바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

에니어그램 성격 유형이 인문사회과학 대학생들의 정보추구행태에 미치는 영향 연구

The Influence of Enneagram Personality Styles on Information Seeking Behaviors of Undergraduate Students of Humanities and Social Sciences Studies

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.3, pp.237-264
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.237
김현희 (명지대학교)
장유리 (명지대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 정보행동의 개입변수로 작용하는 심리적 요인인 성격 특성에 따른 이용자의 정보추구행태의 차이를 살펴보고자 200명의 대학생 집단을 대상으로 성격검사 및 정보추구행태에 관한 설문조사를 수행하였다. 성격 특성 분석을 위해 한국형 에니어그램(KEPTI) 도구를 사용하여 세 가지 힘의 중심과 아홉 가지 성격유형들로 구분하여 정보추구행태를 분석하였다. 설문조사를 통해 살펴보고자 한 정보추구행태에는 ‘정보이용동기’, ‘학술 정보수집과 탐색패턴’, ‘학술 정보탐색 문제점, 장애 인식도 및 만족도’ 그리고 ‘소셜 네트워크 서비스 이용’이 있다. 분석 결과, 성격 특성이 대부분의 정보추구행태에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 힘의 중심 그룹에 의해서 분류된 세 개의 성격 집단(사고형, 감정형, 본능형)을 분석한 결과, 각 집단에 속한 세 가지 성격유형들은 일관성 있게 유사한 정보추구행태를 보이지 못했다.

keywords
에니어그램, 성격 특성, 정보추구행태, Enneagram, Personality Styles, Information Seeking Behavior

Abstract

This study aims to investigate the influence of personality styles on information seeking behaviors of undergraduate students. To this end, first, Korean Enneagram Personality Training Indicator (KEPTI) tool was used to measure Enneagram personality styles. Next, to measure information seeking activities, 200 of undergraduate students were recruited, and a questionnaire with 13 questions was designed. The questions included information usage motivation, how to collect and search scholarly information, challenges faced in the search process, level of satisfaction, and the use of SNS (Social Network Service). This research concluded that personality traits affected information seeking behavior and Enneagram types of each center of energy consistently did not show similar information seeking behavior.

keywords
에니어그램, 성격 특성, 정보추구행태, Enneagram, Personality Styles, Information Seeking Behavior

참고문헌

1.

김희섭. 2004. Web OPAC 이용패턴과 MBTI 성격유형의 상관관계. 한국도서관 정보학회지 , 35(4): 229-250.

2.

송하나, 권나현. 2011. 대학생의 성격 특성과 학업 성취와의 관계에서 정보 활용 유능감의 매개효과 분석. 청소년학 연구 , 18(3): 331-353.

3.

심진섭, 조경자. 2008. 성격유형과 인지양식의 관계. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집 , 234-235.

4.

유재옥. 1990. 정보검색자의 인지양식이 정보검색에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지 , 19: 189-241.

5.

윤운성. 2001. 한국형 에니어그램 프로파일 . 서울: 한국에니어그램교육연구소.

6.

윤운성. 2004. 에니어그램의 분석적 고찰과 과제. 에니어그램연구 , 1(2): 9-32.

7.

이제환. 2009. 성격적 특성과 정보행태의 관계: 대학 신입생을 사례로 하여. 한국도서관 정보학회지 , 40(2): 161-182.

8.

정영미. 2012. 에니어그램 성격 유형에 따른 OPAC 탐색 성향과 만족도. 정보관리학회지 , 29(3):169-186.

9.

최문정, 정동열. 2013. 장독립-장의존 인지양식이 대학생의 정보탐색행위에 미치는 영향에 관한연구. 한국문헌정보학회지 , 47(1): 125-147.

10.

한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지 , 44(3): 25-59.

11.

한윤옥, 조미아. 2011. 독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구. 한국도서관 정보학회지 , 42(4): 69-88.

12.

Carver, C. 2004. “Negative affects deriving from the behavioral approach system.” Emotion, 4(1): 3-22.

13.

Chowdhury, G. 2010. Introduction to modern information retrieval, Third Edition. Facet Publishing.

14.

Kuhlthau, C. 1993. Seeking meaning: a process approach to library and information services. Norwood, NJ: Ablex.

15.

Halder, S., Roy, A. and Chakraborty, P. 2010. “The influence of personality traits on information seeking behavior.” Malaysian Journal of Library and Information Science, 15(1): 41-53.

16.

Head, A. and Eisenberg, M. 2011. “How college students use the web to conduct everyday life research.” First Monday, 16(4). [cited 2014. 5. 20.]<http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/3484/2857>

17.

Heinstoröm, J. 2003. “Five personality dimensions and their influence on information behavior.”Information Research, 9(1). [cited 2014. 3. 20.]<http://acmd615.pbworks.com/f/Fivepersonalitydimensions1.pdf>

18.

Heinström, J. 2005. “Fast surfing, broad scanning and deep diving: The influence of personality and study approach on students' information-seeking behavior.” Journal of Documentation, 61(2): 228-247.

19.

Ingwersen, P. 1996. “Cognitive perspectives of information retrieval interaction: elements of a cognitive IR theory.” Journal of Documentation, 52(1): 3-50.

20.

Ingwersen, P. 2001. Cognitive information retrieval. In Williams, M. (ed.). Annual Review of Information Science and Technology, 34: 3-52.

21.

Kwon, N. and Song, H. 2011. “Personality traits, gender, and information competency among college students.” Malaysian Journal of Library and Information Science, 16(1): 87-107.

22.

Lee, J. and Boling, E. 2008. “Information-conveying approaches and cognitive styles of mental modeling in a hypermedia-based learning environment.” Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(4): 644-661.

23.

Majid, S. and Kassim, G. 2000. “Information seeking behaviour of International Islamic University Malaysia law faculty members.” Malaysia Journal of Library and Information Science, 5(2): 1-17.

24.

Phares, J. 1991. Introduction to psychology. New York: Harper Collins Publishers.

25.

Riso, D. and Hudson, R. 1996. Personality types: using the Enneagram for self-discovery. Boston: Houghton Mifflin.

26.

Wilson, T. 1999. “Models in information behaviour research.” Journal of Documentation, 55(3): 249-270.

27.

Wilson, T. 2000. “Human information behavior.” Informing Science, 3(2): 49-55.

28.

Witkin, H. A. and Goodenough, D. R. 1977. “Field dependence and interpersonal behavior.”Psychological Bulletin, 84(4): 661-689.

한국문헌정보학회지