바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

일본의 학부과정 도서관학 교육 형성과정에 관한 연구

A Study on the Developmental Process of University-based Librarianship Education in Japan

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.2, pp.229-249
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.2.229
조재순 (국립중앙도서관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 일본의 학부과정 도서관학 교육의 형성과정을 문헌 분석을 통해 역사적으로 규명하는데 목적이 있다. 연구 결과, 교육제도적 측면에서 본 일본의 도서관학 교육정책은 2차대전 이전의 정책을 승계한 것인데 반해 미국의 정책은 새로운 유형의 교육모델을 설치하는 것이었다. 1951년 미육군성과 미국도서관협회(ALA)의 계약 체결로 게이오대학에 미국식 도서관학 교육모델이 설립되었다. 그러나 현재 게이오대학 모델은 일본의 도서관학 교육의 주류모델로 성장하지 못했고 이는 결국 미국식 도서관학 교육모델의 도입이 성공하지 못했다는 것을 의미한다. 2차대전 이후 아시아에서 가장 빠른 시기에 미국식 도서관학 교육모델이 도입된 일본에 관한 본 연구가 향후 도서관사 연구영역의 확장 또는 대상국을 확대한 후속연구로 이어지기를 기대한다.

keywords
학부과정 도서관학 교육, 일본 도서관학 교육정책, 일본도서관학교, 게이오대학, 경응의숙대학, University-based Librarianship Education, Librarianship Education Policy in Japan, Japan Library School, Keio University, University-based Librarianship Education, Librarianship Education Policy in Japan, Japan Library School, Keio University

Abstract

The purpose of this study is to investigate the developmental process of University-based librarianship education in Japan from a historical perspective by analyzing literature. The results show that America’s librarianship education policy historically focused on the establishment of a new model of librarianship education whereas Japan’s policy was to keep the one from the Second World War. In 1951, an American model of education was established at Keio University by the contract between U.S. Department of the Army and American Library Association in America, but it did not continue to develop as mainstream model. The American model of librarianship education was not successful in Japan. It is expected that this study concerning Japanese librarianship education which adopted by the American model at the first time after the war in Asia will give vision for further studies in the domain of library history.

keywords
학부과정 도서관학 교육, 일본 도서관학 교육정책, 일본도서관학교, 게이오대학, 경응의숙대학, University-based Librarianship Education, Librarianship Education Policy in Japan, Japan Library School, Keio University, University-based Librarianship Education, Librarianship Education Policy in Japan, Japan Library School, Keio University

참고문헌

1.

慶應義塾大學. 2005. 慶應義塾․圖書館學科の創始. ステンドグラス 246. [online], [cited2011.4.13]. <http://www.keio.ac.jp/ja/contents/stained_glass/2005/246.html>.

2.

慶應義塾大學 文學部 圖書館․情報學 專攻 Homepage. [online]. [cited 2011.4.13].<http://www.flet.keio.ac.jp/dep/landi.html>.

3.

慶應義塾大學 三田情報センタ-. 1972. 慶應義塾圖書館史 . 東京: 同センタ-.

4.

慶應義塾大學 三田評論編輯委員會]. 1951. 圖書館學科の創設. 三田評論 , 550: 17.

5.

慶應義塾大學 三田評論編輯委員會]. 1956. ギトラ-敎授に名譽博士-圖書館學校設立の功績に對し-. 三田評論 , 571: 20-21.

6.

國立國會圖書館. 1979. 國立國會圖書館三十年史 資料編 . 東京: 同館.

7.

權恩璟. 1981. 圖書館學 敎育의 比較硏究: 韓國과 日本의 敎科課程分析을 中心으로. 圖書館學論集 , 8: 1-29.

8.

根本彰, 三浦太郞. 2002. 占領期日本におけるジャパン․ライブラリ-スク-ルの創設. 東京大學大學院敎育學硏究科紀要 , 41: 475-489.

9.

根本彰, 三浦太郞, 中村百合子, 古賀崇. 1999. 政策文書に見るGHQ/SCAP民間情報敎育局の圖書館政策. 東京大學大學院敎育學硏究科紀要 , 39: 453-478.

10.

