바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

RDA 도입을 위한 정보조직 교육 모형 개발에 관한 연구

A Study on the Introduction of RDA in LIS Cataloging Curriculum

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.3, pp.403-428
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.403
백지원 (숭의여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 RDA라는 새로운 목록규칙이 도입되는 국제적인 추세에 따라, 국내의 목록 교육에 있어서 RDA의 내용을 반영하기 위한 고려 사항을 분석하고, 전공 교과로서 RDA를 포함한 목록 교육 모형과 실행 전략을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 특히 기존의 목록규칙과 RDA가 공존하는 현실에 대한 교수자와 학습자의 인식과 요구를 파악하고자 하였다. 또한 목록 과목에 주어진 시간 제약 속에서 효과적인 교육 내용 구성 및 전달 방식을 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 현행 문헌정보학 전공 목록 교육의 현황을 RDA와의 관계성 속에서 파악하였다. 둘째, 교육자의 인식과 교육 방안을 파악하기 위하여 RDA 교육에 관한 교수자들의 토론 내용과 이슈를 분석하였다. 셋째, 학습자인 전공 학생들의 인식과 요구를 파악하기 위하여 2개 대학 목록 수강생들을 대상으로 RDA 수업에 대한 의견을 설문조사의 방법으로 파악하였다. 넷째, 분석한 내용을 기반으로 RDA를 도입한 목록 교육 모형을 설계하였고, 이 모형을 바탕으로 정보조직 강의계획안을 설계하였다.

keywords
자원 기술과 접근, 목록, 목록규칙, 정보조직, 문헌정보학, 교육 모형, RDA, Cataloging, Cataloging Rules, Information Organization, LIS, Education Model

Abstract

The aims of this study are to investigate the influence of the newly developed cataloging rule, RDA on the LIS cataloging education and to propose Korean LIS cataloging curriculum in a time of RDA. This study specially intended to examine the coexistence of the AACR and RDA and its implications on the LIS cataloging curricula design in the limited time of the course of study. For this purpose, this study examined the rapidly changing cataloging circumstances and how it affects on the cataloging education in LIS. This study also explored the students’ as well as instructors’ opinion and demand on cataloging education specially regarding RDA. As a result, this paper designed a cataloging education model including RDA curriculum and it also suggested cataloging syllabus based on the education model.

keywords
자원 기술과 접근, 목록, 목록규칙, 정보조직, 문헌정보학, 교육 모형, RDA, Cataloging, Cataloging Rules, Information Organization, LIS, Education Model

참고문헌

1.

곽동철, 심경, 윤정옥. 2009. 사서자격제도 개선 방안 도출 및 적용에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(2), 193-213.

2.

국립중앙도서관. 2011. 전문사서 경쟁력제고를 위한 문헌정보학 전공과목 정비방안 연구. 서울:국립중앙도서관 도서관연구소.

3.

노영희, 안인자, 최상기. 2012. 문헌정보학 전공과목의 교과내용 표준모형 개발연구. 서울: 국립중앙도서관.

4.

노영희, 안인자, 최상기. 2013. 국내 문헌정보학 주요 교과목 강의계획서 분석 및 개발 연구. 한국도서관․정보학회지, 44(1), 143-175.

5.

노지현. 2011. 한국의 자료조직 교육에 대한 진단과 방향 모색. 한국도서관․정보학회지, 42(1):225-245.

6.

박옥남. 2011. 정리사서 전문성 재고에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 22(1), 95-116.

7.

백지원. 2013. RDA 교육훈련 동향 분석 및 국내 적용 모형 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 44(3), 379-403.

8.

안인자 외. 2012. 사서직 진출분야별 전공교과목 운영방안에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(4), 373-402.

9.

엄영애. 2009. 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. 한국도서관․정보학회지, 40(2), 409-427.

10.

윤희윤. 2016. 사서자격제도 어떻게 개선할 것인가? 제1회 미래도서관 포럼, 2016년 6월 2일, 서울: 국립중앙도서관: 3-26.

11.

정동열. 2007. 사서자격제도 개선안 연구. 한국문헌정보학회지, 41(2), 5-29.

12.

조재인. 2010. 차세대 목록 교육의 방향성에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 41(2), 127-145.

13.

최상기 외. 2013. 국내외 문헌정보학 주요교과목 강의계획서분석을 통한 수업내용 및 방법 비교연구. 한국문헌정보학회지, 47(2), 223-245.

14.

Buhler, H. 2011. AACR and RDA: One Cataloger’s Reaction. In Sanchez, E. 2011. Conversations with Catalogers in the 21st Century. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited.

15.

Hitchens, A. N., and Symons, E. 2009. Preparing Catalogers for RDA Training. Cataloging & Classification Quarterly, 47(8), 691-707.

16.

Library of Congress. 2015. Descriptive Cataloging Using RDA. [online]<http://www.loc.gov/catworkshop/RDA%20training%20materials/DCatRDA/index.html>

17.

Moulaisona, H. L. 2011. Shared Notes for University of Missouri Cataloging Curriculum Summit. [online] <https://drive.google.com/file/d/0B2AUNZ6w_tbkMzUxY2YyNzItZjJkZC00OWIyLWEwOTMtNjBiMDQ4MzM2MDA0/view>

18.

Moulaisona, H. L. 2012. A New Cataloging Curriculum in a Time of Innovation: Exploring a Modular Approach to Online Delivery. Cataloging & Classification Quarterly, 50(2/3):94-109.

19.

Campbell, G. et al. 2012. RDA in the Curriculum. [online]<http://rdaincanada.wikispaces.com/file/view/RDAintheCurriculumnotes.pdf/348804506/R DAintheCurriculumnotes.pdf>.

20.

Tosaka, Y., and Park, J.-R. 2014. RDA: Training and Continuing Education Needs in Academic Libraries. Journal of Education for Library and Information Science, 55(1):3-25.

21.

Park, J.-Ran and Tosaka, Y. 2015. RDA Implementation and Training Issues across United States Academic Libraries: An In-Depth E-Mail Interview Study. Journal of Education for Library and Information Science, 56(3), 252-266.

22.

U.S. RDA Test Coordinating Committee. 2011. Report and Recommendations of the U.S. RDA Test Coordinating Committee. <http://www.loc.gov/bibliographic-future/rda/source/rdatesting-finalreport-20june2011.pdf>

23.

Veitch, M. et al. 2013. The UNC–Chapel Hill RDA Boot Camp: Preparing LIS Students for Emerging Topics in Cataloging and Metadata. Cataloging & Classification Quarterly, 51(4), 343-364.

24.

Young, J. B., and Valerie, B. 2011. Results of the CRCC Informal RDA Testing Task Force.Cataloging & Classification Quarterly, 49(7-8), 600-606.

한국문헌정보학회지