바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

과학기술분야 R&D 전주기 연구 - 국내 생명 및 나노과학기술 연구자를 중심으로 -

Understanding Scientific Research Lifecycle: Based on Bio- and Nano- Scientists’ Research Activities

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.3, pp.103-131
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.103
권나현 (명지대학교)
이정연 (Universitas Indonesia)
정은경 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학문의 융복합이 강조되는 21세기 e-Science 환경에서 과학기술 R&D의 전주기를 도출하고 그 과정에서 특징적으로 나타나는 과학자들의 연구와 정보행동을 조사하는 목적으로 수행되었다. 질적연구방법을 적용하여 총 24명의 생명 및 나노과학기술자를 대상으로 심층인터뷰를 실시하였다. 연구 결과, 국내 과학기술 R&D 전주기 전 과정이 (1) 아이디어 생성 및 개발, (2) 연구지원비 확보, (3) 실험 및 분석, (4) 성과 창출, (5) 평가로 이어지는 총 5단계의 활동으로 규명되고 모형화되었고, 각 단계별 주요 연구활동과 특징적 정보행동이 파악되었다. 본 연구결과는 국내과학자의 연구와 정보활동에 대한 근본적 이해를 제공함으로써 정보지원기관의 시스템 개발과 서비스 수월성 제고에 활용될 수 있을 것이다.

keywords
과학기술, R&D 전주기, 라이프사이클, 정보행동, 정보장애, 정보이용자연구, 의미형성, 활동이론, Science and Technology, R&D Lifecycle, Human Information Behavior, Scientific Data Sharing, Information Barriers, User Study, Bioscience, Nano Science, Sense-Making, Activity Theory, E-Science

Abstract

This study aimed to identify the entire lifecycle of research projects in science and technology. Specifically, it attempted to reveal major research steps and research activities from the beginning to the end of R&D projects. It also investigated information needs, source use and problems scientists encounter in each research step. In-depth interviews with 24 Korean scientists in the fields of bio- and nano-science and technology revealed five major steps of lifecycle, namely idea formation, seeking funding, experiment and analysis, output disseminations, and evaluation. We further identified specific information behaviors and salient communication and research tools in each step.

keywords
과학기술, R&D 전주기, 라이프사이클, 정보행동, 정보장애, 정보이용자연구, 의미형성, 활동이론, Science and Technology, R&D Lifecycle, Human Information Behavior, Scientific Data Sharing, Information Barriers, User Study, Bioscience, Nano Science, Sense-Making, Activity Theory, E-Science

참고문헌

1.

국가과학기술위원회. 2010. 제2차 연구성과 관리․활용 기본계획. [서울]: 국가과학기술위원회.[online]. [cited 2012.7.15].<http://www.mest.go.kr/web/1010/ko/board/view.do?bbsId=86&boardSeq=19266&mode=view>.

2.

권나현, 정은경, 이정연. 2011. 『국내 연구자 R&D 라이프사이클 조사』. 대전: 한국과학기술정보연구원.

3.

박지민. 2009. 『연구와 특허 인식도 조사』. 포항: 생물학연구정보센터.

4.

신원식. 2011. 이공학 교수들의 학술정보 이용행태 분석: S대학을 중심으로. 『사대도협회지』, 12:1-20.

5.

이승채. 1987. 물리학자들의 학술정보 이용과 전달에 관한 조사연구. 『정보관리학회지』, 4(1): 124-153.

6.

이준영, 배국진, 박진서, 문영호. 2003. 국가 과학기술 연구자들의 정보이용행태 분석. 『한국기술혁신학회 학술대회 발표논문집』, 11: 401-425.

7.

최은주. 1997. 자연과학 및 사회과학 연구자들의 정보이용특성 분석. 『정보관리학회지』, 14(1):27-45.

8.

한승희, 이지연. 2006. 과학기술분야 연구자의 정보요구별 탐색행태 분석. 『한국정보관리학회 학술대회논문집』, 13: 17-22.

9.

Barga, R. S., Andrews, S., & Parastatidis, S. 2007. “A Virtual Research Environment(VRE) for bioscience researchers.” Proceedings of the International Conference on Advanced Engineering Computing and Applications in Sciences, November 4-9, 2007. Papeete, French Polynesia.

10.

Dervin, Brenda. 1983. “An overview of sense-making research: Concepts, methods, and results to date.” International Communication Association Annual Meeting, May l983. Dallas, Texas, U.S.A.

11.

Engeström, Y., Miettinen, R., & Punamäki, R. 1999. Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

12.

Humphrey, C. 2006. E-Science and the Life Cycle of Research. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://datalib.library.ualberta.ca/~humphrey/lifecycle-science060308.doc>.

13.

Joint Information Systems Committee. 2007. Integrative Biology Virtual Research Environment. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://projects.oucs.ox.ac.uk/vre/ibvre/IBVRE-FinalReport-1a.pdf>.

14.

Joint Task Force on Library Support for E-Science. 2007. Agenda for Developing E-Science in Research Libraries: Final Report and Recommendations to the Scholarly Communication Steering Committee, the Public Policies Affecting Research Libraries Steering Committee, and the Research, Teaching, and Learning Steering Committee. [online]. [cited 2012.7.15].<http://www.arl.org/bm~doc/ARL_EScience_final.pdf>.

15.

National E-Science Centre. 2011. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://www.nesc.ac.uk/nesc/define.html>.

16.

Peffers, K., Tuunanen, T., Gengler, C., Rossi, M., Hui, W., Virtanen, V., & Bragge, J. 2006. “The design science research process: A model for producing and presenting information systems research.” Proceedings of DESRIST 2006. Claremont, CA. USA.

17.

Pienaar, H., & van Deventer, M. 2009. “To VRE or not to VRE?: Do South African malaria researchers need a virtual research environment?” ARIADNE, 59. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://www.ariadne.ac.uk/issue59/pienaar-vandeventer/>.

18.

Price, D. J., & Beaver, D. 1966. “Collaboration in an invisible college.” American Psychologist, 21(11): 1011-1018.

19.

Research Information Network and British Library. 2009. Patterns of Information Use and Exchange: Case Studies of Researchers in the Life Sciences. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://www.rin.ac.uk/our-work/using-and-accessing-information-resources/patterns-information-use-and-exchange-case-studie/>.

20.

Savolainen, R. 1995. “Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of ‘way of life’.” Library & Information Science Research, 17(3): 259-294.

21.

University of Minnesota Libraries. 2006. A Multi-Dimensional Framework for Academic Support:Final Report. [online]. [cited 2012.7.15]. <http://conservancy.umn.edu/handle/5540>.

22.

Unsworth, J. 2000. “Scholarly primitives: What methods do humanities researchers have in common, and how might our tools reflect this?” Symposium on Humanities Computing: Formal Methods, Experimental Practice, May 13, 2000. London: King's College.

한국문헌정보학회지