바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

내담자-참여자 중심 독서치료 모형 개발에 관한 연구

Developing a Theoretical Model for Clients-participants Centered Bibliotherapy

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.3, pp.65-81
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.3.065
임성관 (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

심리치료는 심리․정서적 어려움을 호소하는 사람들을 돕기 위한 활동 분야이다. 따라서 심리치료사들은 치료 장면에서 만나는 내담자 및 참여자들을 적절히 돕기 위해 이론적 배경을 쌓고 수련을 통해 실습 경험도 채워 나간다. 더불어 적정 치료 모형을 만들어 방법과 효과에 대해 알리고 활용한다. 그런데 우리나라의 독서치료 분야는 이미 20년 가까운 역사를 갖고 있음에도 여러 대상과 목표에 맞는 치료 모형이 개발 및 제안되지 않았다. 이에 본 연구에서는 인간중심상담 이론을 바탕으로 독서치료의 주체가 되는 내담자-참여자들을 중심에 둔 독서치료 모형을 개발해 제안하고자 한다. 본 연구는 향후 여러 대상과 목표에 맞는 독서치료 모형 개발의 기초 및 참고가 될 것이다.

keywords
독서치료, 내담자-참여자, 독서치료 모형, 독서치료 방법, 독서치료 효과, Bibliotherapy, Client-participants, Model of Bibliotherapy, Bibliotherapy Method, Effects of Bibliotherapy

Abstract

Psychotherapy is an area of psychology that helps/treats people who are experiencing psychological and emotional difficulties by non-medical means. Psychotherapists build up theoretical backgrounds, profiles, and/or techniques to adequately assist clients and participants in the treatment of these disorders. Despite the fact that South Korea has a history of nearly 20 years in the field of bibliotherapy, there has not been a developed or proposed psychotherapy treatment model that suits many objectives and goals utilizing bibliotherapy. In this study, based on the person-centered counseling theory, we intend to develop a model and approach focusing on the clients-participants who are subject to bibliotherapy. This study will be the basis and reference for the development of bibliotherapy model(s) suitable for various psychological objectives and goals in the future as an alternative or in addition to other psychotherapy methods and techniques.

keywords
독서치료, 내담자-참여자, 독서치료 모형, 독서치료 방법, 독서치료 효과, Bibliotherapy, Client-participants, Model of Bibliotherapy, Bibliotherapy Method, Effects of Bibliotherapy

참고문헌

1.

나미현, 김병석. 2016. 독서상담 과정 모형 개발. 상담학연구, 17(5), 269-288.

2.

박재현. 2012. 문학치료에 있어서의 치료모형 모색. 문학치료연구, 24, 37-69.

3.

유현승. 2008. 독서치료 수업 모형 개발과 학생 반응연구. 석사학위논문, 경기대학교 국제․문화대학원 독서지도학과.

4.

윤혜성. 2010. 인간-중심 상담의 활성화 방안 연구: 인간-중심 학습자들의 자기보고 중심으로. 석사학위논문, 덕성여자대학교 교육대학원 상담심리전공.

5.

이기명, 이제환. 2012. 치료적 독자상담의 이론적 근거와 개념적 모형에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(1), 53-72.

6.

이호중. 2007. 과학사사전 연구보고서: 2-1 과학철학. 서울: 한국과학사학회.

7.

임성관. 2016. 도서관 독서치료사의 독서치료 경험 분석. 한국도서관․정보학회지, 47(2), 417-436.

8.

Doll, B., and Doll, C. 1997. Bibliotherapy with Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited, Inc.

9.

Hynes, A. M., and Hynes-Berry, M. 1994. Biblio/Poetry Therapy-The Interactive Process:A Handbook. Minnesota: North Star Press of St. Cloud, Inc.

10.

Hesse, Mary B. 1966. Models and Analogies in Science. London: University of Notre Dame Press.

11.

Krueger, R. A., and Casey, M. A. 2000. Focus Group: A Practical Guide for Applied Research. 3rd ed. California: Sage Publications, Inc.

12.

Morgan, D. L. 1998. Planning Focus Group. California: Sage Publications.

13.

Patterson, L. E., & Welfel, E. R. 1994. The Counseling Process. 4th ed. California: Thomson Brooks/Cole Publishing Company.

14.

Rogers, C. R. 1942. Counseling and Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company.

15.

Rogers, C. R. 1980. A Way of Being. Boston: Houghton Mifflin Company.

16.

Watson, D. C. 1994. The Effects of Three Bibliotherapy Techniques on Fourth Graders'Self-Esteem, Reading Achievement, and Attitudes Toward Reading. Ph.D. diss., North Carolina State University, U.S.

한국문헌정보학회지