바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

논제 구축형 독서토론수업 모형 개발과 효과성에 관한 연구

A Study on Development of an Instructional Model for Expanding Reading Debate Topics and Effects on the Model

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.3, pp.459-490
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.459
이보라 (군포 오금초등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 설계기반연구를 활용하여 논제 구축형 독서토론수업 모형을 개발하고 그 효과성을 연구하기 위하여 수행되었다. 이를 위하여 경기도에 위치한 초등학교 4학년 학생을 대상으로 논제 구축형 독서토론수업 모형을 적용하여 수업을 진행하고, 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 연구 결과, 논제 구축형 독서토론수업 모형은 학생들의 독서태도와 자기주도적 학습태도의 향상에 효과적인 것으로 나타났다.

keywords
독서토론, 독서태도, 자기주도적 학습태도, 논제구축형 독서토론, RS2D, Reading Debate, Reading Attitude, Self-directed Learning Attitude, Instructional Model for Expanding Reading Debate Topics, RS2D

Abstract

This study is to develop an instructional model for expanding reading debate topic. Also, effects on reading attitude and self-directed learning are identified in this study. The instructional model is implemented for target students, elementary school students. This model was evaluated by a pre-test and a post-test, targeting on students in fourth grade. As a result, this model is effective on developing reading habits and establishing self-directed attitude.

keywords
독서토론, 독서태도, 자기주도적 학습태도, 논제구축형 독서토론, RS2D, Reading Debate, Reading Attitude, Self-directed Learning Attitude, Instructional Model for Expanding Reading Debate Topics, RS2D

참고문헌

1.

김선영. 2013. 전문성 수준에 적응적인 학습활동 중심 이러닝 설계전략 개발 . 박사학위논문, 서울대학교 대학원.

2.

김승환. 2004. 독서토론의 활성화를 위한 독서자료 활용에 관한 연구. 한국도서관 정보학회지 , 36(3): 1-22.

3.

김영희. 2005. 책읽기를 좋아하는 아이로 키우는 부모의 지혜 . 서울: 아침나라.

4.

노명완, 김라연. 2008. 웹 게시판을 이용한 독서 토론에서의 학습자 반응 양상 분석. 독서연구 , 20: 171-199.

5.

박형근. 2010. 동기요인과 자기주도학습의 관계에서 학습몰입의 매개효과 분석 . 박사학위논문, 홍익대학교 대학원.

6.

변우열. 2009. 독서교육의 이해 . 서울: 조은글터.

7.

서울대학교 교육연구소. 1994. 교육학 용어 사전 . 서울: 하우.

8.

서정혁. 2009. ‘찬반 대립형 독서토론’ 모형 연구: 교보 숙명 전국독서토론대회 모형을 중심으로. 독서교육 , 21: 257-284.

9.

안인자, 윤석윤. 2013. 독서토론 프로그램 효과성 요인에 관한 연구: 인천광역시 지역아동센터 프로그램을 중심으로. 한국문헌정보학회지 , 47(1): 377-398.

10.

양재한, 김수경, 김석임. 2003. 어린이 독서지도론 . 대구: 태일사.

11.

양명희. 2000. 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구 . 박사학위논문, 서울대학교 대학원.

12.

이형래. 2009. 교실 독서토론 모형에 관한 연구. 한국초등국어교육 , 39: 451-492.

13.

이황직. 2007. 개방형 논제 제시 독서토론 모형 연구: 교보 숙명 독서토론 방식을 중심으로. 독서연구 , 17: 309-330.

14.

정종기. 2005. 면대면 독서토론과 웹기반 독서토론의 효과 비교. 한국도서관 정보학회지 , 35(3):291-312.

15.

한국어문교육연구소. 2006. 독서 교육 사전 . 서울: 교학사.

16.

호양선. 2012. 영재학생과 일반학생의 독서태도와 초인지적 읽기전략에 대한 연구 . 석사학위논문, 인천대학교 교육대학원.

17.

Alexander, J. E. and Filler, R. C. 1976. Attitudes and reading. Newark, DE: International Reading Association.

18.

Bell, P., Hoadley, C. M. and Linn, M. C. 2004. “Design-based research in education." In M. C. Linn, E. A. Davis, & P. Bell(Eds.), Internet Environments for Science Education:73-85. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

19.

Burns, B. 1998. “Changing the classroom climate with literature circle." Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(2): 124-129.

20.

Daniel, H. 1994. Literature Circle: Voice and Choice in the Student-Centered Classroom. York, ME: Stenhouse.

21.

Fishbein, M. and Ajzen, I. 1975. Belief, Attitude, Intention and Behavior. Reading, MA:Addison-Wesley.

22.

Gambrell, L. B. and Mazzoni, S. A. 1999. “Principles of best practice: Finding the common ground.” In L. B. Gambrell. L. M. Morrow. S. B. Neuman. & M. Pressley (Eds.). Best practice in literacy instruction, 11-21. NY: Guilford.

23.

Guglielmino, L. M. 1997. Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale. Ph.D. diss. the University of Georgia.

24.

Jang, S. 2011. An Instructional Support System Design Model for Ill-structured Problem-Solving in Online Learning. Doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea.

25.

King, C. 2001. “I like group reading because we can share ideas: the role of talk within the Literature Circle." Reading, 35(1): 26-32.

26.

Knowles, M. 1975. Self-Directed Learning: A Guide for Learner and Teachers. Chicago. IL: Follett Publishing Co.

27.

Long, H. B. 1988. Foreword to the New Edition. in the 1998 edition of Cyril O. Houle's. The inquiring mind. Norman. OK: Oklahoma Research Center for continuing Professional and Higher Education.

28.

Long, T. W. and Gove. M. K. 2003. “How engagement strategies and literature circles promote critical response in a fourth-grade, urban classroom." The Reading Teacher, 57(4):350-361.

29.

Mathewson, G. C. 1994. Model of attitude influence upon reading and learning to read. In R. B. Ruddell, M. R. Ruddell. & H. Singer (Eds.). Theoretical models and processes of reading (4th ed, pp.1131-1161). Newark. DE: International Reading Association.

30.

Mckenna, M. C. 1994. Toward a model of reading attitude acquisition. In E. H. Cramer & M. Castle (Eds., pp. 18-40). Fostering the love of reading, DE: International Reading Association.

31.

Sandoval, W. A. 2004. “Developing Learning Theory by Refining Conjectures Embodied in Educational Designs." Educational Psychologist, 39(4): 213-223.

32.

Smith, M. C. 1990. “A Longitudinal Investigation of Reading Attitude Development from Childhood to Adulthood." The Journal of Educational Research, 83(4): 215-219.

33.

Tierney, R. J., Readence, J. E. and Dishner, E. K. 1995. Reading Strategies and Practice, Boston: Allyn and Bacon.

34.

Voight, C. and Swatman, P. 2005. Interaction in Case Discussion: A design-based research approach. Available:http://www.insyl.unisa.edu.au/publications/working-papers/2005-21.pdf

35.

Zimmerman, B. J. 1990. “Self-regulated learning and academic achievement: An Overview."Educational Psychologist, 25(1): 3-17.

한국문헌정보학회지