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도서관주간의 비교 분석 및 활성화 방안에 관한 연구

A Study on Comparative Analysis and Activation Plan of Library Week

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2022, v.56 no.2, pp.157-177
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.2.157
심효정 (건국대학교 지식콘텐츠연구소)
노영희 (건국대학교)
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초록

본 연구는 「도서관법」 개정에 따라 2023년부터는 4월 12일을 도서관의 날로 정하고 그 날로부터 1주간을 도서관주간으로 하게 된 것과 관련해 1964년부터 진행되고 있는 도서관주간의 의의와 역사, 국내외 도서관주간 사례 등을 분석하고 향후 도서관주간 활성화 방안을 모색하였다. 국내외 사례 분석을 통해 도출된 시사점을 바탕으로 도서관주간의 효율성 있는 운영방식, 프로그램 구성의 변화, 홍보전략의 다각화 세 가지 관점을 중심으로 활성화 방안을 제시하였다. 도서관주간을 활성화하기 위해 온․오프라인 플랫폼 구축, 명예 홍보대사 활용 등 다양한 행사 운영방법 제시, 이색적인 기념행사, 전국 동시 캠페인, 아카이빙, 상시 홍보 채널 및 체계 구축 등을 제안하였다. 따라서 본 연구는 2023년 시행될 도서관의 날 및 도서관주간을 추진하고 활성화하는데 참고자료로 활용될 수 있을 것으로 보인다.

keywords
Library week, Library act, Library Day, Library Marketing, 도서관주간, 도서관법, 도서관의 날, 도서관 마케팅

Abstract

This study, in relation to the decision to designate April 12 as the Library Day and the week from that day as the Library Week starting in 2023 in accordance with the amendment of the Libraries Act, suggests ways how the Library Week could be activation plan based on the analysis of the meaning and history of the Library Week which started in 1964 and cases of the use of library week at home and abroad. The uses of library week at home and abroad were analyzed and based on the implications drawn, suggestions for promoting the Library Week, were made in terms of three aspects - efficient methods for using the Library Week, changes in programs, diversification of promotional strategies. This paper suggests in order to promote the Library Week, various ways of running events, online and offline platforms, honorary ambassadors, unique commemorative events, national campaigns, archiving and all-year-round promotional channels and system are needed. This study could be used as a reference for promoting the Library Day and Library Week that will start in 2023.

keywords
Library week, Library act, Library Day, Library Marketing, 도서관주간, 도서관법, 도서관의 날, 도서관 마케팅

한국문헌정보학회지