바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

이러닝 콘텐츠 아카이빙 구축을 위한 메타데이터 요소에 관한 연구

A Study on the Metadata Elements for Establishing e-Learning Content Archives

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.3, pp.147-162
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.3.147
안영희 (백석대학교 학술정보관)
박옥화 (충남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학 내에서 생산하고 있는 이러닝 콘텐츠의 수집 및 보존을 위한 아카이빙 메타데이터 요소를 개발하고자 하였다. 이러닝 콘텐츠를 서비스하고 있는 국․내외의 현황을 살펴보고, 교육용 기반 메타데이터 표준을 검토하였다. KOCW에서 제공하고 있는 교육용 메타데이터인 KEM3.0에서는 아카이빙 관련 메타데이터 요소를 수용하고 있지 않아 아카이빙을 위한 메타데이터 범주를 확장하고 요소를 추가하였다. 확장된 KEM3.0+ 요소로 아카이빙을 위한 메타데이터를 적용해 본 결과, 이러닝 콘텐츠를 아카이빙할 수 있는 기초가 마련되었다.

keywords
Digital Archiving, e-Learning, e-Learning Contents, Metadata Elements, Digital Archiving, e-Learning, e-Learning Contents, Metadata Elements, 디지털 아카이빙, 메타데이터, 메타데이터 요소, 이러닝, 이러닝 콘텐츠

Abstract

In this study, our purpose was to develop the metadata elements for archiving e-learning content being generated by universities. In order to achieve this goal, we first examined the current status of e-learning content providing services both domestically and overseas and then compared each standard for metadata for e-learning content built for educational purposes. We found that KEM (Korea Education Metadata) 3.0, a server being provided by KOCW (Korea Open CourseWare), does not currently accommodate the metadata elements for archiving. In this study, we extended and added the scope of metadata elements for archiving based on KEM 3.0. We also tried to build up metadata for archiving the e-learning content provided based on KEM 3.0+. As a result of this study, a basis for archiving elLearning content is expected to be founded.

keywords
Digital Archiving, e-Learning, e-Learning Contents, Metadata Elements, Digital Archiving, e-Learning, e-Learning Contents, Metadata Elements, 디지털 아카이빙, 메타데이터, 메타데이터 요소, 이러닝, 이러닝 콘텐츠

참고문헌

1.

문상수. 2003. ꡔ교육정보 메타데이터 지침 해설서ꡕ. [서울]: 한국교육학술정보원(KERIS).

2.

산업자원부. 2008. ꡔ이러닝산업실태조사ꡕ. [서울]: 한국전자거래진흥원

3.

손진곤 외. 2005. ꡔ고등교육정보 및 저작권 관리를 위한 메타데이터(KEM v3.0) 연구ꡕ. [서울]: 한국교육학술정보원(KERIS).

4.

오상훈. 2009. ꡔ디지털 아카이빙 메타데이터 FRAMEWORK 개발ꡕ. [서울]: ICT Forum Korea.

5.

이정연. 2009. 구술사 기록물 아카이브 구축을 위한 메타데이터 모델링 및 표준 요소 개발에 관한 연구. ꡔ정보관리학회지ꡕ, 26(1): 163-184.

6.

이지영. 2008. 학업결과물 아카이빙을 위한 메타데이터 설계에 관한 연구. ꡔ지식처리연구ꡕ, 9(1/2): 44-57.

7.

임병노 외. 2006. ꡔ고등교육 e-러닝 현황 조사 분석 연구ꡕ. [서울]: 한국교육학술정보원(KERIS). 연구보고 KR 2006-24.

8.

최윤경. 2008. ꡔ디지털 강의자원 관리를 위한 메타데이터 요소 확장에 관한 연구ꡕ. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과.

9.

홍재현. 2004. 디지털 정보자원을 위한 보존 메타데이터 요소 설정 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 35(3): 175-204.

10.

Lubas, Rebecca L. 2004. “Creating metadata practices for MIT's OpenCourseWare project." Library Hi Tech, 22(2): 138-143.

11.

Dublin Core Metadata Initiative. 2009. DCMI Element Set. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://dublincore.org>.

12.

IEEE LTSC. 2002. Draft Standards for Learning Object Metadata. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://ltsc.ieee.org/wg12/files/LOM_1484_12_1_v1_Final_Draft.pdf>.

13.

GLOBE. 2009. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://www.globe-info.org>.

14.

JOCW. 2009. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://www.jocw.jp>.

15.

KERIS KOCW. 2009. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://www.kocw.net>.

16.

MIT OpenCourseWare. 2009. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://ocw.mit.edu>.<http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/99ED8619-889D-4DAA-BB21-EFF941FD7249/0/9OCW_Metadata_Spec_10.pdf>.

17.

OCWConsortium. 2009. [online]. [cited 2009.6.25]. <http://www.ocwconsortium.org>.

한국문헌정보학회지