吉田政幸, 山田順一, 共編. 2001. 圖書館情報學の創造的再構築 . 東京: 勉誠出版.

11.

大佐三四五. 1954. 圖書館學の展開 . 東京: 丸善.

12.

明星大學戰後敎育史硏究センタ-. 1993. 戰後敎育改革通史 . 東京: 明星大學出版部.

13.

文部科學省. 2009. “司書講習相当科目の単位認定大学一覧(平成21年4月1日現在).” [online].[cited 2001.4.13]. <http://www.mext.go.jp/a_menu/shougai/gakugei/shisyo/04040502.htm>.

14.

文部科學省. 2011. “平成23年度司書及び司書補の講習実施大学一覧.” [online]. [cited2011.4.13].<http://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/detail/_icsFiles/afieldfile/2011/04/07/1260111_01_1.pdf>.

15.

弥吉光長先生 喜寿記念会. 1977. 圖書館と出版文化 . 東京: 同会.

16.

細野公男. 1991. “圖書館․情報學科40年をふりかえって.” Library and Information Science,28: 1-8.

17.

岩猿敏生. 2007. 日本圖書館史槪說 . 東京: 日外アソシエ-ツ.

18.

鹽見昇, 山口原治郞, 共編. 2001. 圖書館法と現代の圖書館 . 東京: 日本圖書館協會.

19.

岡田溫. 1981. 圖書館講習所からの60年. 圖書館雜誌 , 75(6): 315.

20.

原田隆史. 1991. “慶應義塾大學文學部圖書館․情報學科の卒業生の進路.” Library andInformation Science, 28: 77-79.

21.

伊東正勝. 1959. 圖書館員の敎育をこう進めている-文部省圖書館職員養成所-. 圖書館雜誌 , 53(4): 110-112.

22.

이수상. 1995. 도서관학 교육의 성립배경 비교연구: 미국, 한국, 일본의 초기단계를 중심으로. 학기논고집 , 5: 221-236.

23.

伊ケ崎暁生, 吉原公一郎, 共編. 1975. 米国教育使節団報告書 . 東京: 現代史出版会.

24.

日本圖書館情報學會 硏究委員會. 1998. 圖書館情報學のアイデンティテイ . 東京: 日外アソシエ-ツ.

25.

日本圖書館情報學會 硏究委員會. 2006. 圖書館情報專門職のあり方とその養成 . 東京:勉誠出版.

26.

[日本圖書館協會]. 1949. 圖書館ニュ-ス. 圖書館雜誌 , 43(3): 42.

27.

日本圖書館協會. 1993. 近代日本圖書館の步み 本編 . 東京: 同協會.

28.

日本圖書館協會. 2006. 日本の圖書館情報學敎育 2005 . 東京: 同協會.

29.

淸岡映一. 1952. 我が國最初の圖書館學科. 三田評論 , 552: 44-48.

30.

ロバ-ト․L․ギトラ-. 1984. 日本圖書館學事始め. ラリブラリアズフォ-ラム , 1(3): 3-11.

31.

[American Library Association]. 1950. “Japanese library school.” ALA Bulletin, 44(11): 458.

32.

[American Library Association]. 1951. “Japanese library school faculty appointments.” ALABulletin, 45(1): 10.

33.

Brewster, Beverly J. 1976. American Overseas Library Technical Assistance, 1940-1970.Metuchen, NJ: Scarecrow.

34.

Danton, J. Periam. 1971. “The diffusion of library education since World War II.” Library andinformation Science, 9: 53-60.

35.

Downs, Robert B. 1958. “How to start a library school.” ALA Bulletin, 52(6): 399-405.

36.

Gitler, Robert L. 1999. Robert Gitler and the Japan Library School: An AutobiographicalNarrative. edited by Michael Buckland. Lanham, MD: Scarecrow Press.

37.

Keio-Gijuku. [1951-1956, 1961]. Japan Library School Announcement Catalogue.

38.

[Keio University]. [1951]. The Name List of Japan Library School.

39.

Um, Young Ai. 1989. Library education in Japan, the Republic of Korea and Taiwan: Acomparative study(I). 圖書館學 , 17: 203-227.

한국문헌정보학회지