바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

역량기반 사서계속교육을 위한 핵심역량지표 및 콘텐츠개발 - NCS적용 타당성 분석 및 보완방안 연구 -

Developing a Competency-based Continuing Education Program for Library and Information Professions based on the National Competency Standards (NCS)

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.2, pp.207-235
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.2.207
이종창 (파주 가람도서관 관장)
권나현 (명지대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 NCS 역량기반의 사서직 계속교육 콘텐츠 개발 방안을 제안해 보고자 하였다. 구체적으로 본 연구에서는 국내외 사서직 역량기준을 조사하는 한편, NCS 및 사서직 역량요소에 대한 국내 연구를 분석함으로써 사서직 계속교육을 위한 핵심역량요소를 도출하고자 하였다. 또한 도출한 핵심역량에 대비하여 현재 국립중앙도서관의 사서직 계속교육 프로그램을 분석하고 그 개선방향을 제안하고자 하였다. 연구방법으로 내용분석, 설문조사, 초점집단면접 등을 활용하였다. 본 연구결과로 도출된 “NCS 역량기반의 사서직 계속교육체계(NCS-CPD)”는 각종 도서관에 근무하는 현장사서에게 필요한 전문 및 기초 핵심역량을 체계화하고 있다. 이 체계는 향후 사서직 계속교육 연구 및 현장에서의 균형있는 교육 콘텐츠 개발 및 교육과정 개발에서 유용한 가이드라인으로 활용할 수 있을 것이다.

keywords
Continuing Education, Continuing Professional Development, Professional Competencies, Core Competencies, National Competency Standards, NCS, 사서 계속교육, 역량기준, 핵심역량지표, 국가직무능력표준, 계속교육프로그램 개발

Abstract

The purpose of this study was to develop a competency-based continuing professional development (CPD) model using the National Competency Standards (NCS)-Library & Information Management. This study specifically examined various competency standards for librarians developed in and out of the country, conducted a survey research and focused group interviews to obtain professional librarians’ needs for continuing education and their opinions on the NCS for library professions. It analyzed the contents of the NCS elements and mapped with elements in the five other competency standards for library and information professions. It also scrutinized the current training programs at the National Library of Korea in order to identify their strengths and weaknesses. The results of the study informed the areas to enhance the current NCS by identifying underdeveloped competencies and identified the course contents that should be developed with priorities. The study also developed a modified National Competency Standards for Continuing Professional Development (NCS-CPD). Continuing education institutions can utilize this scheme as a useful guideline to develop balanced continuing professional development curriculums for the practitioners working in various library and information centers.

keywords
Continuing Education, Continuing Professional Development, Professional Competencies, Core Competencies, National Competency Standards, NCS, 사서 계속교육, 역량기준, 핵심역량지표, 국가직무능력표준, 계속교육프로그램 개발

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2005. 사서직 교육훈련 시스템 발전방안에 관한 연구. 서울: 국립중앙도서관.

2.

국립중앙도서관. 2016. 사서교육훈련 2017. 서울: 국립중앙도서관.

3.

권나현. 2016. 사서직 계속교육 동향 분석. 한국문헌정보학회지, 50(2), 215-243.

4.

권선영, 백지원, 차성종. 2015. 문헌정보학 전공에서의 국가직무능력표준(NCS)을 활용한 교육과정적용 및 개선에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(3), 141-169.

5.

노영희, 신영지. 2016. 문헌정보학과의 인재상 및 전공역량 설정에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 27(4), 21-62.

6.

안인자. 2016. NCS 교육과정개발, 운영, 평가에 대한 고찰. 한국문헌정보학회학술발표논집, 2016년4월 22일, 대전: 충남대학교: 37, 57-84.

7.

안인자 외. 2012. 학부 이수교과목 분석을 통한 현장 사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(1), 27-52.

8.

울산대학교산학협력단. 2015. 사이버 사서교육 콘텐츠 개발 운영가이드라인 연구. 서울: 국립중앙도서관.

9.

차성종. 2016a. 전문사서 양성을 위한 국가직무능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1), 457-491.

10.

차성종. 2016b. NCS ‘문헌정보관리' 직무구성요소의 중요도 및 활용도 평가를 통한 개선방안 연구. 한국문헌정보학회지, 50(3), 215-247.

11.

한국도서관협회. 2015. 국립사서교육원 설립을 위한 사전연구. 서울: 국립중앙도서관.

12.

한국산업인력공단. 2014. 문화예술경영: 문헌정보관리. 서울: 진한엠앤비.

13.

한국산업인력공단. 2016. NCS 개발매뉴얼. [online] [cited 2017. 4. 15.]<http://www.ncs.go.kr/ncs/page.do?sk=P1A4_PG09_002>

14.

한국산업인력공단. 2017. 국가직무능력표준. [online] [cited 2017. 4. 15.]<http://www.ncs.go.kr/ncs/page.do>

15.

American Library Association (ALA). 2009. ALA’s Core Competences of Librarianship. Chicago, IL: American Library Association. [online] [cited 2017. 4. 15.]<http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf>

16.

American Library Association. 2016. Online Learning. Chicago, IL: American Library Association. [online] [cited 2017. 4. 15.] <http://www.ala.org/onlinelearning>

17.

Chartered Institute of Library and Information Professionals (CILIP). 2013. Professional Knowledge and Skills Base. London: Chartered Institute of Library and Information Professionals. [online] [cited 2017. 4. 15.]<http://www.cilip.org.uk/cilip/professional-knowledge-skills-base>

18.

International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2015. Updated Last Session for 2015 of the Webinar Series New Librarians Global Connection: Best Practices, Models and Recommendations. Den Hagg: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2017. 4. 15.] <http://www.ifla.org/node/9941?og=82>

19.

Online Computer Library Center (OCLC) WebJunction. 2014. Competency Index for the Library Field 2014. Seattle, WA: WebJunction. [online] [cited 2017. 4. 15.] <http://www.webjunction.org/content/dam/WebJunction/Documents/webJunction/2015-03/Competency%20Index%20for%20the%20Library%20Field%20(2014).pdf>

한국문헌정보학회지