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폭소노미 태그의 생성과 성장에 관한 연구

A Study on Creation and Development of Folksonomy Tags on LibraryThing

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.4, pp.203-230
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.4.203
김동숙 (한양대학교)
정연경 (이화여자대학교)
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초록

본 연구는 LibraryThing내의 베스트셀러 40권에 대한 태그를 6개월 간격으로 수집하여 폭소노미의 생성과 성장을 분석하였다. 이를 통해 태그의 양적, 질적 성장과 그러한 태그가 갖는 주된 의미와 주제 표현의 활용가능성을 살펴보았다. 본 연구의 결과로 첫째, 이용자 태깅의 동기는 개인의 자료 정리나 검색용도, 욕구의 성취, 감정 표출과 같은 자신을 위한 목적과 타인과 경험을 공유하거나 자신의 행동이 사회에 도움이 되길 바라는 사회성이 강조된 목적으로 구분되며, 사회적 동기가 부여된 태그는 74.12%로 드러났다. 둘째, 시간의 흐름에 따라 전체 태그 수와 이용 빈도수에서 성장세를 보였다. 셋째, 태그의 성장세가 큰 항목은 출판 시기 및 읽은 시기, 장르, 핵심 주제어, 등장인물, 책에 대한 소감 부분이었으며 주제 관련 태그의 비율이 가장 높은 비중을 차지하였다. 넷째, LCSH 중에서 해당 장르, 핵심 주제어, 등장인물이 다수 부여되었으며 시간이 흐르면서 좀 더 세부적인 핵심 주제어와 등장인물이 추가되었고, LCSH와 일치하는 태그의 수도 소폭 상승하였다. 다섯째, 핵심 태그는 해당 시대의 지식을 반영하는 용어 집단으로서 역할을 하는 것으로 나타났다. 앞으로 폭소노미가 형태적인 단점을 극복하고, 내적으로 시맨틱 의미를 찾으며, 일대기를 고려한 유동적인 용어집단으로서 기존의 택소노미와 함께 적극 활용되기 위해서는 태그의 생성부터 양적, 질적 성장까지 전 과정을 지속적으로 모니터링하고 지원해야 할 것이다.

keywords
Folksonomy, Tag, Tagger, Collective Intelligence, Social Classification, LibraryThing, Social Indexing, Social Tagging, Information Ecosystem, Folksonomy, Tag, Tagger, Collective Intelligence, Social Classification, LibraryThing, Social Indexing, Social Tagging, Information Ecosystem, 폭소노미, 태그, 집단지성, 사회적 분류, 라이브러리띵, 소설 검색, 정보 조직, 정보생태계

Abstract

This study analyzed the development and growth of folksonomy by examining tags associated with 40 bestsellers on LibraryThing.com in 6-month intervals. It was found that tag values do not decrease but grow in terms of quantity and quality. Accordingly, we examined the major significances of the tags and their potential utilization as an expression of subjects. Our findings were as follows. First, the motivations for tagging can be categorized into personal information for search purposes, self-fulfillment such as sense of achievement, display of emotion and sharing of one’s experience with others, or an altruistic objective that emphasizes sociality with a desire that one’s actions might provide social benefits. According to our analysis, 74.12% of tags had a social motivation. Second, the total number of tags and the frequency of usage increased with time. Third, the categories that showed a high increase in tag usage were dates of publication and reading, key words, main characters, and book reviews. Tags related to subjects had the highest ratio. Fourth, among Library of Congress Subject Headings (LCSH), multiple genres, key words and main characters were assigned to books, and specific key words and other properties were added as time progressed. There was also a slight increase in the number of tags consistent with LCSH. Fifth, we found that key tags could serve as a compilation of terms that reflects the knowledge base of the corresponding era. Thus, folksonomy should be continuously monitored for its quantitative and qualitative development of the tags to make improvements on its formative disadvantages, and identify internal semantic significance, be actively utilized in conjunction with taxonomy as a flexible compilation of terms that incorporate the history of a specific era.

keywords
Folksonomy, Tag, Tagger, Collective Intelligence, Social Classification, LibraryThing, Social Indexing, Social Tagging, Information Ecosystem, Folksonomy, Tag, Tagger, Collective Intelligence, Social Classification, LibraryThing, Social Indexing, Social Tagging, Information Ecosystem, 폭소노미, 태그, 집단지성, 사회적 분류, 라이브러리띵, 소설 검색, 정보 조직, 정보생태계

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