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대학도서관 전자책 서비스 이용자 만족도에 관한 연구

A Study on User Satisfaction with e-Book Services in University Libraries

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.1, pp.287-310
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.287
남영준 (중앙대학교)
최성은 (중앙대학교)
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초록

이 연구는 우리나라 대학생 집단을 대상으로 대학도서관 전자책 서비스 만족도를 조사하였다. 전자책 이용에 대한 현황을 파악하고자 이용행태를 조사하였고, 전자책 이용행태와 전자책 서비스품질차원에 따른 만족도를 분석하였다. 분석결과, 대학도서관 전자책 서비스에 대한 전반적인 만족도는 평균 2.93으로 보통인 것으로 조사되었다. 또한 이용빈도가 높은 이용자일수록 만족도가 높았고, 저학년 집단에 비해 고학년 집단과 대학원집단이 전자책서비스에 대한 전반적인 만족도에서 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 한편, 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 전자책서비스품질차원은 콘텐츠이며, 도서관 지원서비스, 시스템 순으로 영향을 미쳤다. 이상의 분석결과를 토대로 향후 전자책에 기반한 대학도서관 서비스를 활성화하기 위해서는 도서관 홍보를 비롯하여 이용자 교육의 강화, 콘텐츠의 다양성과 최신성을 유지할 것을 제안하였다.

keywords
Electronic Book, E-book Service, Satisfaction, User Behavior, Service Quality, 전자책, 전자책 서비스, 만족도, 이용자행태, 서비스품질, Electronic Book, E-book Service, Satisfaction, User Behavior, Service Quality

Abstract

This research surveyed college students in Korea on their satisfaction for e-book services provided by university libraries. Their usage behavior was investigated, and the satisfaction rate for e-book usage and its service quality were analyzed to comprehend the status of e-book usage. The analysis showed that overall satisfaction for e-book service of university libraries was 2.93 on average. Moreover, the more frequently a student used the service, the more satisfied the student was; junior/senior-level and graduate school student groups showed higher satisfaction for e-book service than freshman and sophomore students. The most influential factor for satisfaction based on the e-book service quality was the content of the service, followed by the library support service system. Based on the findings, reinforcement of library public relations and user education, and the maintenance of the variety and up-to-date status of the contents were proposed to stimulate future university library e-book services.

keywords
Electronic Book, E-book Service, Satisfaction, User Behavior, Service Quality, 전자책, 전자책 서비스, 만족도, 이용자행태, 서비스품질, Electronic Book, E-book Service, Satisfaction, User Behavior, Service Quality

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