개선 방향에 관한 고찰. 한국도서관정보학회지 , 40(1): 339-361.

2.

곽동철, 심 경, 윤정옥. 2008. 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구 . 서울: 문화체육관광부.

3.

김세훈. 2004. 도서관 전문성 강화 방안: 사서 전문성을 중심으로 . 서울: 한국문화관광정책연구원.

4.

엄영애. 2003. 문헌정보학과의 코어 교과목 연구. 한국도서관정보학회지 , 34(3): 33-49.

5.

이병목. 2005. 도서관법규총람 . 전2권. 서울: 구미무역출판부.

6.

이제환, 이기명, 김정호, 윤유라, 이은주. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지 , 39(4): 45-69.

7.

정동렬. 2007. 사서자격제도 개선안 연구. 한국문헌정보학회지 , 41(2): 5-29.

8.

日本図書館情報学会. 2006. 情報専門職の養成に向けた図書館情報学教育体制の再構築に関する総合的研究 . 東京: 日本図書館情報学会. [online]. [cited 2008.12.30].<http://wwwsoc.nii.ac.jp/jslis/liper/report06/report.htm>.

9.

American Library Association. 2008. “Standards for Accreditation of Master’s Programs in Library and Information Studies.” Adopted by the Council of the American Library Association, Jan. 5, 2008. [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.ala.org/ala/educationcareers/education/accreditedprograms/standards/standards_2008.pdf>.

10.

ALA. “Guidelines for Choosing a Master’s Program in Library and Information Studies.” [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.ala.org/ala/educationcareers/education/accreditedprograms/guidelinesforchoosing/index.cfm>.

11.

Australian Library and Information Association(ALIA). ALIA Recognition of Courses: Criteria for the Recognition of First-award courses in Library and Information Management at Librarian and Library Technician Level. [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.alia.org.au/education/courses/criteria.html>.

12.

Australian Library and Information Association(ALIA). 2005 수정. “The Library and Information Sector: Core Knowledge, Skills and Attributes.” [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.alia.org.au/policies/core.knowledge.html>.

13.

European Council of Information Associations(ECIA). 2004. EUROGUIDE LIS. Vol. 1 Competencies and Aptitudes for European Information Professionals. 2nd Entirely Revised Ed. [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.certidoc.net/en/euref1-english.pdf>; 2004. EUROGUIDE LIS. Vol. 2, Levels of Qualification for European Information Professionals. [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.certidoc.net/en/euref2-english.pdf>.

14.

Graduate School of Education & Information Studies. UCLA. “Scope Statements for MLIS Specializations.” [online]. [cited 2008.12.30]. <http://is.gseis.ucla.edu/programs/degrees/specializations.htm#library>.

15.

Haerkoenen, Sonja. 2007. The European Perspective: Libraries and Librarianship in Germany. In: HEWIT/WHELF Colloquium 2008, 2-6 June 2008, Gregynog, Wales. (Unpublished)

16.

Lux, Claudia. 2003. “The German Library System: Structure and New Developments.” IFLA Journal, 28(2): 113-128. [online]. [cited 2008.12.30].<http://www.ifla.org/IV/ifla69/article-lux.pdf> pp.118-119.

17.

The Information School, University of Washington, Seattle. MLIS (Library and Information Science). “Course Description.” [online]. [cited 2008.12.30].<http://www.washington.edu/students/crscat/lis.html>.

18.

U.K. CILIP. 2005. “CILIP Accreditation Instrument 2005.” [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.cilip.org.uk/NR/rdonlyres/AB7FB628-3922-4681-85AA-3E75593A0389/0/ACCREDITATIONWEB.pdf>.

19.

U.K. CILIP. “Courses in library and information studies currently accredited by CILIP.” [online]. [cited 2008.12.30]. <http://www.cilip.org.uk/qualificationschartership/Wheretostudy/>.

한국문헌정보학회지