바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

‘위대한 저서’의 토픽색인, 신토피콘의 구조와 효용성 분석에 관한 연구

A Study on the Analysis of Structure and Utility of Topic Index, Syntopicon in Great Books

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.2, pp.5-28
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.2.005
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

‘위대한 저서’는 1952년 브리태니커사에서 서양의 명저를 모아 54권으로 출간한 전집이며, 제2판은 60권으로 구성되어 있다. ‘위대한 저서’의 제2권과 제3권에는 애들러가 고안한 신토피콘이 포함되어 있다. 신토피콘은 ‘토픽의 집합’을 의미하는 신조어로써 전집에 포함되어 있는 저작의 위치를 알려주는 토픽색인이다. 본 연구는 ‘위대한 저서’에 포함되어 있는 신토피콘의 구조와 효용성을 분석하는데 목적이 있다. 신토피콘은 102개의 아이디어 단위(장)로 구성되어 있으며, 각 장은 개요, 토픽 구조, 참조, 상호 참조, 추가 독서자료 목록 등 5개 요소로 구분되어 있다. 이 신토피콘은 참고도서, 교양교육, 탐구 및 연구도구, 다른 자료의 신토피컬 독서 적용, 융복합 교육과정 개발을 위한 도구, 다른 저작의 내용 분석 도구 등의 가치와 효용성이 있다.

keywords
위대한 저서, 신토피콘, 신토피컬 독서, 토픽색인, 독서교육, 교양교육, Great Books, Syntopicon, Syntopical Reading, Topic Index, Reading Education, Liberal Art Education

Abstract

Great Books of the Western World(GBWW) is a series of books published in 1952 by Encyclopædia Britannica to present the famous works in 54 volumes. The series is now in its second edition and contains 60 volumes. A syntopicon compiled by M. Adler is a two-volume index, published as volumes 2 and 3 of GBWW. The syntopicon was coined specifically for this undertaking, which means a collection of topics. Syntopicon lists, under each idea, is where every occurrence of the concept can be located in the collection’s famous works. This study aims to analyze the structure and utility of topic index, syntopicon in GBWW. The syntopicon consists of 102 chapters on the 102 ideas. Each chapter is broken down into five distinct sections: the introduction, an outline of topics, references, cross-references, and additional readings. The syntopicon can serve as a reference book, as a selection tool of book to be read, instrument of liberal education, instrument of discovery and research, syntopical reading of other reading material, development tool of convergent education, and analysis tool of works.

keywords
위대한 저서, 신토피콘, 신토피컬 독서, 토픽색인, 독서교육, 교양교육, Great Books, Syntopicon, Syntopical Reading, Topic Index, Reading Education, Liberal Art Education

참고문헌

1.

노헌균. 2007. 위대한 저서들 프로그램에 대한 문화적 평가: 시카고 대학의 사회사상분과위원회와 컬럼비아 대학의 사례연구. 『영미문학교육』, 11(2): 45-63.

2.

변우열. 2009. 『독서교육의 이해』. 경기: 조은글터.

3.

손동현. 2008. 융복합 교육의 수요와 철학교육. 『철학연구』, 83: 231-261.

4.

신득렬. 2003. 『위대한 대화: R. M. Hutchins 연구』. 대구: 계명대학교 출판부.

5.

신득렬, 이병승, 우영효, 김희용. 2008. 『쉽게 풀어쓴 교육철학 및 교육사』. 개정판. 경기: 양서원.

6.

애들러, 도렌. 1982. 『어떻게 책을 읽을 것인가』. 이복숙 역. 서울: 문경.

7.

애들러, 도렌. 1987. 『독서의 기술』. 민병덕 역. 서울: 범우사.

8.

애들러, 도렌. 1995. 『논리적 독서법』. 오연희 옮김. 서울: 한국도서교육연구원.

9.

애들러, 도렌. 2000. 『생각을 넓혀주는 독서법』. 독고앤 옮김. 서울: 엔토.

10.

이희용. 2011. 융복합 교육 시대에 기초교양교육의 내실화와 제역할 모색. 『교양논총』, 4: 67-82.

11.

한국브리태니커온라인. “존재의 대사슬." [online]. [cited 2012.2.4]. <http://preview.britannica.co.kr/bol/topic.asp?article_id=b19j3022a>.

12.

Adler, Mortimer J. 1940. How to Read a Book: The Art of Getting a Liberal Education. New York: Simon and Schuster.

13.

Adler, Mortimer J. 1952. Great Idea: Syntopicon of Great Books of the Western World. Vol.2-3(Syntopicon I, II). Chicago: Encyclopaedia Britannica.

14.

Adler, Mortimer J. 1966. How to Read a Book: A Guide to Reading the Great Books. Special Edition. New York: Simon and Schuster.

15.

Adler, Mortimer J. 1990. The Great Conversation: A Peoples Guide to Great Books of the Western World. Vol.2-3(Syntopicon I, II). 2nd ed. Chicago: Encyclopædia Britannica.

16.

Adler, Mortimer J. 1997. Selecting Works for the 1990 Edition of the Great Books of the Western World. [online]. [cited 2012.2.3]. <http://books.mirror.org/gb.sel1990.html>.

17.

Adler, Mortimer, & Doren, C. Van. 1972. How to Read a Book: The Classic Guide to Intelligent Reading. New York: Simon and Schuster.

18.

Bauer, Norman J. 1990. Syntopical Theory and the Foundations of Education. Florida: American Educational Studies Association Convention.

19.

Denby, David. 1996. Great Books: My Adventures with Homer, Rousseau, Woolf, and Other Indestructible Writers of the Western World. New York: Simon and Schuster.

20.

Encyclopaedia Britannica. 1952. Great Books of the Western World. Vol.1-Vol.52. Chicago: Encyclopaedia Britannica.

21.

Encyclopaedia Britannica. 1990. Great Books of the Western World. Vol.1-Vol.60. Chicago: Encyclopaedia Britannica.

22.

Hutchins, Robert. 1952. The Great Conversation: The Substance of a Liberal Education. Vol.1. Chicago: Encyclopaedia Britannica.

23.

Lovejoy, Arthur O. 1936. The Great Chain of Being: A Study of the History of an Idea. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

24.

Nichols, T. M. 1993. A Study to Determine the Effects of the Junior Great Books Program an the Interpretive Reading Skills Development of Gifted/Able Learner Children. Knoxville: Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association.

25.

Wikipedia. “Great Books." [online]. [cited 2012.2.4]. <http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Books>.

26.

Wheelock, Anne. 2000. The Junior Great Books Program: Reading for Understanding in High-Poverty Urban Elementary Schools. Massachusetts: Junior Great Books Program.

한국문헌정보학회지