바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서직 계속교육 동향 분석 - 온라인교육과 역량기반 교육을 중심으로 -

Trends in the Online Continuing Professional Development for Librarians and Applications of Professional Competencies

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.2, pp.215-243
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.2.215
권나현 (명지대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 온라인교육과 역량기반 교육을 중심으로 사서직 계속교육의 국내외 동향을 분석하였다. 현재 국내 사서 계속교육 프로그램의 70% 이상이 온라인교육방식으로 수행되고 있었고, 주로 온라인 코스웨어 형태의 표준화된 콘텐츠가 동영상으로 제작되어 반복 활용되고 있는 것으로 파악되었다. 반면, 미국과 호주에서는 주로 웨비나 등 쌍방향 커뮤니케이션이 가능한 이러닝 방식을 사용하여 도서관 안팎의 최신 이슈를 다양한 교육강좌로 구성한 비표준화된 콘텐츠가 활용되고 있었다. 또한 최근 주목할 동향으로 미국, 영국, 호주 등 해외에서 전문직 역량기준에 기반하여 계속교육을 제공하려는 시도들이 파악되었다. 따라서 국내에서도 기 개발된 사서직 역량기준들을 계속교육에 접목시킴으로써 체계적인 교육프로그램을 운영할 것이 요청된다. 본 연구에서 분석한 해외 모범사례들은 향후 국내 온라인 계속교육 프로그램을 현장의 계속교육 수요와 요구에 부응하며 현장사서들의 역량을 강화시키는 방향으로 개선하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
Continuing Education, Continuing Professional Development, E-learning, Online Education, Online Learning, Professional Competencies, Core Competencies, National Library of Korea, 사서 계속교육, 온라인 계속교육, 역량기준, 국립중앙도서관

Abstract

The purpose of this study was to examine the current development of continuing professional education for librarians with particular foci on online learning and professional competencies. It analyzed the current online training programs at the National Library of Korea along with on-site programs in order to identify their strengths and weaknesses. It also examined best practices of online continuing education abroad where more diverse and interactive delivery methods, such as webinars and webcasts, are used to inform latest and practical topics in the field. It found online training programs are not complementing but playing major roles in continuing professional education. The study also examined the current trends that library continuing educational institutions are applying core competencies schemes to continuing education programs in order to systemize their programs and to strengthen individual librarians’ professional competencies.

keywords
Continuing Education, Continuing Professional Development, E-learning, Online Education, Online Learning, Professional Competencies, Core Competencies, National Library of Korea, 사서 계속교육, 온라인 계속교육, 역량기준, 국립중앙도서관

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2005. 사서직 교육훈련 시스템 발전방안에 관한 연구. 서울: 국립중앙도서관.

2.

국립중앙도서관. 2014. 2015년도 사서교육훈련계획. 서울: 국립중앙도서관.

3.

국립중앙도서관. 2015. 국립중앙도서관연보 2014. 서울: 국립중앙도서관.

4.

권선영, 백지원, 차성종. 2015. 문헌정보학 전공에서의 국가직무능력표준(NCS)을 활용한 교육과정적용 및 개선에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(3), 141-169.

5.

김태희, 리상용. 2014. 위탁공공도서관 사서의 계속교육 개선방안에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 25(1), 363-395.

6.

안인자 외. 2012. 학부 이수교과목 분석을 통한 현장 사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(1), 27-52.

7.

윤희윤 외. 2015. 국립사서교육원 설립을 위한 사전연구. 서울: 국립중앙도서관.

8.

윤희윤, 정현태. 2015. 국내 사서교육프로그램 인식도 분석 및 개편방안 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(2), 49-69.

9.

이상복. 2010. 사서교육 훈련시스템 및 시설공간 개선에 관한 연구. 서울: 국립중앙도서관.

10.

이신호, 양해술. 2011. 신임사서공무원을 위한 기본소양 사이버 연수용 콘텐츠 개발. 한국비블리아학회지, 22(3), 289-316.

11.

장덕현, 구본진, 윤희윤. 2015. 사서 계속교육 현황과 발전방향에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(2), 181-202.

12.

장윤금. 2015. 문헌정보학 교육의 MOOCs 활용 방안 연구. 한국비블리아학회지, 26(4), 263-282.

13.

장윤금, 정행순. 2008. 공공도서관 어린이사서의 전문성 강화를 위한 계속교육 현황과 효과성에관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(4), 481-501.

14.

장혜란 외. 2008. 대학도서관 사서를 위한 전문 계속교육과정 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(3), 133-168.

15.

정종원 외. 2015. 사이버 사서교육 콘텐츠 개발․운영가이드라인연구. 서울: 국립중앙도서관.

