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대학도서관의 변혁적 리더십이 사서들의 임파워먼트(Empowerment)와 조직유효성에 미치는 영향

A Study on the Effects of Transformational Leadership on the Empowerment and Organizational Effectiveness in University Libraries

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.2, pp.139-156
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.139
이은철 (성균관대학교)
백인화 (서울특별시시정개발연구원)
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초록

본 연구는 대학도서관 리더의 변혁적 리더십이 사서들의 임파워먼트와 조직유효성에 미치는 영향력을 실증․분석하기 위해 수행되었다. 연구 결과 변혁적 리더십은 임파워먼트와 조직유효성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 임파워먼트는 조직유효성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 변혁적 리더십이 조직유효성에 직접 영향을 미칠 때보다 임파워먼트를 매개로 하였을 때 더 큰 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 따라서 대학도서관의 리더는 사서들의 개인적 성장을 위해서 그들의 욕구를 파악하고 관심과 격려 및 적절한 임무부여 등의 개별적 배려를 통해 조직유효성을 향상시킬 수 있도록 하는 것으로 나타났다.

keywords
대학도서관, 변혁적 리더십, 임파워먼트, 조직유효성, University Library, Transformational Leadership, Empowerment, Organizational Effectiveness

Abstract

The purpose of this study is to examine how the transformational leadership of university library managers affected the empowerment of university librarians and their organizational effectiveness. In this study, we examined the impact of transformational leadership on empowerment, and the impact of empowerment on organizational effectiveness. We then examined the mediating role of the empowerment between the transformational leadership and organizational effectiveness. Empirical results are as follows: empowerment and organizational effectiveness are significantly influenced by transformational leadership, organizational effectiveness is significantly influenced by empowerment, and the impact of transformational leadership on organizational effectiveness is mediated by empowerment.

keywords
대학도서관, 변혁적 리더십, 임파워먼트, 조직유효성, University Library, Transformational Leadership, Empowerment, Organizational Effectiveness

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