바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

전자책 장서 구성에 대한 사서교사의 인식과 요구 - 부산 독서교육종합시스템 전자책 분석을 중심으로 -

The Awareness and Demand of Teacher-Librarian for the Composition of E-book Collection: Based on Analysis of the E-books Provided by Busan Digital Library System

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2022, v.56 no.4, pp.399-430
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.4.399
장효정 (부산대학교)
정진경 (부산대학교 문헌정보학과 기록관리학전공)
이용재 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 독서교육종합지원시스템이 제공하는 전자책 구성의 문제점을 파악하고 교육자원으로서 학교도서관 전자책 구축과 관련한 서비스 개선방안을 사서교사들이 경험하는 실질적인 이슈와 인식을 바탕으로 도출하는 것을 목적으로 한다. 연구 방법으로 학교도서관의 독서교육 플랫폼으로서 부산 종합독서교육지원시스템이 지원하는 전자책 3,002종의 장서 구성을 한국십진분류표를 기준으로 분석하고 이를 바탕으로 부산 초등 사서교사 4명과 중등 사서교사 5명을 대상으로 2차에 걸친 포커스그룹 인터뷰(FGI)를 진행하였다. 본 연구의 결과는 교육자원으로서 전자책을 활용하여 학생들의 독서활동을 지원하고 학교도서관의 효율적인 전자책 장서구성을 이루기 위한 기초자료로서 활용될 수 있다.

keywords
학교도서관, 전자책, 독서교육, 교육자원, 독서교육종합시스템, School library, E-book, Reading Education, Educational Resources, Comprehensive Support System for Reading Education

Abstract

The purpose of this study is to identify the problems of the e-book composition provided by the Comprehensive Reading Education Support System and to propose a service improvement plan related to the establishment of e-books in school libraries as educational resources based on practical issues and perceptions experienced by teacher-librarians. As a research method, the composition of the collection of 3,002 e-books supported by the Busan Comprehensive Reading Education Support System as a reading education platform of the school library was analyzed based on the Korean Decimal Classification. Based on this, two focus group interviews (FGI) were conducted with 4 elementary teacher-librarians and 5 secondary teacher-librarians working in Busan. The result of this study can be used as basic data to support students’ reading activities using e-books as educational resources and to form an efficient e-book collection in school library.

keywords
학교도서관, 전자책, 독서교육, 교육자원, 독서교육종합시스템, School library, E-book, Reading Education, Educational Resources, Comprehensive Support System for Reading Education

한국문헌정보학회지