바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관 사서직의 전문성에 관한 연구 - 동대문구정보화도서관의 인문학 강좌를 중심으로 -

A Study on Professionalism of Librarianship in Public Libraries: The Case of Humanities Lectures at the Dongdaemun-Gu Public Digital Library

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.2, pp.195-213
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.2.195
조찬식 (동덕여자대학교)
나병준 (동대문구정보화도서관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

공공도서관의 역할과 기능이 점점 다양해지고 복합적으로 변화되면서 공공도서관의 여러 업무에서 사서의 전문성이 요구되고 있다. 한편 사회의 발전과 변화에 따라 인문학에 대한 관심이 높아지고 인문학 강좌가 확산되는 추세이며, 대부분의 공공도서관에서도 이러한 추세에 부응하고 있다. 이에 본 연구는 동대문구정보화도서관에서 인문학 강좌와 관련해서 사서들의 전문적 역량의 개발에 중점을 두었던 2013년과 2014년의 인문학 강좌들의 사례를 살펴보고자 한다. 그리고 그 진행과정과 내용 그리고 설문조사 결과 등을 분석하여 본 연구의 목적인 공공도서관 사서직의 전문성과 대중적인 인문학 강좌와의 연관성을 살펴보고, 사서직의 전문성에 대한 이해를 높이고자 한다.

keywords
공공도서관, 사서, 사서직의 전문성, 인문학 강좌, 동대문구정보화도서관, Public Library, Librarian, Professionalism of Librarianship, Humanities Lectures, Dongdaemun-Gu Public Digital Library

Abstract

As the role and functions of public libraries have become more diverse and complex, professionalism of librarianship in public libraries is more emphasized than before. Meanwhile, the importance of humanities has been highlighted and as a result, humanities lectures are diffused along with the social change and advancement; something that most public libraries take into consideration. In that, this study look into the case of the Dongdaemun-Gu Public Digital Library with emphasis on 2013 and 2014 when the library tried to develop professionalism of librarianship in relation to lectures on humanities. And, based upon the analysis on the process of the program and survey results, this study intends to examine the relationship between professionalism of librarianship in public libraries and humanities lectures for public in oder to enhance our understanding on professionalism of librarianship in public libraries.

keywords
공공도서관, 사서, 사서직의 전문성, 인문학 강좌, 동대문구정보화도서관, Public Library, Librarian, Professionalism of Librarianship, Humanities Lectures, Dongdaemun-Gu Public Digital Library

참고문헌

1.

김기덕. 2014. 인문학과 문화콘텐츠: <인문콘텐츠학회>의 정체성의 문제. 인문콘텐츠, 32, 9-26.

2.

김기덕, 이병민. 2014. 문화콘텐츠의 핵심 원천으로서의 역사학. 역사학보, 224, 425-448.

3.

박온자, 배순자, 최은주. 1997. 인문과학정보론. 서울: 한국도서관협회.

4.

신봉승. 2011. 역사란 무엇인가. 파주: 청아출판사.

5.

우응순. 2014. 공공도서관과 시민 인문학. 도서관문화, 55(4), 14-19.

6.

인문과학연구소 편. 1995. 인문과학의 이념과 방법론. 서울: 성균관대학교출판부.

7.

조찬식. 1996. 우리나라 사서직의 역사적 발전: 1961년에서 1979년까지. 한국문헌정보학회지, 30(3), 67-84.

8.

조찬식, 조미아. 2011. 공공도서관의 이해와 분석. 서울: 에듀컨텐츠.

한국문헌정보학회지