바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

‘2015 개정 교육과정’에 따른 ‘도서관과 정보생활’ 교육과정의 개정 방향에 관한 연구

A Study on the Direction of ‘Library and Information Life’ Curriculum Revision Based on ‘2015 Revised National Curriculum’

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2019, v.53 no.2, pp.49-68
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.2.049
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

초․중등학교에 있어서 교육과정은 교육의 핵심이다. 교육과정은 교육의 목적과 목표, 교육내용, 교육자료 및 교수-학습 방법을 규정한 종합적인 교육계획이다. 우리나라를 비롯한 많은 국가에서는 초․중등학교 교육을 위한 국가수준의 교육과정을 마련하고 있다. 우리나라의 경우에는 국가수준의 교육과정은 10차례에 걸쳐 개정한 바 있으며, 현재는 ‘2015 개정 교육과정’을 적용하고 있다. 한편, 한국도서관협회에서는 2007년에 초․중등학교의 정보활용교육을 위해서 ‘도서관과 정보생활’ 교육과정을 개발하였다. 그러나 이 교육과정은 국가수준의 교육과정인 ‘2007 개정 교육과정’에 근거하고 있어서 현행 ‘2015 개정 교육과정’의 구조와 내용체계와는 차이가 있다. ‘도서관과 정보생활’ 교육과정은 ‘2015 개정 교육과정’의 구조와 내용체계에 맞추어 개정할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 ‘2015 개정 교육과정’과 ‘도서관과 정보생활’ 교육과정을 비교, 분석한 후에 ‘도서관과 정보생활’ 교육육과정의 개정 방향을 제안하였다.

keywords
School Library, Information Literacy Curriculum, Library and Information Life, 학교도서관, 정보활용교육 교육과정, 도서관과 정보생활

Abstract

The curriculum in primary and secondary school is at the heart of the education. In education, a curriculum is broadly defined as the comprehensive plan consisting of educational goal and objectives, instructional content, materials, teaching and learning method. Many countries has national level curricula in primary and secondary education, such as the Korea. Korean national curriculum has been revised 10 times. Currently, ‘2015 revised curriculum’ is applied in korea. On the other hand, the Korean library association developed called a ‘Library and information life’ curriculum for information literacy instruction in 2007. However, this curriculum is based on the ‘2007 revised national curriculum’, so it differs from the system and contents structure of the ‘2015 revised national curriculum’. Since the primary and secondary school applying the ‘2015 revised national curriculum’, ‘Library and information life’ curriculum should be revised. Therefore, this study suggests the direction of revising the ‘Library and information life’ curriculum after comparing and analyzing ‘2015 revised curriculum’ and ‘Library and information life’ curriculum.

keywords
School Library, Information Literacy Curriculum, Library and Information Life, 학교도서관, 정보활용교육 교육과정, 도서관과 정보생활

참고문헌

1.

교육부. 2014. 『2009 개정 교육과정에 따른 고등학교 핵심 성취기준의 이해: 고등학교 사회』. 서울:교육부.

2.

교육부. 2015a. 『2015 개정 교육과정 질의·응답자료』. 서울: 교육부.

3.

교육부. 2015b. 『초·중등학교 교육과정 총론』. 서울: 교육부.

4.

교육부. 2015c. 『사회과 교육과정』. 서울: 교육부.

5.

김대현, 김석우. 2011. 『교육과정 및 교육평가』. 개정 4판. 서울: 학지사.

6.

김성준. 2011. 학교도서관의 정보활용교육을 위한 도서관과 정보생활 교과서 개발에 관한 연구. 『한국도서관·정보학회지』, 42(3): 271-292.

7.

김용철 외. 1998. 『고등학교 정보와 매체』. 서울: 대한교과서.

8.

김용철 외. 2003. 『정보와 도서관: 초등학교, 중학교, 고등학교』. 서울: 대한교과서.

9.

서울대학교. 교육연구소. 2007. 『교육학용어사전』. 서울: 하우동설.

10.

이광우. 2014. 『교과 교육과정 개발 방향 설정 연구』. 서울: 한국교육과정평가원.

11.

이광우. 2015. 2015 개정 교육과정에서의 핵심개념, 핵심역량. 『한국가정과교육학회 학술대회』, 11-29.

12.

이병기. 2007. 국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화. 『한국도서관·정보학회지』, 38(1): 443-462.

13.

이병기. 2011. 백워드 설계 모형을 적용한 도서관과 정보생활 교과의 교수설계에 관한 연구. 『한국비블리아학회지』, 22(3): 5-24.

14.

이병기. 2012. 『정보활용교육론』. 개정판. 경기: 조은글터.

15.

이병호. 2009. 국가교육과정기준 문서 체제 개선방안. 교육과정 연구. 『교육과정연구』, 27(4):21-45.

16.

한국도서관협회. 학교도서관교육과정위원회. 2007. 『도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준』. 서울: 한국도서관협회.

17.

한국도서관협회. 한국도서관기준특별위원회. 2013. 『한국 도서관기준』. 서울: 한국도서관협회.

18.

한국학교도서관협의회. 교과서편찬위원회. 『도서관과 정보생활: 초등학교 1․2․3학년용, 4․5․6학년용, 중학교, 고등학교』. 서울: 미래엔컬처구룹(대한교과서).

19.

AASL(American Association of School Librarians). 2011. Learning Standards & Common Core State Standards Crosswalk. [online] [cited 2019. 2. 15]. <http://www.ala.org/aasl/standards/crosswalk>

20.

AASL(American Association of School Librarians). 2013. Implementing the Common Core State Standards. Chicago: American Association of School Librarians.

21.

IFLA. 2015. IFLA School Library Guidelines. Den Haag, Netherlands: International Federation of Library Associations and Institutions.

한국문헌정보학회지