바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학과 재학생의 취업전망에 대한 인식조사 연구

LIS Employment Prospects: LIS Students’ Perspective

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.4, pp.143-167
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.143
노영희 (건국대학교)
안인자 (동원대학교)
이종문 (경성대학교)
오세훈 (광운대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관의 인력은 도서관서비스 수준을 결정하고, 도서관의 수준은 한 나라의 지적 역량을 가늠하는 가장 핵심적인 역할을 한다. 본 연구에서는 현재 문헌정보학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 사서직 취업전망에 대한 인식을 조사하기 위하여 설문을 수행하였다. 연구 결과 첫째, 도서관으로 취업하고 싶다는 비율이 40%로, 다른 분야에 비해 상당히 높게 나타났다. 그들은 사서직 고용환경에 대해 부정적인 견해를 가지고 있음에도 불구하고 향후 발전가능성이 있다는 취업전망을 가지고 있었다. 둘째, 설문응답자가 희망하는 업무로 ‘문화프로그램 등 업무’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 현재의 교육과정에는 대체로 만족하지만 취업지원프로그램으로 진로지도와 취업멘토링, 인턴십에 대해 높은 요구도를 나타냈다. 넷째, 학생들은 학업성적, 어학능력, 각종 자격증 취득, 인턴 및 실습, 경력관리를 매우 중요한 취업요건으로 고려하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 학생들의 직장선택에 영향을 주는 조직․환경적 요인은 보수와 복리후생, 자기발전 기회부여, 근무조건과 조직문화, 조직의 발전가능성 등의 순으로 나타났고, 개인적 요인은 개인의 적성, 취업분야 지식 및 기술 수준, 사회적 대우 및 인식, 전공일치여부, 직장과의 거리 등의 순으로 나타났다.

keywords
Library & Information Science, LIS Students’ Perspective, LIS Employment Prospects, Employment Pattern, Employment Status, 문헌정보학과, 사서직, 고용실태, 취업전망, 학생인식

Abstract

The power of human capital in a library is the main resource that determines the level of library services, which in turn should play a pivotal role in forming the intellectual power of the country. This research conducted a survey on the employment perspectives of LIS undergraduates, which resulted as follows. First, among the LIS undergraduates, 40% of students responded that their desire was to be employed in the library as librarians. Although there were some negative opinions regarding the working environment of the industry, the undergraduates appreciated the developmental possibilities. Second, the most desired task was working with cultural programs. Third, the respondents were satisfied with the current curriculum overall, acknowledging the extra need for job search support programs, which include career support, employment-related mentoring, and internships. Fourth, the main requirements for their future employability were perceived as grade point average, language skills, obtaining licenses, internship and apprenticeship experience, and career management. Fifth, influential factors on employment decision making were divided into two aspects: environmental and personal factors. The environmental factors included salary, welfare, opportunities in personal development, workplace environment, organizational culture, and development possibilities of the organization. The personal factors included fitness with personal aptitude, the level of knowledge and technology in the job industry, social norms and acknowledgement, rewarding opportunities with their major, and location of job.

keywords
Library & Information Science, LIS Students’ Perspective, LIS Employment Prospects, Employment Pattern, Employment Status, 문헌정보학과, 사서직, 고용실태, 취업전망, 학생인식

참고문헌

1.

김지홍. 2006. 국내사서직 취업 현황 분석과 전망: 2003-2005년 통계를 중심으로. ..사대도협회지.., 7: 111-127.

2.

이성숙. 2002. 문헌정보학 전공자의 사회진출 동향에 관한 연구: 1996년-2001년 서울.경기지역 4년제 대학 졸업생을 중심으로. ..도서관.., 57(2): 39-62.

3.

이종문. 2009. 문헌정보학 전공자의 선호 직업 및 준비성 실태 분석 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 40(2): 473-490.

4.

이종문. 2012. 문헌정보학전공 졸업자의 취업실태 분석 연구. ..한국비블리아학회지.., 23(4): 125-139.

5.

정우영, 한승희. 2008. 구인광과 분석을 통한 국내 정보 전문직의 취업동향 분석. ..제15회 한국정보관리학회 학술대회논문집.., 158-164.

6.

정현태, 김지홍, 송재술. 2010. ..사서전문직 인력수급현황 및 고용확충방안 연구: 도서관 연구소 2010년도 자체연구... 서울: 국립중앙도서관 도서관연구소.

7.

조병주, 최정희, 오동근. 2009. 취업력 제고의 관건으로서 개인강점 지식. ..한국도서관.정보학회지.., 40(4): 243-259.

8.

조인숙, 김문규. 2011. 전문대학 도서관 취업관련자료의 효율적 활용방안 연구. ..한국비블리아학회지.., 22(1): 211-229.

9.

최상희. 2008. 구인광고에서 나타난 정보기술 관련 사서직 자격요건 분석. ..한국도서관.정보학회지.., 39(1): 339-354.

10.

Andersen, Mark E. 2008. “Taking Business (Librarianship) Public.” Journal of Business & Finance Librarianship, 13(3): 311-319.

11.

Combes, B., Hanisch, J., Carroll, M., & Hughes, H. 2011. “Student voices: Re-conceptualising and re-positioning Australian library and information science education for the twenty-first century.” The International Information & Library Review, 43(3): 137-143.

12.

Cullen, John. 2004. “LIS labour market research: implications for management development.” Library Management, 25(3): 138-145.

13.

Dalton, P., Mynott, G., & Shoolbred, M. 2000. “Barriers to career development within the LIS profession.” Library Review, 49(6): 271-277.

14.

Dewey, B. J. 1985. “Job evaluation systems in academic libraries: current issues and trends.” Journal of Library Administration, 6(4): 23-32.

15.

Dority, G. K. 2006. Rethinking Information Work: A Career Guide for Librarians and Other Information Professionals. Westport, CT: Libraries Unlimited.

16.

Maatta, Stephanie L. 2011. “THE LONG WAIT: LJ's 2011 Placements & Salaries Survey reports tight competition in tight times for the LIS class of 2010 with longer job searches resulting in many more temporary or part-time roles.” Library Journal, 136(17): 20-27.

17.

Matarazzo, James M., & Clarke, Joshua. 2008. “The Influence of Private and Public Companies on the Special Library Job Market.” Information Outlook, 12(4): 10-16.

18.

Pors, Niels Ole. 1994. “The Changing Labour Market of the Information Professional: Challenges for Library School Education.” Librarian Career Development, 2(3): 14-21.

19.

Shank, John D. 2006. “The Blended Librarian: A Job Announcement Analysis of the Newly Emerging Position of Instructional Design Librarian.” College & Research Libraries, 67(6): 515-524.

20.

Shontz, Priscilla K., & Murray, Richard A. 2007. A Day in the life: Career Options in Library Information Science. Westport, CT: Libraries Unlimited.

21.

Simon, Anoush, & Taylor, Marianne. 2011. “Career history and motivations for choosing LIS: a case study at Aberystwyth University.” Library Review, 60(9): 803-815.

22.

Warraich, Nosheen Fatima, & Ameen, Kanwal. 2010-2011. “Employment and Learning Outcomes of LIS Graduates: A Case of Pakistan." Education for Information, 28(2-4): 315-324.

23.

Zhang, Li. 2008. “Foreign Language Skills and Academic Library Job Announcements: A Survey and Trends Analysis, 1966-2006.” Journal of Academic Librarianship, 34(1): 322-331.

한국문헌정보학회지