바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학 교과과정에 대한 현황조사 및 인식조사 연구

A Study on Status and Necessity of the Curriculum for the Department of Libraries and Information Sciences in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2021, v.55 no.1, pp.5-36
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.1.005
홍현진 (전남대학교 문헌정보학과)
노영희 (건국대학교 문헌정보학과)
김동석 (건국대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 한국 문헌정보학의 교과과정 현황과 전공과목별 필요성에 대한 인식을 조사․분석함으로써 문헌정보학의 교육과정의 발전방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 전국 문헌정보학과의 교육과정을 전수 조사하였고, 조사된 교과목을 기반으로 필수․선택과목에 대한 의견을 전체 문헌정보학과 교수들을 대상으로 설문조사를 하였다. 그 결과 첫째, 문헌정보학 총 개설과목 수는 최근 감소한 것으로 나타났다. 필수과목과 기초과목의 비중이 축소되고 선택과목의 비중이 늘어난 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 정보학은 중요성과 비중이 지속적으로 증가하고 있으며 빅데이터 및 프로그램밍, 데이터 분석 등 새로운 과목의 신설 요구가 높은 것을 알 수 있었다. 셋째, 도서관․정보센터 경영학은 전체 교과과정에서 차지하는 비중은 다소 감소하고 있었다. 하지만 여전히 기본 영역으로 중시되고 있으며, 세부과목의 증설․심화에 대한 필요성은 높게 인식되고 있었다. 넷째, 서지학은 점차 비중이 축소되는 것으로 조사되었다. 다섯째, 기록관리학은 전공필수 과목은 아니지만 선택과목으로서 비중이 증가하는 반면, 어학 과목은 필요성에 대한 인식이 거의 사라진 것으로 나타났다.

keywords
Library and Information Science, Curriculum, Current Status of Curriculum, Necessity of Course, Professor Perception, 문헌정보학, 교과과정, 교과과정의 현황, 교과목의 필요성, 교육자 인식

Abstract

This study attempted to present the direction of development of the curriculum of Library & Information Science by investigating and analyzing the current status of the curriculum of Library & Information Science in Korea and the perception of the necessity of each major subject. To this end, the curriculum of the Department of Library and Information Sciences nationwide was thoroughly investigated. Based on the subjects, a questionnaire survey was conducted for all professors of the Department of Library and Information Science on the degree of consent for required and elective subjects. As a result, first, the total number of courses opened in the Department of Library and Information Science has recently decreased. It was confirmed that the proportion of the required subjects and basic subjects decreased, and the proportion of elective subjects increased. Second, it was found that the importance and weight of informatics are constantly increasing, and there is a high demand for new subjects such as big data, programming, and data analysis. Third, the proportion of library management in all subjects is decreasing, but the necessity of detailed subjects is highly recognized. Fourth, it was confirmed that the proportion of bibliography was gradually decreasing. Fifth, although records management was not a required major subject, its weight increased as an elective subject, while language subjects showed almost no awareness of the necessity.

keywords
Library and Information Science, Curriculum, Current Status of Curriculum, Necessity of Course, Professor Perception, 문헌정보학, 교과과정, 교과과정의 현황, 교과목의 필요성, 교육자 인식

한국문헌정보학회지