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시민 정보요구 범주화 연구

A Study on the Categorization of Citizens’ Information Needs

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.2, pp.245-269
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.2.245
이지영 (연세대학교)
김기영 (연세대학교)
박영숙 (느티나무도서관재단 이사장)
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초록

본 연구는 시민들이 일상생활에서 마주하는 문제들을 그 탐색행위의 특성에 기반하여 범주화함으로써 시민들의 정보문제 해결에 실질적인 도움이 되는 정보 서비스를 탐색하기 위하여 실시되었다. 우선, 심층면담을 통해 시민들이 일상생활에서 직면한 문제에 대한 핵심 키워드를 추출하였다. 추출된 키워드는 정보탐색행위의 특성에 따라 6가지 문제 영역(취미, 법률, 시사, 교육, 건강, 경제)으로 범주화하였으며, 범주화 결과의 타당성을 위해 설문을 통해 각 범주의 선호 정보원의 차이에 대하여 통계 분석을 실시하였다. 그 결과, 문제 영역 간에 선호 정보원의 차이가 검증되었으며, 이를 통해 취미, 법률, 시사, 교육, 건강, 경제로 구분한 6가지 문제 영역 구분이 어느 정도 타당성을 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 기반으로 기존의 주제별 정보 서비스에 대한 재검토 필요성을 제기하며, 문제 중심 정보 서비스로의 전환 가능성을 논의하였다.

keywords
Information Needs, Categorization, Citizen, ELIS (Everyday Life Information Seeking), Information Problem-Centered, 정보요구, 범주화, 시민, 일상정보추구, 정보문제중심

Abstract

In this study, we develop a categorization of citizens’ information problems in their everyday life based on the characteristics in their information seeking behavior for developing information services which support to solve the problems practically. First of all, we extracted keywords related to their faced everyday life problems from the scripts of open-ended interviews with citizens who had diverse characteristics. The keywords were categorized into 6 groups, such as hobby/recreation, legal problems, current affairs, education, health, and economic matters, based on the characteristics in related information seeking behaviors. Then the 6-group categorization was tested statistically with questionnaire survey data based on their prefered information sources. Through the statistical test, the 6-group categorization has proved being valid. Based on the results, we suggested to reconsider the current information services in public libraries, and discussed a possibility to shift the services to problem-based information services.

keywords
Information Needs, Categorization, Citizen, ELIS (Everyday Life Information Seeking), Information Problem-Centered, 정보요구, 범주화, 시민, 일상정보추구, 정보문제중심

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