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청소년들의 독서동기 요인으로서 북트레일러의 효용성에 관한 연구

A Study on the Effectiveness of Book Trailers as an Element of Reading Motivation for Teenagers

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.1, pp.5-23
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.005
한윤옥 (경기대학교)
최용훈 (의왕부곡중학교)
오덕성 (서울영상고등학교)
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초록

현대사회의 청소년은 책을 많이 읽지 않는 것으로 나타났다. 이들을 독서활동으로 유인하기 위한 기초적 조사로 청소년의 독서동기에 미치는 북트레일러의 효용성을 조사하였다. 이를 위해 ① 독서와 북트레일러에 대한 기본적 인식, ② 북트레일러 시청 후의 인식, ③ AIDMA & AISAS 하위요소에 적용한 독자행동반응에 관한 설문을 마련하고, 중고등학교 학생 121명을 대상으로 조사하였다. 그 결과 청소년의 독서동기에서 북트레일러가 서평과 같은 인쇄매체보다 훨씬 더 효과적인 것으로 나타났다. 선호하는 북트레일러 유형은 스토리전개형으로, 선호하는 북트레일러의 구성요소는 책의 줄거리, 배경음악, 영상효과 순으로 나타났다. 또한 청소년 독자행동반응을 조사한 결과 책에 대한 관심과 흥미, 책에 대한 기억, 책을 읽고 싶은 욕구와 정보검색, 북트레일러 제작 등 모든 영역에서 매우 긍정적인 반응을 보였다. 북트레일러가 독서동기 부여 및 독서표현활동으로 매우 효과적으로 활용될 수 있다는 것을 보여주는 결과이다.

keywords
북트레일러, 청소년, 독서동기, 독자행동반응, 독서행동반응, AIDMA, AISAS, Book-trailer, Youth, Teenagers, Reading Motivation, Reader Behavior Reaction, Reading Behavior Reaction

Abstract

It has been shown that in the modern society, teenagers do not read a lot of books. As basic research in order to attract teenagers to reading activities, the effectiveness of booktrailers in affecting reading motivation of teenagers has been studied. As such, 121 middle school and high school students were surveyed with respect to their (1) basic awareness of reading and booktrailers, (2) awareness thereof after watching booktrailers, and (3) reader behaviour reaction applied to AIDMA & AISAS sub-elements. Results show booktrailers to be much more effective in reading motivation than printed media such as book reviews. The preferred booktrailer type is the storyline type. The preferred elements of booktrailers are the storyline, background music, video effects, with their preference in descending order. Also, in terms of the reader behaviour reaction of the teenagers, very positive responses appear across all areas including attention and interest in the book, memories of the book, desire to read the book, search for information, and production of booktrailers. These results indicate that booktrailers can be utilized very effectively in providing reading motivation and in reading expression activities.

keywords
북트레일러, 청소년, 독서동기, 독자행동반응, 독서행동반응, AIDMA, AISAS, Book-trailer, Youth, Teenagers, Reading Motivation, Reader Behavior Reaction, Reading Behavior Reaction

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