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학술정보포털에 대한 이용자만족 관련 인식에 관한 연구 - NAVER 전문정보의 학술자료 검색 기능을 중심으로 -

User Satisfaction related Perception of the Web Portal for Scholarly Information: Focused on the Academic Version of NAVER Search Engine

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.2, pp.255-279
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.2.255
김양우 (한성대학교)
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초록

본 연구는 NAVER 전문정보의 학술자료 검색 기능에 대한 이용자 만족과 관련된 인식을 조사한 질적 연구이다. 다양한 전공영역의 학부 학생들이 자신의 전공영역과 관련된 학술목적의 정보요구를 기반으로 스스로 선정한 탐색주제를 가지고 검색을 수행하는 과정에서 학술정보 전문포털에 대한 만족이나 불만족 등의 인식과 그 이유에 대한 조사가 이루어졌다. 수집된 데이터를 기반으로 한 연구결과는 인터페이스, 검색메커니즘 및 검색결과 등 세 가지 범주에 속하는 다양한 평가 항목 별로 제시되었다. 본 연구의 제언점은 1) 이용자들의 기본적인 관련 용어에 대한 제한한 지식 등을 토대로 한 시스템 인터페이스 개선 및 도움말 기능의 확대, 2) 상이한 맥락에서 사용된 검색어를 토대로 한 검색결과가 이용자 불만족으로 연결됨에 따른 검색 메커니즘의 개선 필요성, 그리고 3) 이용자들의 기본 용어 이해 부족과 더불어 검색 메커니즘 및 탐색기능에 대한 미흡한 식견을 기반으로 한 이용자교육의 제공 필요성으로 요약된다.

keywords
학술정보포털, 웹검색엔진, NAVER 전문정보, 네이버전문정보, Web Portal, NAVER, Web Search Engines, Scholarly Information

Abstract

In a qualitative approach, this study investigated users’ perceptions associated with their satisfactions in the process of using the scholarly resource search functions of the academic version of the NAVER search engine. For this study, the data was collected from a group of undergraduate students, who conducted academic information searches in the field of own major disciplinary areas, using the Web portal. Based on the data, students’ satisfactions and dissatisfactions along with the reasons of their perceptions were analyzed. The results presented users’ perceptions in various evaluation criteria based on the three major domains: system interfaces, retrieval mechanisms and search results. Based on the results, the study proposed the following suggestions: 1) the enhancements of the system interfaces and HELP guidances based the limited user knowledge on basic system terminologies 2) the improvements of the retrieval mechanisms associated with understanding the contexts of the search terms presented by users 3) the necessity of the user education due to the insufficient user knowledge of the retrieval mechanisms and the search functions.

keywords
학술정보포털, 웹검색엔진, NAVER 전문정보, 네이버전문정보, Web Portal, NAVER, Web Search Engines, Scholarly Information

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