바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

협력학습에 대한 학생들의 인식과 효과적인 협력 학습을 위한 위키의 활용

Attitudes of Students towards Group Projects and Use of Wiki for Effective Collaborative Learning

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.1, pp.399-417
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.1.399
박성재 (한성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 협력학습에 대한 학생들의 인식을 조사하고 협력학습 활성화를 위한 방안을 제안하는 것이다. 학생들의 인식을 조사하기 위해서 서울 소재 한 대학에서 진행된 네 과목의 수업에 참여한 학생들을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고 그 결과를 분석하였다. 분석결과, 응답자들은 협력학습보다는 개별학습을 선호하는 경향이 나타났다. 선호에 대한 다양한 의견들이 발견되었지만 대부분 협력학습의 문제점에서 기인하는 것으로 나타났다. 협력학습의 성패에 영향을 미치는 요인에 대한 분석결과 조원들 간의 친밀성이 성공의 중요한 요인으로 조사되었다. 덧붙여, 협력학습을 돕기 위해 사용된 웹 2.0 도구중의 하나인 위키는 공개성과 수정가능성, 효과성의 측면에서 유용한 도구로 인식되었다. 평가결과를 바탕으로 하여 효과적인 협력학습을 위해 (1) 조원평가, 자기평가를 통해 무임승차 문제 해소, (2) 조원 간의 친밀성 향상을 위한 방안 마련, (3) 위키의 적극적인 활용이 제안되었다.

keywords
Collaborative Learning, Rapport, Wiki, Social Loafing, Group Project, 협력학습, 친밀성, 위키, 무임승차, 조별활동, Collaborative Learning, Rapport, Wiki, Social Loafing, Group Project

Abstract

The purposes of this study are to investigate students’ attitudes regarding group projects and to suggest an effective way to promote collaborative learning using Wiki. This study employed a survey questionnaire, which was distributed to students enrolled in classes provided by a university in Seoul. The result revealed that students preferred individual projects to group projects because various barriers occur in the process of group projects. Students’ responses also indicated that rapport among group members influences the success of a group project. In addition, Wiki, as a Web 2.0 tool for group collaboration, was recognized as being useful in terms of promoting openness, modification, and effectiveness. Based on these findings, this study suggests the following for effective collaborative learning: (1) conducting peer- and self-assessments to avoid social loafing, (2) establishing rapport among group members, and (3) using Wiki in an active manner.

keywords
Collaborative Learning, Rapport, Wiki, Social Loafing, Group Project, 협력학습, 친밀성, 위키, 무임승차, 조별활동, Collaborative Learning, Rapport, Wiki, Social Loafing, Group Project

참고문헌

1.

강인애, 김현미. 2009. 위키(wiki)활용 수업의 교육적 함의: 초등학교 수업사례. ..교육발전연구.., 25(2): 23-44.

2.

박성재. 2013. 문헌정보학과 학생들의 위키를 활용한 협력학습에 대한 연구. ..한국비블리아학회지.., 23(4): 93-108.

3.

이은철, 김민정. 2012. 위키(wiki) 기반 협력학습을 위한 통합 지원 모형 개발 및 효과성 검증. ..교육공학연구.., 28(3): 587-617.

4.

정영숙, 박옥남. 2009. 위키 환경을 활용한 학습자의 협력학습 기반 그룹 프로젝트 활동 분석: 구글사이트 활용사례를 중심으로. ..정보관리학회지.., 26(3): 239-259.

5.

최형신. 2007. Identifying learner behaviors, conflicting factors, and facilitating factors in a digital learning community. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 교육학과.

6.

허의옥, 강의성. 2010. 웹 2.0의 교육적 활용에 대한 연구동향 분석: 블로그와 위키를 중심으로. ..한국컴퓨터교육학회 논문지.., 13(2): 59-70.

7.

Chapman, C., Ramondt, L., & Smiley, G. 2005. “Strong community, deep learning: Exploring the link.” Innovations in Education and Teaching International, 47(3): 217-230.

8.

Curtis, D. D. & Lawson, M. J. 2001. “Exploring collaborative online learning.” Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(1): 21-34.

9.

Dillenbourg P. 1999 “What do you mean by collaborative learning?” In P. Dillenbourg (Ed) Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches (pp.1-19). Oxford: Elsevier.

10.

Drolet, A. L., & Morris, M. W. 2000. “Rapport in conflict resolution: Accounting for how face-to-face contact fosters mutual cooperation in mixed-motive conflicts.” Journal of Experimental Social Psychology, 36(1): 26-50.

11.

Druskat V. U., & Wolff S. B. 1999. “Effects and timing of developmental peer appraisals in self-managing work groups.” Journal of Applied Psychology, 84(1): 58-74.

12.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. 1998. Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning. 5th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

13.

Johnson, R. T., & Johnson, D. W. 1986. “Action research: Cooperative learning in the science classroom.” Science and Children, 24: 31-32.

14.

Karau, S. J., & Williams, K. D. 1993. “Social loafing: A meta-analytic review and theoretical integrations.” Journal of Personality and Social Psychology, 65(4): 681-706.

15.

Kho, K., & Park, S. 2011. “Online collaborative learning in Web 2.0.” Presented in 2011 ALISE Conference at Boston.

16.

Madge, C., Meek, J., Wellens, J., & Hooley, T. 2009. “Facebook, social integration and informal learning at university: ‘It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work’.” Learning, Media and Technology, 34(2): 141-155.

17.

Murphy, M., & Valdez, C. 2005. “Ravaging resistance: A model for building rapport in a collaborative learning classroom.” Radical Pedagogy, 7(1).

18.

Palloff, R. M., & Pratt, K. 1999. Building Learning Communities in Cyberspace: Effective Strategies for the Online Classroom. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

19.

Swan, K. 2001. “Virtual interaction: Design factors affecting students’ satisfaction and perceived learning in asynchronous online courses.” Distance Education, 22(2): 306-331.

20.

Swan, K. 2005. “A constructivist model for thinking about learning online.” In B. J & M. J. C (Eds.), Elements of Quality Online Education: Engaging Communities. Needham, MA: Sloan-C.

21.

Totten, S., Sills, T., Digby, A., & Russ, P. 1991. Cooperative Learning: A Guide to Research. New York: Garland.

한국문헌정보학회지