바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 메이커스페이스 조성 및 운영에 대한 인식

Awareness on the Establishing and Operation of the Makerspaces in School Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.3, pp.171-192
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.171
강봉숙 (대구 서부고등학교 사서교사)
정영미 (동의대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

메이커 운동의 확산과 함께 21세기 학습자에게 요구되는 표준과 메이커 역량이 상당부분 일치하면서 학교도서관의 메이커스페이스 조성과 메이커 교육에 대한 사회적 시대적 요구가 있다. 학교도서관 메이커스페이스 조성에 앞서, 본 연구는 학교도서관 담당 인력의 학교도서관 메이커스페이스 조성 및 운영에 대한 인식을 조사하고자 하였다. 이를 위해 이론적 검토에 기반하여 질문지를 구성하고, 웹 질문지를 통해 학교도서관 담당 인력 171명의 응답 데이터를 수집하였다. SPSS window 19.0을 사용하여 기술통계, 교차분석, 분산분석 등을 실시하고 자유 기술 문항에 대해서는 내용 분석을 실시하였다. 질문지는 학교도서관 메이커스페이스 설치 여부 및 인지도, 메이커스페이스 조성 및 운영에 대한 필요성, 이유, 어려움 등에 관한 문항으로 구성하였다. 연구 결과, 학교도서관 메이커스페이스 설치 여부는 2.3%로 매우 저조한 것으로 나타났고, 학교도서관 담당 인력들의 메이커스페이스에 대한 인지도는 보통 수준 이하로 나타났다. 반면 필요성에 대한 인식은 보통 이상으로 나타났고 대체로 메이커스페이스 설치 장소로 학교도서관이 적합한 장소라고 생각하고 있었다. 그러나 다양한 측면에서 학교도서관 메이커스페이스에 대한 부정적인 의견도 소수 개진되었다.

keywords
메이커스페이스, 메이커 교육, 학교도서관, STEAM, 융복합 교육, Makerspace, Make Education, School Library, STEAM, Convergence Education

Abstract

With the spread of the maker movement and matching of the standards for the 21st century learners and the maker competencies, there is a social and temporal need for makerspaces building and maker education in school libraries, Prior to the establishment of the school library makerspaces, we intended to investigate the awareness of the school librarian on the creation and operation of the school library makerspaces. For this purpose, a questionnaire was constructed based on the theoretical review and the response data of 171 school librarians were collected through a web survey. Technical statistics, cross-analysis, and ANOVA were conducted using SPSS window 19.0 and content analysis was conducted on open-ended questions. The Questionnaires consisted of questions about whether the school library makerspace was installed or not and necessity, reason, and difficulty in creating and operating the makerspace. As a result of the study, it was found that the establishment of the school library makerspace was very low at 2.3%, and the recognition of the makerspace of the school librarian was below the normal level. On the other hand, the perception of necessity appeared to be more than normal, and the school library was generally considered to be a suitable place for the makerspace installation. However, negative opinions about the school library makerspaces were also raised in various aspects.

keywords
메이커스페이스, 메이커 교육, 학교도서관, STEAM, 융복합 교육, Makerspace, Make Education, School Library, STEAM, Convergence Education

참고문헌

1.

강인애, 최성경. 2017. 도서관 메이커 활동(Maker Activity)을 통한 메이커 정신: 사회관계성을중심으로. 학습자중심교과교육연구, 17(19), 407-430.

2.

관계부처 합동. 2017. 참여형 혁신창업 기반 구축을 위한 한국형 메이커 스페이스 확산방안. 『경제관계장관회의』, 2017년 7월 2일, 대전: 중소벤처기업부.

3.

메이크올 홈페이지. [online] [cited 2018. 5. 21.] <https://www.makeall.com/>

4.

미래창조과학부. 2014. 『국내외 메이커 운동 사례조사 및 국내 메이커 문화 활성화 방안 정책 연구』. 서울: 한국과학창의재단.

5.

안인자, 노영희. 2017. 공공도서관 메이커스페이스 조성과 운영 현황조사 분석 연구. 한국비블리아학회지, 28(4), 415-436.

6.

이지선. 2018. 한국형 메이커문화와 교육을 위한 제언. 『한국형 메이커스페이스 구축 현황과 확산방안 간담회』, 2018년 4월 6일, 서울: 민주연구원.

7.

장윤금. 2017. 공공도서관 메이커스페이스 구성 및 프로그램 분석 연구. 한국문헌정보학회지, 51(1), 289-306.

8.

장윤금. 2018. 디지털리터러시 교육 공간으로서의 대학도서관 메이커스페이스. 한국문헌정보학회지, 52(1), 425-446.

9.

American Association of School Librarians. 2007. Standards for the 21st-Century Learner. Chicago, IL: American Association of School Librarians.

10.

American Library Association. 2013. Makerspaces. [online] [cited 2018. 6. 3.]<http://www.ala.org/tools/atoz/makerspaces>

11.

Burke, J. 2015. Making Sense: Can Makerspaces Work in Academic Libraries. Association of College & Research Libraries, March: 497-504.

12.

Colegrove, P. T. 2016. “Makerspaces in Libraries: Technology as Catalyst for Better Learning, Better Teaching.” UNESCO-UNIR ICT & Education Latam Congress 2016, 133-141.

13.

Dougherty, D. 2012. The Maker Movement. Innovation, 7(3), 11-14.

14.

Hatch, M. 2013. The Maker Movement Manifesto. NY: Mc Graw Hill Education.

15.

Information Policy and Access Center. 2015. Public Libraries and Digital Literacy. [online][cited 2017. 11. 1.] <http://ipac.umd.edu/content/digital-literacy-public-libraries>

16.

Julian, K. D., and Parrott, D. J. 2017. Makerspaces in the Library: Science in a Student’s Hands. Journal of Learning Spaces, 6(2), 13-21.

17.

Lou, N. and Peek, K. 2016. “By the Numbers: The Rise of the Makerspace.” Popular Science, March/April 2016. [online] [cited 2018. 6. 4.]<https://www.popsci.com/rise-makerspace-by-numbers>

18.

Maker Faire homepage. [online] [cited 2018. 6. 1.] <https://makerfaire.com/map/>

19.

Moorefield-Lang, H. M. 2014. Makers in the Library: Case Studies of 3D Printers and Maker Spaces in Library Settings." Library Hi Tech, 32(4), 583-593.

20.

New Media Consortium. 2017. NMC Horizon Report: 2017 Library Edition. [online] [cited 2018. 5. 3.] <http://cdn.nmc.org/media/2017-nmc-horizon-report-library-EN.pdf>

21.

Slatter, D., and Howard, Z. 2013. A Place to Make, Hack, and Learn: Makerspaces in Australian Public Libraries. The Australian Library Journal, 62(4), 272-284.

22.

Wong, T. 2013. Makerspaces Take Libraries by Storm. Library Media Connection, May/June: 34-36.

23.

Zansler, S. 2018. “Beyond the Books: The Library as a Makerspace.” [online] [cited 2018. 5. 16.] <https://www.accreditedschoolsonline.org/resources/library-makerspace/>

한국문헌정보학회지