바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관 온라인 주제 가이드에 대한 연구

A Study on Online Subject Guides in Academic Libraries

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.1, pp.381-400
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.381
곽철완 (강남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 현재 운영되고 있는 대학도서관 주제 가이드를 분석하고, 개선을 위한 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 재적학생 1,000명 이상의 국내 4년제 대학 및 2개 과학기술원 대학도서관 151개관 중 온라인 주제 가이드를 운영하는 22개관을 분석의 대상으로 선정하여, 12가지 기준에 따라 분석하였다. 조사 분석 결과 주요 내용은 첫째, 주제 가이드가 어떤 서비스 도구인지 명확하게 제시 못하고 있었다. 둘째, 동일 대학도서관에서도 주제 가이드 형식에 차이가 있었다. 셋째, 많은 종류의 정보원을 제공하여 학생들은 필요한 정보원을 선택해야 했다. 개선 방안으로 첫째, 교과목 주제 가이드 개발이 필요하다. 둘째, 표준화된 형식을 통하여 내용 중심의 가이드 개발이 필요하다. 셋째, 정보원의 메뉴 범주의 명칭 통일이 필요하다. 넷째, 주제 가이드에 포함되는 정보원 수를 최소화해야 한다. 다섯째, 주제 가이드 개발을 위한 대학도서관 간의 협력체계 구축이 필요하다.

keywords
주제 가이드, 대학도서관, 리서치 가이드, 학술정보서비스, 온라인 주제 가이드, Subject Guides, Academic Libraries, Research Guides, Academic Information Service, Online Subject Guides

Abstract

The purpose of this study is to analyze the currently operating subject guides in academic libraries and to suggest measures for improvements of them. To do this, 22 out of 151 academic libraries which have more than 1,000 enrolled college students in the university and two institutes of science and technology were selected and the libraries were analyzed according to 12 criteria. The main results of the data analysis were as follows: First, the subject guides did not clearly indicate which service tool to use. Second, there was a difference in the subject guide format in the same academic library. Third, libraries tried to provide a lot of information sources on the subject guides without considering users’ needs. By offering many kinds of information sources, students had to choose the information sources they needed. Improvement plans are: First, it is necessary to develop the subject guide of the college courses. Second, Content-based subject guides are necessary through standardized format. Third, it is necessary to unify the name of menu of information resource. Fourth, the number of information sources included in the subject guides should be minimized. Fifth, it is necessary to establish a cooperation system between academic libraries to develop the subject guides.

keywords
주제 가이드, 대학도서관, 리서치 가이드, 학술정보서비스, 온라인 주제 가이드, Subject Guides, Academic Libraries, Research Guides, Academic Information Service, Online Subject Guides

참고문헌

1.

곽철완. 2017. 대학생의 대학도서관 학술정보 탐색행동 연구: 계획된 행동이론을 기반으로. 한국문헌정보학회지, 51(2), 157-178.

2.

김수정. 2012. 대학도서관 온라인 주제가이드의 현황과 개선방안에 관한 연구. 정보관리학회지, 29(4), 165-189.

3.

노영희, 강정아, 정대근. 2016. 한국근대문학 주제가이드 활성화 방안에 관한 연구. 정보관리학회지, 33(4), 27-57.

4.

노영희, 박양하. 2014. 정책분야 주제가이드 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 45(3),63-92.

5.

장우권, 박성우, 정대근. 2016. 장애인 분야 주제가이드 및 서비스 모델 개발 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1), 101-132.

6.

최상기, 안인자. 2009. 대학도서관 리에종서비스 운영방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(2), 167-182.

7.

최상희. 2010. 대학도서관의 온라인 연구지원 가이드에 관한 연구. 정보관리학회지, 27(1),229-248.

8.

Chen, Xi and Yao, Chen. 2013. Gateway to East Asian Studies: An Analytical Report of Subject Guides in North American East Asian Libraries. Journal of East Asian Libraries, 157, 157-170.

9.

Jackson, R., and Stacy-Bates, K. K. 2016. The Enduring Landscape of Online Subject Research Guides. Reference and User Services Quarterly, 55(3), 219-225.

10.

Ouellette, D. 2011. Subject Guides in Academic Libraries: A User-Centered Study of Uses and Perceptions. Canadian Journal of Information and Library Science, 35(4), 437-451.

11.

Reeb, B., and Gibbons, S. 2004. Students, Librarians, and Subject Guides: Improving a Poor Rate of Return. Portal: Libraries and the Academy, 4(1), 123-130.

12.

Stitz, T. et al. 2011. A Path to Providing User-Centered Subject Guides. Internet Reference Services Quarterly, 16(4), 185.

한국문헌정보학회지