바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

수원지역 학교도서관 사서연구회 운영 현황 분석

Analysis on the Operation Situation of School Library Librarians' Study Circle in Suwon

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.3, pp.37-56
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.3.037
조미아 (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학교도서관을 담당하고 있는 사서의 학습동아리 운영 현황과 학습동아리 활동에 대한 사서의 인식을 파악함으로써 학습동아리의 필요성 및 효과 그리고 향후 개선방향을 도출하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 경기도 25개 교육지원청의 학교도서관 담당자를 대상으로 전화 인터뷰를 통하여 학교도서관 사서의 학습동아리 운영에 관한 내용을 파악하였다. 그 중 학교도서관 사서의 학습동아리 활동이 가장 활발하게 나타난 수원지역 사서연구회를 중심으로 설문조사와 심층 인터뷰를 실시하였다. 분석결과, 사서의 학습동아리 활동은 학교도서관 운영 관련 정보를 공유하고, 사서로서 역량을 키울 수 있는 기회가 되며, 학교도서관 업무 수행 능력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다.

keywords
학교도서관, 사서, 사서교사, 학습동아리, 사서연구회, 수원, 경기도, School Library, Librarian, Teacher-Librarian, Study Circle, Librarians' Study Circle, Suwon, Gyeonggi-Do

Abstract

This study attempts to derive the necessity and effects of study circles and the direction for their future improvement by understanding the current operation situation of study circles by the librarian who are in charge of school libraries and their perception about the study circle activities. For this purpose, those in charge of school libraries in 25 Offices of Education Support in Gyeonggi-Do were surveyed by telephone interview regarding the operation of study circles by the school librarians. Survey analysis and in-depth interview were conducted particularly focusing on Suwon region where the school librarians turned out to be most actively involved in the study circle activities. According to the analysis results, study circle activities by librarian gives an opportunity of sharing information related to school library operation and cultivating competence as a librarian, in addition to being helpful in enhancing their performance capability in school libraries.

keywords
학교도서관, 사서, 사서교사, 학습동아리, 사서연구회, 수원, 경기도, School Library, Librarian, Teacher-Librarian, Study Circle, Librarians' Study Circle, Suwon, Gyeonggi-Do

참고문헌

1.

강보라. 2015. 교사학습동아리의 학습주제에 대한 의미연결망 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원.

2.

문미선. 2008. 교사 학습동아리 활동에 대한 중등교사의 인식과 참여 실태. 석사학위논문. 경남대학교 교육대학원.

3.

변회균. 2014. 학교도서관 사서의 SNS활용과 업무성과의 영향요인 연구. 박사학위논문. 경기대학교 대학원.

4.

이석열. 2005. 학습동아리의 운영과 활성화 방안. 남서울대학교 학술논문집, 11(1), 211-238.

5.

이영임. 2015. 학부모학습동아리에서 지역공동체운동으로의 이행 과정에 대한 사례 분석: 안산석호초등학교 <도서관도움어머니회>와 <감골주민회>를 중심으로. 석사학위논문. 한국방송통신대학교 대학원.

6.

이진희. 2014. 학교도서관 발전을 위한 사서들의 동고동락. 경기: 경기도 교육청.

7.

조재은. 2009. 학습공동체 구현을 위한 학습동아리 운영방안에 관한 연구: 대구․경북지역의 학습동아리를 중심으로. 석사학위논문. 대구대학교 대학원.

8.

허정희. 2014. 수원지역 사서연구회(힐링스토리) 활동 사례: 2013 우수학습동아리를 중심으로. 서울: 한국도서관협회.

9.

홍숙희. 2001. 학습동아리의 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문. 연세대학교 대학원.

10.

McLaughlin, M. W., and Talbert, J. E. 2001. Professional communities and the high school teaching. Chicago, IL: University of Chicago Press.

11.

Vicki, V., Dorene, R., and Alyson, A. 2008. A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24, 80-91.

한국문헌정보학회지