16.

중앙공무원교육원 교육운영시스템. 2015. 2015년 사이버교육 운영계획 안내. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://cyber.coti.go.kr/front/helpdesk/AnnounceAction.do?method=view&bbDivCd=01&buSeqNo=4124>

17.

중앙공무원교육원. 2015. 사이버교육 교육과정. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.coti.go.kr/front/edu/FrontEduAction.do?method=cyberlist&pgCd=100104009>

18.

지방행정연수원 사이버교육센터. 2015. 2015년 사이버교육 운영계획. [online] [cited 2016. 4. 15.] <http://logodi.coti.go.kr/client/index.html>

19.

차미경 외. 2007. 공공도서관 어린이 사서의 계속교육 프로그램 개발을 위한 현황 분석. 한국비블리아학회지, 18(1), 95-115.

20.

한국기업교육학회. 2010. HRD용어사전. 서울: 중앙경제.

21.

한국산업인력공단. 2014. 문화예술경영: 문헌정보관리. 서울: 진한엠앤비.

22.

황옥경. 2006. 대학도서관 사서직 계속교육 프로그램 연구. 한국도서관․정보학회지, 37(2):173-190.

23.

American Association of School Librarians. 2015. AASL Best Apps for Teaching & Learning 2015. Chicago, IL: American Association of School Librarians. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.ala.org/aasl/ecollab/2015-bestapps>

24.

American Library Association. 2009. ALA’s core competences of librarianship. Chicago, IL: American Library Association. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf>

25.

American Library Association. 2015. Online learning. Chicago, IL: American Library Association [online] [cited 2016. 4. 15.] <http://www.ala.org/onlinelearning>

26.

Australian Library and Information Association. 2016. Professional development. Kingston, ACT: Australian Library and Information Association. [online] [cited 2016. 4. 15.]<https://membership.alia.org.au/pdinfo/>

27.

Australian Library and Information Association. 2015. ALIA Training Courses and Workshops. ACT: Australian Library and Information Association. [online] [cited 2016. 4. 15.]<https://www.alia.org.au/training>

28.

Bond, P. 2013. Massive Open Online Courses (MOOCs) for Professional Development and Growth. In Smallwood, C., Harrod, K., and Gubnitskaia, V. Continuing Education for Librarians. NC: McFarland & Company, Inc.: 28-34.

29.

Chartered Institute of Library and Information Professionals. 2013. Professional Knowledge and Skills Base. London: Chartered Institute of Library and Information Professionals. [online][cited 2016. 4. 15.]<http://www.cilip.org.uk/cilip/professional-knowledge-skills-base>

30.

Chartered Institute of Library and Information Professionals. 2015. Course subjects. London:Chartered Institute of Library and Information Professionals. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.cilip.org.uk/products-services/onsite-training/course-subjects>

31.

Holley, R. P. 2013. Forword. In Smallwood, C., Harrod, K., and Gubnitskaia, V. J. ed. Continuing Education for Librarians: Essays on Career Improvement through Classes, Workshops, Conferences and More. NC: McFarland: 1.

32.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2006. Continuing Professional Development: Principles and Best Practices. Den Hagg: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.ifla.org/publications/continuing-professional-development-principles-and-bestpractices>

33.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2015a. Updated Last Session for 2015 of the Webinar Series New Librarians Global Connection: Best Practices, Models and Recommendations. Den Hagg: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 4. 15.] <http://www.ifla.org/node/9941?og=82>

34.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2015b. Continuing Professional Development and Workplace Pearning Section. Den Hagg: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.ifla.org/cpdwl>

35.

LYRASIS. 2016. LYRASIS Homepage. Atlanta, GA: LYRASIS. [online] [cited 2016. 4. 15.] <https://www.lyrasis.org>

36.

OCLC WebJunction. 2014. Competency Index for the Library Field 2014. Seattle, WA:WebJunction. [online] [cited 2016. 4. 15.]<http://www.webjunction.org/documents/webjunction/Competency_Index_for_the_Library_Field.html>

37.

OCLC WebJunction. 2015. About Us. Seattle, WA: WebJunction. [online] [cited 2016. 4. 15.] <http://www.webjunction.org/about-us.html>

38.

Smallwood, C., Harrod, K., and Gubnitskaia, V. J. ed. Continuing Education for Librarians:Essays on Career Improvement through Classes, Workshops, Conferences and More. NC:McFarland & Company, Inc.

39.

Tampa Bay Librarian Consortium. 2015. About. Tampa, FI: Tampa Bay Librarian Consortium. [online] [cited 2016. 4. 15.] <http://tblc.org/about>

한국문헌정보학회지