바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관 리에종사서 교육훈련 프로그램 모형 개발

A Study on Developing a Model of a Liaison Training Program for Academic Librarians in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.4, pp.311-339
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.4.311
박수희 (이화여자대학교)
정동열 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 한국의 대학도서관에서 리에종서비스를 제공할 수 있도록 리에종사서 교육훈련 프로그램의 모형을 개발하는 데에 그 목적이 있다. 문헌연구와 해외 설문조사를 통해 수집된 교육훈련 현황과 교육내용 사례를 기초 데이터로 하여 모형안을 개발하였고, 전문가 인터뷰와 사례 분석을 실시하여 개발된 모형안의 적용가능성을 검토하여 최종안을 완성하였다. 연구결과 대학도서관의 리에종사서에게 필요한 핵심능력을 제시하였고, 이를 습득할 수 있도록 각 업무 능력별로 모듈을 구성하여 학습활동을 위한 기본과제․심화과제․참고자료 및 워크시트를 제공하는 가이드라인을 작성하였다.

keywords
대학도서관, 리에종서비스, 리에종사서, 주제사서, 사서 재교육, academic libraries, liaison service, liaison librarian, subject librarian, librarian training

Abstract

The purpose of this study is to develop a model of a liaison training program for academic librarians in Korea. The liaison training program model has been developed based upon the literature review and surveys about liaison training practices in foreign countries Expert interviews and case analyses were conducted to demonstrated its feasibility and applicability. This study found that this model identifies core competencies of academic liaison librarians and it helped developing guidelines by the level of each task: basic and advanced exercises, references, and worksheets.

keywords
대학도서관, 리에종서비스, 리에종사서, 주제사서, 사서 재교육, academic libraries, liaison service, liaison librarian, subject librarian, librarian training

참고문헌

1.

강미혜. 2005. 주제전문사서직의 교육에 관한 연구. 『덕성여대 논문집』, 34: 67-86.

2.

구자영. 1979. 주제전문사서의 양성을 위한 교육. 『도서관학』, 6: 37-51.

3.

노동조, 안인자, 노영희, 김성진. 2008. 『주제전문사서 인력수급 전망 및 제도화 방안 연구』. 서울:국립중앙도서관.

4.

노영희, 노동조, 안인자, 김성진. 2008. 주제전문서비스 운영실태 분석 연구. 『한국도서관․정보학회지』, 39(4): 97-123.

5.

노옥순. 1994. 『참고봉사와 참고정보원』. 서울: 이화여자대학교 출판부.

6.

도서관정보정책위원회. 2008. 『도서관발전종합계획 2009-2013』. 서울: 도서관정보정책위원회.

7.

심원식. 2009. 주제전담사서 양성을 위한 사서 재교육 프로그램의 개발에 관한 연구. 『한국도서관․정보학회지』, 40(1): 541-560.

8.

이용재. 1998. 현단계 우리나라 대학도서관에서의 주제사서제 활용 방안. 『한국도서관․정보학회지』, 29: 273-311.

9.

이용재. 2005. 정보환경의 변화에 따른 주제사서 양성의 필요성. 『주제전문사서 육성방안 열린정책세미나』, 2005년 10월 14일. [서울: 국립중앙도서관].

10.

정동열. 2002. 지식기반시대 대학도서관의 주제전문화 역할 방향에 관한 연구. 『한국문헌정보학회지』, 36(3): 5-23.

11.

정동열. 2011. 『도서관 경영론』. 개정판. 서울: 한국도서관협회.

12.

정재영. 2009. 대학도서관의 주제전문사서제 운영방안 연구 : 3개 대학도서관의 서비스 사례 분석을 중심으로. 『한국도서관․정보학회지』, 40(3): 119-136.

13.

한상완. 1986. 『한국의 대학도서관 정보서비스에 있어서 주제전문사서의 기능 연구』. 박사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과.

14.

Association of Research Libraries. 2007. Liaison Services. ARL. SPEC Kit 301.

15.

Attebury, Ramirose, & Holder, Sara. 2008. “New liaison librarians: Factors influencing confidence levels and the type of activities undertaken." Electronic Journal of Academic and Special Librarianship. [online], 9(3). [cited 2009.3.10]. <http://southernlibrarianship.icaap.org/content/v09n03/attebury_r01.html>.

16.

Davis, M. A., & Cook, M. K. 1996. “Implementing a library liaison program: Personnel, budget, and training." Collection Management, 20(3/4): 157-166.

17.

Hendrix, Carla. A. 2000. “Developing a liaison program in a new organizational structure-A work in progress." The Reference Librarian, 32(67/68): 203-224.

18.

Jeffries, S. 2000. “The librarian as networker: Setting the standard for higher education.” In The Collaborative Imperative: Librarians and Faculty Working Together in the Information Universe, edited by D. Raspa and D. Ward. Chicago: Association of College and Research Libraries, 114-129.

19.

Macaluso, S. J., & Petruzzelli, B. W. 2005. “The library liaison toolkit: Learning to bridge the communication gap." The Reference Librarian, 43(89): 163-178.

20.

Mack, Daniel, Meier, John, & Schmit, Karla. 2010. Behavioral Performance Guidelines for Subject Specialists/Liaison Librarians in the Department of Reference, Collections and Research. University of Pennsylvania State University. Libraries. [online]. [cited 2011.11.13]. <http://www.libraries.psu.edu/content/dam/psul/up/groups/documents/Behavioral%20performance%20guidelines%20for%20subject%20specialists%20liaison%20librarians%20may%202010.pdf>.

21.

Reigeluth, Charles M. ed. 1999. Instructional-Design Theories and Models. Vol.2, A New Paradigm of Instructional Theory. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.

22.

Rodwell, J., and Fairbairn, L. 2008. “Dangerous liaisons?: Defining the faculty liaison librarian service model, its effectiveness and sustainability.” Library Management, 29(1/2): 116-124.

23.

Salman, Tammy. 2011. “Re: Asking about your liaison librarian training program. November 19, 2011. [cited 2011.11.18]. Personal communication.

24.

Schloman, B. F., Lilly, R. S., & Hu, W. 1989. “Targeting liaison activities: Use of a faculty survey in an academic research library." Reference Quarterly, 28(4): 496-505.

25.

Stoddart, R. A., Bryant, T. W., Baker, A. L., Lee, A., & Spencer, B. 2006. “Going boldly beyond the reference desk: Practical advice and learning plans for new reference librarians performing liaison work." The Journal of Academic Librarianship, 32(4): 419-427.

26.

Tennant, M. R., Cataldo, T. T., Sherwill-Navarro, P., & Jesano, R. 2006. “Evaluation of a liaison librarian program: Client and liaison perspectives." Journal of Medical Library Association, 94(4): 402-409.

27.

Tracy, M. W., & Richey, R. C. 2007. “ID model construction and validation: A multiple intelligences case.” Education Technology Research & Development, 55(4): 369-390.

28.

Wu, C., Bowman, M., Gardner, J., Sewell, R. G., & Myoung Chung Wilson. 1994. “Effective liaison relationships in an academic library." College & Research Libraries News, 55(5): 254-303.

한국문헌정보학회지