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시·도교육청 수준의 독서 및 도서관 통합 장학 체계 구축 방안에 대한 연구

A Study on Building Integrated Supervision Organizations of Reading and Libraries Under City and Provincial Education Offices in Korea

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.3, pp.49-68
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.3.049
송기호 (공주대학교)
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초록

장학의 본질은 교사의 교육활동을 조력하고 학습 공동체 구축을 통해서 학교 교육의 질을 개선하는 것이다. 학교도서관은 도서관활용수업과 정보활용교육이 사서교사와 교과교사의 협동을 통해서 이루어지는 교실이다. 따라서 학교도서관은 전문가에 의한 체계적이고 안정적인 장학 활동이 이루어져야 한다. 그러나 16개 시·도교육청의 학교도서관 담당 부서를 분석한 결과 행정지원 위주인 것으로 나타났다. 학교도서관의 교육적 역할을 신장하기 위해서는 학교도서관의 교육적 가치와 사서교사의 교육적 역량을 개발하고 지원할 수 있는 새로운 장학 체계를 모색할 필요가 있다. 본 연구에서는 학교도서관과 관련이 있는 독서교육, 공공도서관의 업무를 시․도교육청 수준에서 「독서·도서관과」와 같이 하나의 독립부서로 통합하는 방안을 제안하였다.

keywords
장학, 통합 장학 체계, 독서교육, 학교도서관, 공공도서관, Supervision, Integrated Supervision Organizations, Reading Education, School Libraries, Public Libraries

Abstract

The nature of supervision is to improve the quality of school education by assisting the teaching activities of teachers and development of a learning community. The school library should be considered a classroom, and should offer library-assisted instruction and information literacy through collaboration between the teacher librarian and subject teachers. Therefore, it should be under the systematic and settled supervision of school library experts. However, analysis shows school library-related divisions have carried out administrative supports in the 16 city and provincial education offices. It is necessary to seek a new supervision system in order to develop and support the education of teacher librarians and the educational value of school libraries. This study suggests The Reading and Library Section which integrates reading in school and public libraries as an independent division in municipal and provincial offices of education.

keywords
장학, 통합 장학 체계, 독서교육, 학교도서관, 공공도서관, Supervision, Integrated Supervision Organizations, Reading Education, School Libraries, Public Libraries

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