바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

오픈 에듀케이션에 대한 개념적 고찰과 도서관의 접근 방안

Conceptual Study on Open Education and Library’s Approach to Open Education

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2020, v.54 no.3, pp.187-208
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.3.187
한승희 (서울여자대학교)
이혜원 (서울여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

오픈 에듀케이션이란 디지털 기술을 기반으로 교육 장벽을 해소하기 위해 전세계적으로 진행되고 있는 운동이다. 점차 확산되고 있는 오픈 에듀케이션 환경에서 도서관의 교육적 기능을 어떻게 수행할 것인가에 대한 논의가 필요하다. 이 연구에서는 오픈 에듀케이션의 개념과 구성요소를 고찰하고, 오픈 에듀케이션 환경에서 도서관이 어떻게 교육적 기능을 수행할 것인지 그 접근 방안을 제안하고자 한다. 이 연구의 결과는 도서관의 교육적 기능의 관점에서 도서관이 오픈 에듀케이션의 실행과 확산의 주체가 되고, 이를 위한 역할과 방향을 설정하는 데 있어 지침이 될 것이다.

keywords
오픈 에듀케이션, 개방성, 도서관의 교육적 기능, 공개교육자료, 열린 교육 현장, Open Education, Openness, Educational Function of Libraries, Open Educational Resources (OER), Open Educational Practice (OEP)

Abstract

Open education is a worldwide movement to overcome educational barriers based on digital technology. It is necessary to discuss how to carry out the educational function of the library in the increasingly widespread open education environment. This study examines the concept and components of open education, and proposes an approach to how the library performs educational functions in an open education environment. The results of this study will serve as a guide in setting the role and direction for the library to become the subject of the implementation and spread of open education from the perspective of the library's educational function.

keywords
오픈 에듀케이션, 개방성, 도서관의 교육적 기능, 공개교육자료, 열린 교육 현장, Open Education, Openness, Educational Function of Libraries, Open Educational Resources (OER), Open Educational Practice (OEP)

한국문헌정보학회지