바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

시간강사들의 교육학술정보 이용행태 분석

Analysis of Usage Behavior for the Educational and Academic Information of Part-time Instructors

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2020, v.54 no.3, pp.237-262
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.3.237
오선경 (경상대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

대학에서 시간강사는 교육과 연구를 통해 유능한 인재 배출, 연구 경쟁력 강화, 그리고 국가와 사회의 지식 및 학문 발전에 기여하고 있다. 그러므로 시간강사를 위한 국가 및 대학의 학술연구정보서비스는 그들의 교육․연구 활동에 필수적이다. 이에 본 연구는 시간강사를 대상으로 설문조사 방식을 적용하여 그들이 처한 정보환경과 정보요구 그리고 교육학술정보에 대한 인식도와 이용행태 등을 조사․분석하여 효율적인 교육학술정보서비스를 제공하기 위한 방안을 제시하였다.

keywords
시간강사, 정보이용행태, 교육학술정보, 교육학술정보서비스, 이용자 연구, Part-time Instructors, Information Usage Behavior, Educational and Academy Information Service, User Study

Abstract

Part-time instructors are contributing to the production of excellent human resources through education and research, strengthening research competitiveness, and national and social knowledge and academic development. Therefore, academic and research information services for part-time instructors are essential for their educational and research activities. In this study, researcher suggested various methods for providing efficient educational and academic information services by surveying and analyzing their information environment, information needs, and educational and academic information recognition and usage behavior by applying the survey method to part-time instructors.

keywords
시간강사, 정보이용행태, 교육학술정보, 교육학술정보서비스, 이용자 연구, Part-time Instructors, Information Usage Behavior, Educational and Academy Information Service, User Study

한국문헌정보학회지