바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

청소년 담당 사서의 역량에 대한 국립중앙도서관 사서의 인식에 관한 연구

A Study on the Librarian’s Recognition of the National Library of Korea about YALSA’s Competencies for Librarians Serving Youth

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.3, pp.199-218
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.199
노동조 (상명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 2010년 1월에 미국의 청소년도서관서비스협회에서 공표한 ‘청소년 담당 사서의 역량’에 대한 국립중앙도서관 사서들의 인식을 조사한 것이다. 이를 위하여 국립중앙도서관의 사서 50명을 대상으로 설문조사를 실시하여 ‘청소년 담당 사서의 역량’에 명시된 7개 분야와 48개 역량에 대하여 각각의 필요성과 효과성, 난이성 정도를 측정하였다. 연구 결과, 청소년 담당 사서에게 요구되는 핵심 분야는 자료정보, 행정, 사서직과 전문성이며, 난이도가 높은 분야는 소통 및 마케팅, 소외계층지원 서비스이다. 청소년 담당 사서에게 요구되는 핵심 역량은 A4(도서관이 제공하는 서비스와 도서관 자료이용방법, 청소년의 성장 및 발달 실현에 도서관이 어떠한 기여를 하는지 알게 함으로써 청소년이 평생 도서관 이용자가 되도록 장려), A1(청소년의 요구를 파악하고 서비스 향상을 위한 리더십 기술 함양 및 발휘, 성인 및 어린이 담당 사서와 같은 수준의 재정 지원과 직원 확보)이며, 난이도가 높은 역량은 C4(도서관, 학교, 청소년 담당 기관 및 지역사회 전반의 청소년 서비스 증진을 위한 전략적 마케팅 계획 구상, 실행 및 평가)이다.

keywords
Librarians Serving Youth, Competencies for Librarians Serving Youth, Core Competency, Core Qualification, YALSA, The National Library for Children and Young Adults, The National Library of Korea, ALA, Librarians Serving Youth, Competencies for Librarians Serving Youth, Core Competency, Core Qualification, YALSA, The National Library for Children and Young Adults, The National Library of Korea, ALA, 청소년 담당 사서, 청소년 도서관, 사서의 역량, 사서의 핵심 능력, 청소년도서관서비스협회, 국립어린이청소년도서관, 국립중앙도서관, 미국도서관협회

Abstract

This study evaluates YALSA’s Competencies for Librarians Serving Youth: Young Adults Deserve the Best announced at the Young Adult Library Services Association(YALSA), a division of the American Library Association(ALA) on January 2010. For this study, we investigated fifth librarians working at the National Library of Korea to find out the requirements, effectiveness, and difficulties regarding seven areas and forth-eight detailed qualifica- tions indicated by YALSA’s Competencies for Librarians Serving Youth through survey. The results show that the more important areas required for youth services librarians were identified as knowledge of materials, administration, leadership and professionalism. Difficult areas of competencies are communication, marketing and outreach. Analysis of forty-eight detailed qualifications according to their importance and the level of difficulty shows that the more important areas are A4(encourage young adults to become lifelong library users by helping them to discover what libraries offer, how to use library resources, and how libraries can assist them in actualizing their overall growth and development) and A1(develop and demonstrate leadership skills in identifying the unique needs of young adults and advocating for service excellence, including equitable funding and staffing levels relative to those provided for adults and children), while the most difficult area of competencies is C4(Design, implement, and evaluate a strategic marketing plan for promoting young adult services in the library, schools, youth-serving agencies and the community at large).

keywords
Librarians Serving Youth, Competencies for Librarians Serving Youth, Core Competency, Core Qualification, YALSA, The National Library for Children and Young Adults, The National Library of Korea, ALA, Librarians Serving Youth, Competencies for Librarians Serving Youth, Core Competency, Core Qualification, YALSA, The National Library for Children and Young Adults, The National Library of Korea, ALA, 청소년 담당 사서, 청소년 도서관, 사서의 역량, 사서의 핵심 능력, 청소년도서관서비스협회, 국립어린이청소년도서관, 국립중앙도서관, 미국도서관협회

참고문헌

1.

국립어린이청소년도서관. 2006. ꡔ어린이청소년도서관의 발전을 위한 방안 모색ꡕ. 서울: 국립어린이청소년도서관.

2.

국립어린이청소년도서관. 2007. 21세기 어린이청소년도서관 서비스. ꡔ개관1주년기념 국립어린이청소년도서관 국제심포지엄 자료집ꡕ.

3.

국립어린이청소년도서관. 2008. 21세기 어린이청소년도서관의 도전과 과제. ꡔ제2회 국립어린이청소년도서관 국제심포지엄 자료집ꡕ.

4.

국립중앙도서관. 2004. ꡔ국립어린이청소년도서관(가칭) 운영 연구ꡕ. 서울: 국립중앙도서관.

5.

국립중앙도서관 도서관연구소. 2009. ALA의 사서핵심능력선언 최종안 발표. ꡔ도서관연구소 웹진ꡕ, 32: 1-5.

6.

노동조. 2009. 사서의 핵심능력에 대한 대학도서관 사서의 인식에 관한 연구. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 20(4): 237-250.

7.

박온자. 2005. 공공도서관의 청소년서비스에 관한 연구: 미국 공공도서관을 중심으로. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 39(2): 5-33.

8.

이경란 외. 2009. 공공도서관 청소년 프로그램 분석과 활성화 방안 연구. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 20(4): 115-130.

9.

이란주. 2006. 도서관의 어린이청소년 연구지원 기능과 역할에 관한 연구. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 17(2): 261-274.

10.

이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 39(4): 45-69.

11.

한국문화관광정책연구원. 2005. ꡔ국립어린이청소년도서관 중장기 발전방안ꡕ. 서울: 한국문화관광정책연구원.

12.

American Library Association. 2009. “ALA's Final Core Competences Statement.” [online]. [cited]. <http://www.ala.org/ala/educationcareers/careers/corecomp/finalcorecompstat09.pdf>.

13.

American Library Association. 2009. “Statements of Knowledge and Competencies Developed by Relevant Professional Organizations." [online]. [cited]. <http://www.ala.org/ala/aboutala/offices/accreditation/edpol/educationalpolicy.cfm>.

14.

Young Adult Library Services Association. 2010. “YALSA's Competencies for Librarians Serving Youth: Young Adults Deserve the Best." [online]. [cited]. <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/yalsa/profdev/yacompetencies2010.cfm>.

한국문헌정보학회지