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일본 공립도서관 지정관리자제도 연구

A Study on the Designated Manager System of Public Libraries in Japan

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2021, v.55 no.3, pp.57-77
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.3.057
윤희윤 (대구대학교)
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초록

일본 공립도서관의 정체성은 「사회교육법」과 「도서관법」에 따른 사회교육기관이다. 이에 따라 지방자치단체의 교육위원회가 직영하는 가운데 공공적 단체로 한정한 관리위탁을 병행하여 왔다. 그러다가 2003년 「지방자치법」을 개정하여 행정처분 형식과 민간사업자로 확대한 지정관리자제도를 전격 도입하였다. 2018년 말을 기준으로 공립도서관 18.0%가 지정관리자제도를 도입하고 있으나, 찬성론과 반대론이 첨예하게 대립하고 있다. 이에 본 연구는 ‘공설민영’을 표방하는 지정관리자제도의 전모와 공립도서관 도입현황을 개관하고, 주요 쟁점을 비판적으로 검토하였다. 그 결과, DMS를 도입할 경우에 기대되는 비용 절감, 서비스 향상, 직원의 전문성 강화, 업무의 연속성 및 협력네트워크 구축 등은 논란의 여지가 많았다. 다운사이징 위주의 인사관리, 계약직 위주의 고용정책, 지정기간의 단기성, 복수 경쟁시장의 부재, 비정규직의 지식정보서비스 역량 등에서 기인한다. 공공도서관은 충실한 장서와 적극적인 서비스를 기반으로 인문적 가치와 사회적 품격을 높이는 지식문화 기반시설인 동시에 비배제성과 비경합성을 강조하는 지방공공재다. 최근 국내에서 공공도서관을 문화재단 등에 위탁되는 사례가 증가하는 상황을 감안하면 지정관리자제도는 강 건너 불이 아니다. 일본의 참을 수 없는 제도적 가벼움이 국내 공공도서관에 적용될 가능성을 경계해야 한다.

keywords
Library management, Public library, Designated Manager System, Management Outsourcing System, Outsourcing, 도서관경영, 공립도서관, 공공도서관, 지정관리자제도, 관리위탁제도, 아웃소싱

Abstract

The identity of public libraries in Japan is a social education institution under the 「Social Education Act」 and the 「Library Act」. For these identities, the local government’s board of education has operated and managed public libraries, and some have managed by the Management Outsourcing System to public organizations. Then, in 2003, the 「Local Autonomy Act」 was revised to introduce the Designated Manager System in form of administrative disposition, and expanded the scope of application to private institutions and organizations. As of the end of 2018, 18.0% of public libraries introduced the DMS, but the pros and cons surrounding it are sharply opposed. This study outlined the overall status of the DMS and the introduction of public libraries, and critically reviewed major issues. As a result, As a result, there was much controversy over the expected cost reduction, service improvement, employee professionalism, business continuity, and cooperation network establishment when DMS was introduced. The reasons were due to downsizing-based personnel management, contract-oriented employment, short periods of designation, lack of multiple competitive markets, and declining service capabilities of irregular workers. The public library is a knowledge and cultural infrastructure that enhances human values and social dignity based on faithful collection and active service, and is a local public goods that emphasizes non-exclusion and non-competitiveness. Given the increasing number of cases in which public libraries are recently contracting out to cultural foundations in Korea, DMS is not a fire across the river. We need to be wary of the possibility that Japan’s unbearable institutional lightness will be applied to public libraries in Korea.

keywords
Library management, Public library, Designated Manager System, Management Outsourcing System, Outsourcing, 도서관경영, 공립도서관, 공공도서관, 지정관리자제도, 관리위탁제도, 아웃소싱

한국문헌정보학회지